För mig handlar det om att få vara ifred, och i övrigt anpassas efter individ. Min häst ska tycka att det är roligt att arbeta. En häst som lär sig mycket nya saker upplever jag kan behöva tid att "smälta" det, oavsett om hästen är gammal eller ung, men mer för unga hästar, precis so jag, när jag går i skolan.
Även om jag varierar min egen träning tycker jag inte att det är kul alltid, ibland behöver man få vila o bara vara. Därför håller jag inte på o pilla med mina hästar om de har enstaka vilodagar.
Min tidigare häst som hos mig mådde bra av att gå ca 5 dagar i veckan men utan problem kunde gå ner till 4 om jag inte hann en period, behövde hos fv någon form av motion sju dagar i veckan för att må bra mentalt. För att han hade så förbannat tråkig hage att han inte fick den stimulans han behövde om han inte fick någon form av motion utanför hagen varje dag.
Det gäller för mig allt arbete. Har min häst träningsvärk tvingar jag den inte att jobba hårt, då rider vi lätt. Liksom om jag känner att hästen har för mycket "i huvudet" då tar vi det lugnt. För mig handlar det enbart om att lära känna mina hästar och inte över huvud taget bry mig om vad andra gör.
Att vara ifred? Tror jag håller med min fd tränare här lite..att vara ifred har ju hästen 23h på sig övriga tiden på dygnet än just den där timman som man tränar eller motionerar den.
Att smälta saker är en sak och att man inte sitter och nöter samma process dag efter dag kan jag köpa, variation i träningen är a och o..men mental vila låter anmärkningsvärt för mig på djur vi avlat fram i århundraden till att kunna vara med oss människor, till större delen framtagen tidigare till att arbeta med oss flera timmar dagligen även i olika omfattningar
Det är inte så att folk bör ha dåligt samvete för att man inte vilar hästen alls i alla fall.
Sen tycker jag att man kan och bör skilja på mer fysiskt och psykisk träning.
Att tex skritta ut en timma på en lugnare dag kan inte vara så psykiskt ansträngande, eller anstränger vi alltid våra hästar så pass mentalt när vi motionerar dem?
Var hästarna tåligare förr och varför skiljer det sig från idag?
Så jag tror fortf att vilan återfaller på oss människor för en normal häst i kondition, lätt träning, att vi tycker att det är värt.
Vi ser nog olika på saken men jag måste ändå tendera till att luta åt det hållet att allt för många hästar snarare motioneras alldeles för lite än för mycket i alla fall
Senast ändrad: