Går inte att klippa

Ireland

Trådstartare
Behöver klippa min ena häst. Men hon kastar sig när jag kommer med maskinen, och får jag den tillräckligt nära så slår hon efter den. Har provat att ha den på och bara stå och vänja henne vid ljudet. Men ljudet är inget problem. Hon är så himla håröm. Kan inte rycka manen heller, knappt borsta den pga hårömheten.
vad skulle ni gjort? Ska prova att bremsa idag. Men tycker ändå att det är ett riskmoment att stå o klippa vid bakbenen fast att hon är bremsad. Plegga henne? Någon som vet vad det kostar att få det av veterinären?
 
Sv: Går inte att klippa

Jag skulle absolut droga. Då står hon förmodligen verkligen stilla sedan och du kan få klippningen snygg, utan att hon behöver stå och spänna sig. Du sparar både tid och det är ett mycket säkrare sätt.
Det är jättevanligt att man får droga dem. Om ni är flera i stallet kanske det är fler som vill klippa och ta ut vet för drogning (men de kanske står snällt).
Det är nog väldigt olika vad veterinärer tar. Jag vet en som bara tog 200, men vissa tar säkert det dubbla. Hör dig för!
 
Sv: Går inte att klippa

Har bara fått tag på veterinärer som kan spruta henne. De har sagt att de inte kan få tag på pulvret/det flytande som man ger i maten, förrän efter nyår. Och jag måste ha henne klippt innan nyår.. Hon svettas väldigt mycket och jag rider ändå väldigt lugnt ännu.

Vet ni vad det kostar för att spruta? Veterinären skule ringa imorgon och i så fall komma på förmiddagen..
 
Sv: Går inte att klippa

Pröva att bara ignorera henne om det går..;)
Stoppa massor av bomull i öronen...Börja fram och dra av henne utan att titta på henne.... dra inte sakta för då kan det brännas i huden utan rel snabbt..

Går inte detta så är nog ända utvägen att plegga tyvärr.. berätta hur det går *nyfiekn*
 
Sv: Går inte att klippa

Fråga vet. innan h*n kommer ut i så fall. Men så jättedyrt tror jag inte att det är. Den vetten jag vet tar 200, som sagt.
 
Sv: Går inte att klippa

Jag har provat, men hon är så himla känslig i huden. Skulle kanske med mycket träning gå att klippa henne på halsen, men jag vågar mig nog inte in under magen och vid bakbenen.. Och jag vill helklippa henne.

Men tack för ditt tips! :bow:
 
Sv: Går inte att klippa

Hej.
Min pålla var likadan förut.
Helt omöjlig att klippa, hon är jätte känslig vid öronen så det blev ju inte bättre av att maskinen surrade. Det vi va tvugna att göra var ju bara att plegga henne. Eftersom det inte är alla veterinärer som får skriva ut och ge hästar plegg (måste tydligen ha nå licens eller liknande), så är det väl ganska dyrt. Men vi hittade en som det kostade 350 kr och det är vanligt plegg i spruta som man sprutar in i munnen. Förut fick man göra det själv men nu är vet tvungen att göra det.
Vi satte bomull i öronen på henne och klöpp henne, det gick utmärkt. tredje eller fjärde gången vi klöpp henne hade vi inget bomull i öronen och när plegget hll på att sluta verka så va maskinen igång ett tag till och när hon började reagera så höll vi den längre bort fast endå igång. femte gången så gjorde vi likadant och efter det så provade vi ibland att bara ha maskinen igång en bit från medan vi borstade och grejjade med henne. Idag klipper vi henne nästan helt utan problem. Det ända är väl uppe vid öronen som hon tycker det är obehagligt, men resten går kanon.

Så. ja. plegga i början och se hur det går och minska sedan och pyssla med henne med maskinen igång. Det är väl det jag kan tipsa om. Det funkade för mig så lycka till =)
 
Sv: Går inte att klippa

Ok. Ja veterinären kommer ut nu kl 11. Men jag hoppas att det funkar, så hon inte "vaknar" efter ett litet tag och det är kaos igen. Är ju själv i stallet me..
Hoppas det inte blir för dyrt!
 
Sv: Går inte att klippa

Jo, tyvärr är det ju så att vissa hästar lyckas reagera även när de få lugnande.. Men i de flesta fall brukar de bli som filbunkar :D
Om allt går bra nu får du passa på att göra allt annat otillåtet med henne när hon ändå sover så gott :D
Lycka till!
PS.Berätta sen vad det kostade
 
Sv: Går inte att klippa

Hon fick ha dubbelt så mycket som vi trodde... Hon stod emot allt vad hon kunde. En envis dam detta :D

Vågar knappt säga vad det kostade.. :crazy: ........ 750 spänn ca.. :eek:

Jag hann inte klippa hela henne, hon vaknade när jag hade sista armhålan kvar och då var det kört.. men men, fick huvudet fint i alla fall, så får väl stå ut me att hon har lite tussar i armhålan.. ;)
 
Sv: Går inte att klippa

Oftast så tror hästarna att det gör ont. Jag skulle pröva att bremsa henne , så att du får ta några längder så att hon märkar att det inte gör ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 599
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp