Går inte att binda...

K

koftena

Vi har ett fullblod som vi absolut inte kan binda. I transport o box går det bra men inte på gången. Han får REN panik. Han står prima lös när vi gör i ordning honom men det är ju ett evigt "passande" så han itne går iväg. Vi har bara en uppställningsplats som läget ser ut nu. Ingen box att ställa in honom i..Nått tips. (Han omhändertogs i våras som djurskyddsfall, men han litar blint på oss i alla andra läget o situationer vi träffat på):bow:

Sv: Går inte att binda...

Ta gamla elastiska lindor, klipp i lagom längd och fäst dessa i en ögla i en bindring i en vägg i stallgången. Lindorna stretchar först och går av lättare än bensnören. Träna träna och åter träna.

Såg en häst stå med sådant gummiuppbindning. Den började back, drog och drog och drog. Gummit blev längre och längre. Till slut blev hästen trött, gck framåt och stod sedan lugnt.

Vet inte om det stämmer men en som jobbar med fullblod och har gjort så i många år säger att fullblodens nerver ligger ytligare i nacken bakom öronen och att man inte binder upp fullblod i gångar som man gör med andra hästar, t.ex på galoppen sadlar man o så i boxen, binder man upp dom i gången och dom börjar backa o streta så kan dom t.o.m rammla ihop om nerverna i nacken kommer i kläm av grimman. Är det nån här som vet om det verkligen stämmer? Vårt fullblod binder vi upp i gången men alltid med snöre i grimman så det lätt går av om han skulle få för sig att börja backa o streta. I stallet där den tjejen jobbar binder dom upp varmbloden o halvbloden men inte fullbloden.

Gar det att binda honom i boxen eller inte? Hangde inte med riktigt dar.

Hur som helst hade vi problem med att binda (och aven att transa av och ta av grimman) vart fullblod. Det visade sig att hasten hade orinfektion! :eek:

Kolla oronen och ar det inget fel pa dem ar det bara att ge det tid (och vara mild mot hasten!). :)

All lycka! :laugh:

kan det funka om man har samma "bind-teknik" som man har i boxen. att man då bara binder upp hästen i ena sidan, inte på båda? (förstår du hur jag menar?)

man kan ju också binda upp i ena sidan och ha en kunnig person som håller i andra och snackar lite med hästen.
då får den samma princip som när den är bunden men man kan snabbt hjälpa hästen att känna trygghet och visa att den inte sitter fast, vilket vissa hästar finner jobbigt, rent av klaustrofobiskt , kanske då särskilt en häst med nerver som farit illa förr.

en snabb fråga förresten, vet ni om hästen ngnsin lärt sig att stå på gång??

lycka till!

Enligt uppfödaren har denna kille varit helt stabil tidigare o gått som följehäst för tvåringarna när dom tränats för galopp. Har aldrig varit problem hos dom att stå på gång. Men det är dock några år sedan.

Han går ej att binda framifrån heller om han inte har en vägg bakom så han inte kommer nån stans. Att binda ena sidan som nån skrev är rent livsfarligt, herregud börjar han ordentligt att få panik kan han ju knäcka nacken.

Han går att binda i box. MEN vi har inga boxar hemma!!!

Enligt uppfödaren har denna kille varit helt stabil tidigare o gått som följehäst för tvåringarna när dom tränats för galopp. Har aldrig varit problem hos dom att stå på gång. Men det är dock några år sedan.

Han går ej att binda framifrån heller om han inte har en vägg bakom så han inte kommer nån stans. Att binda ena sidan som nån skrev är rent livsfarligt, herregud börjar han ordentligt att få panik kan han ju knäcka nacken.

Han går att binda i box. MEN vi har inga boxar hemma!!!

Antagligen har ju hästen dåliga upplevelser från att stå bunden då,, annars får dom ju inte "panik" av det... Säger uppf att det har gått bra så är det ju lite svårt att få reda på vad som hänt.

Men jag hade ju tränat tränat,, pröva att bara lägga grimmskaftet runt en bindring el nått annat och håll i repet och bara stå och vänta,, klart att det är tidsödande men funkar. Så far man göra så varje dag, kan ju ta låååång tid innan hästen accepterar, el så låter du hästen stå lös bara,
funkar ju det med, det gör våra 4 pållar hemma ganska praktiskt o slippa binda oxå:banana:

Jag använder en sån här att fästa grimskaftet (repet) i. Jag fäster repet så hårt att så att hästen inte kan bara gå iväg, men när den börjar rycka så löper repet ut lite sakta. Oftast så slutar hästen att rycka innan repet är slut, det är då bara till att håva in det hela igen. Det är viktigt att det inte blir knut/fnurr på repet för då blir det tvärstopp.

Har samma problem . Det går utmärkt att binda honom i boxen och i transporten men inte i stallgången då backar han bara till snörena går sönder. Han är inte rädd eller panikslagen . Han var bara van vid att bli bunden i boxen när vi fick honom från galopptränaren.Nu har vi ju en box så det är inget problem ,han får stå där . I förra stallet vi stog gick det bra att binda i gången men den var kanske dubbelt så bred som nuvarande ,det verkar vara problemet att det är smalt.
Försök att träna försiktigt med hjälp av en som håller i grimman också.Mata med något gott ur spann .Tunna snören som lätt går av så han aldrig får panik.

Nu kan jag binda upp mitt fullblod om jag maste men jag vet att han blir valdigt stressad om repet skulle strackas sa att det stramar. Jag har aldrig provat att binda upp pa bada sidorna da vi ej har den typen av uppbinding i vart stall men bara i en ring funkar ganska ok.
Har heller inga problem med att binda upp i ex transport men dar kan han ju inte steppa runt...
Han ar valdigt valuppford sa han ar inte heller en hast som jag direkt maste binda upp for att borsta, sadla, spola ben pa etc.
Som jag skrev forst blir han dock latt stressad om han skulle backa sa att det stramar sa jag brukar bara dra grimmskaftet genom oglan av halmsnore som jag har ringen i vaggen (hamlsnoret gor ju att det blir mer friktion och "haller fast" battre an om du tar grimmskaftet genom en metallring dar det glider... om du forstar vad jag menar.) men knyter inte knut pa det, anden hanger lost.
Han tror att han ar uppbunden och star snallt samtidigt som att om han backar ett steg eller sa, sa foljer repet med och han far inte panik.
Kan ju vara vart att prova.

Vi har gummilinor längst ut på linorna för att få lite elastisitet. Men absolut värt att prova på ditt sätt. :p

Finns det ingen stans du kan binda honom så det finns en vägg bakom? Min unghäst hade en period när hon slet sig loss så jag satte upp en rund bom bakom i lagom höjd.

Jobbade en sommar på Täby, tänkte inte på det då men det är nog som en del av er säger,:idea: vi borstade o sadlade i box eller i spolboxen, då med rumpan mot väggen. Kan du inte binda längst bak i gången så rumpan är nära väggen.
Att binda med snören o dyl som går av kanske funkar i vissa fall, men jag hade ett anglosto som aldrig va nå problem med hemma, lånades ut o där lärde hon sig att snörena gick av, ryckte till så va hon lös. Va lite problem när hon kom hem igen, lärde sig dock snart gamla rutiner igen.

Har faktiskt fixat i garaget, låter lite skumt men så är det, där får han stå med rumpan mot väggen o det går ganska bra. Annars binder vi dom nämligen framifrån då det är lite dåligt med plats men nu får vi köra ut bilen när vi ska ställa upp honom seriöst. Oftast står han lös men ibland måste han vara bunden då är det bra om det går.:)

Jag vet en tjej som hade ett ganska trångt stall så hennes hovslagare skodde alltid hästarna i hennes garage i stället:)

Gjorde iordning en travare när jag var i italien för några år sedan som säckade ihop, vet inte omm det berodde på nerver i nacken dock ...

TS Mitt fullblod var likadan när jag fick henne, eller, hon kunde inte stå uppbunden alls i början. Senare hade jag alltid balsnören i grimman. Tipset med elastiska benlindor var bra! Se till att de inte är för långa bara.

jag har en ponny som också är lite svår att binda. Hon står oftast still om man inte binder för hårt, tex känner hon att hon är fast så får hon panik och backar bakåt så grimskaften går sönder. så jag binder alltid henne löst, men hon är bättre nu än i somras :)

Vet inte om det stämmer men en som jobbar med fullblod och har gjort så i många år säger att fullblodens nerver ligger ytligare i nacken bakom öronen och att man inte binder upp fullblod i gångar som man gör med andra hästar, t.ex på galoppen sadlar man o så i boxen, binder man upp dom i gången och dom börjar backa o streta så kan dom t.o.m rammla ihop om nerverna i nacken kommer i kläm av grimman. Är det nån här som vet om det verkligen stämmer? Vårt fullblod binder vi upp i gången men alltid med snöre i grimman så det lätt går av om han skulle få för sig att börja backa o streta. I stallet där den tjejen jobbar binder dom upp varmbloden o halvbloden men inte fullbloden.

Ja alla hästar är känsliga där, fulllboden är ju känligare generellt så det är nog bara det. Det är ett mycket känsligt område (vissa måste ju ha vadderade nackstycken osv) därför ska man inte binda upp så att hästen kan skada sej, genom att rycka för hårt och inte komma loss. Det är vansinne.

Vi kan ha alla fullbloden uppbundna i gången men en del har balsnören i grimman på ena sidan i alla fall. Det räcker ofta för hästen att lossna på ena sidan. Jag har faktiskt inte det alls, dvs balsnören men borde kanske sätta på, dock slänger hon sej aldrig när hon står uppbunden.
Ja "galoppfolket" (2) sadlar gärna i boxen, det är vi "ridhästfolk" (4) som sadlar i gången, fast det är ju fullblod alltihop i stort sett. Fast alla binder uppp dem i gången vid klippning och när man måste lägga bandage, sko osv. Det gör man inte i boxen.

Sadlingen tror jag faktiskt (min egen teori, får kolla) beror på att man gör så när de rids in och är ovana vid sadel. Man t o m kan sitta på dem första gången i boxen. Det blir så att man alltid sadlar i boxarna tror jag.

Sen som på Täby om tränarna ska ha ut flera samtidigt att träna på banan så¨kan väl inte alla stå i gången då måste de sadlas i boxarna. MEn även där har jag sett hästar uppbundna i gångarna av andra skäl.

Men till ts, använd balsnören åtminstone på ena sidan.

Vi hade ett sto på stallet som var fullblodskorsning, hon gick inte att binda utan slet sig varje gång (hon köptes som 5åring då hon stått i en hage och fölat och gjort inget annat).
Spelade ingen roll vilken grimma hon hade utan och la all vikt bakåt tills nånting sprack och gav efter och hon kom lös. Fick tipset att sätta på henne en halsring, och vi trädde grimskaftet under grimman, genom ringen. hon gjorde sitt sedvanliga backande då vi band upp henne men den här gången gav ingenting efter hon slet och slet tills hon insåg att hon inte kom nånstans! Sen dess har det aldrig varit något problem och jag kan tillägga att hon nu står i spilta om nätterna utan några som helst problem.

Skulle dock inte rekommendera detta om hästen är rädd, då risken är stor att den får panik och blir helt blockerad och skadar sig. Men så gjorde vi iallafall!

Jag lärde senaste fölisen att bli uppbunden genom att lägga ett långt rep runt magen, slå en säkerhetsknut och dra den långa änden mellan frambenen, genom grimman och i bindringen. Ganska kort var det för att han inte skulle behöva trassla in sig. Eftersom att repet var såpass långt kunde jag stå en bit bort och hålla i det så jag lätt kunde lossa säkerhetsknuten i bindringen om det skulle vara något som att han trasslade sig/fick panik eller så. Först kortare stunder och sen längre och längre efter att han blev lugnare. Fördelen är att han inte drog i nacken när han testade och försökte komma loss så att säga. Nackdelen är att man inte bör testa det om hästen är märkbart rädd för att bli uppbunden om det blir olyckor. Min lilla var bara allmänt dum och hade bestämt sig för att helt enkelt inte sitta fast och drog och slet ett tag innan han lugnade sig. Idag står han (1 år gammal) snällt uppbunden i gången utan special-lösningar.

Annars kanske du kan ta ett längre rep, dra genom ringen under grimman och genom bindringarna och hela tiden hålla i repet. Med eller utan knutar i ringarna. Testar hästen bara så låt den hålla på så länge det inte blir en fara för den eller någon annan, blir den rädd så avbryt. Under tiden kan du ju ge mat och släppa strax efter att maten är slut (och att hästen inte dummar sig med flit) samtidigt som någon annan borstar eller kelar så att den hela tiden kopplar det till något bra. Man får använda sin fantasi och kombinera lite olika övningar tills man kommer på vad som fungerar för ens egen häst.

Så länge du inte gör något som innebär att du inte snabbt kan lossa hästen om den får panik borde du kunna träna lite hur du vill och känner. Såg att du oftast har hästen lös men försök att ta ett par minuter varje dag och träna på att binda upp hästen även om du egentligen inte behöver.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 939
Senast: EmmaW
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17