Sv: Går inte att binda...
Vet inte om det stämmer men en som jobbar med fullblod och har gjort så i många år säger att fullblodens nerver ligger ytligare i nacken bakom öronen och att man inte binder upp fullblod i gångar som man gör med andra hästar, t.ex på galoppen sadlar man o så i boxen, binder man upp dom i gången och dom börjar backa o streta så kan dom t.o.m rammla ihop om nerverna i nacken kommer i kläm av grimman. Är det nån här som vet om det verkligen stämmer? Vårt fullblod binder vi upp i gången men alltid med snöre i grimman så det lätt går av om han skulle få för sig att börja backa o streta. I stallet där den tjejen jobbar binder dom upp varmbloden o halvbloden men inte fullbloden.
Ja alla hästar är känsliga där, fulllboden är ju känligare generellt så det är nog bara det. Det är ett mycket känsligt område (vissa måste ju ha vadderade nackstycken osv) därför ska man inte binda upp så att hästen kan skada sej, genom att rycka för hårt och inte komma loss. Det är vansinne.
Vi kan ha alla fullbloden uppbundna i gången men en del har balsnören i grimman på ena sidan i alla fall. Det räcker ofta för hästen att lossna på ena sidan. Jag har faktiskt inte det alls, dvs balsnören men borde kanske sätta på, dock slänger hon sej aldrig när hon står uppbunden.
Ja "galoppfolket" (2) sadlar gärna i boxen, det är vi "ridhästfolk" (4) som sadlar i gången, fast det är ju fullblod alltihop i stort sett. Fast alla binder uppp dem i gången vid klippning och när man måste lägga bandage, sko osv. Det gör man inte i boxen.
Sadlingen tror jag faktiskt (min egen teori, får kolla) beror på att man gör så när de rids in och är ovana vid sadel. Man t o m kan sitta på dem första gången i boxen. Det blir så att man alltid sadlar i boxarna tror jag.
Sen som på Täby om tränarna ska ha ut flera samtidigt att träna på banan så¨kan väl inte alla stå i gången då måste de sadlas i boxarna. MEn även där har jag sett hästar uppbundna i gångarna av andra skäl.
Men till ts, använd balsnören åtminstone på ena sidan.