Går era tävlingshästar i hage?

Sv: Går era tävlingshästar i hage?

Halloj....
Torv funkar bra med våra hästar, Junior kan inte stå i spån, för då börjar han hosta... Inte för att han är känslig så egentligen, men pga att det inte finns nån mark att släppa ut hästarna här på Grevagården så står de inne VÄLDIGT mycket....
Junior gillar iof inte att vara i hagen heller för den delen, han går ut rullar, skiter, skriker, rullar, och sen står han vid grinder och listar ut hur man öppnar den så att man kan gå in i stallet igen, strunt samma att det finns andra hästar runtomkring i hagarna nära.... han vill IN....

Men när han blir pensionär då skall vi försöka ha honom i STOOOOOR hage med sina egna storn jämt :)

/Emmi

Nu har jag inga direkta tävlingshästar i hundratusenkronors klassen så mina hästar får gå i stooora hagar tillsammans med måååånga kompisar dagarna i ända.
Nu är det ju snart dags för att stalla in men den ena går på lösdrift och den andra kommer vara ute tidig morgon till sen kväll, om det inte är för mycket skitväder förstås.

Halloj....
Torv funkar bra med våra hästar, Junior kan inte stå i spån, för då börjar han hosta... Inte för att han är känslig så egentligen, men pga att det inte finns nån mark att släppa ut hästarna här på Grevagården så står de inne VÄLDIGT mycket....
Junior gillar iof inte att vara i hagen heller för den delen, han går ut rullar, skiter, skriker, rullar, och sen står han vid grinder och listar ut hur man öppnar den så att man kan gå in i stallet igen, strunt samma att det finns andra hästar runtomkring i hagarna nära.... han vill IN....

Men när han blir pensionär då skall vi försöka ha honom i STOOOOOR hage med sina egna storn jämt :)

/Emmi
Men vad säger att han vill vara ute då om han inte får vara ute nu?

Men vad säger att han vill vara ute då om han inte får vara ute nu?

Du, jag tror säkert att ALLA vet vad Du tycker i den här frågan nu. Gång på gång förklarar Du Din ståndpunkt - tydligen gör Du rätt och alla som inte gör lika som Du gör fel.

Jag har ingenstans påstått att jag gör rätt eller fel heller för den delen. Varför denna otrevliga ton? Svaret var inte ens riktat mot dig. Ta och tagga ner lite va.

Japp, alla våra hästar går tillsammans på lösdrift och kommer fortsätta göra så, oavsett hur mkt pengar de är/blir värda. Anser att det är det bästa sättet att naturligt bygga upp hästen och min förbannade skyldighet att se till att de mår bra, vilket de gör på detta vis. Hade lillhästen på box innan för det finns inget annat sätt i stallet där hon bodde då men jag ser ju att det är stor skillnad på hennes kropp nu när hon får vara ute mycket mer.

har nyss köpt en hanoveranare vallack på 5 år å min kompis e på mig heeeeeeela tiden om att han MÅSTE vara inne.nu håller vi på å ska bygga boxar men vet inte när vi hinner klart dom.har även 2 shettisar å dom har gått på lösdrift hela tiden.jag har dom i hage med tillgång till vindskydd naturligt vis och dom har MKT skog som dom kan gå in i.tät skog..för denna nya kan ju bara inte gå på lösdrift enligt henne,men bara för att han e mkt finare häst än min förra,som oxå gick ute, så betyder väl inte det att han inte kan gå ute till boxarna e klara.självklart kan jag ta in dom eller stänga in dom i vindskyddet vid riktigt rusk väder å han har täcke på sig.vad anser du.kan jag låta honom gå ute ett tag till å slippa stressa ihjäl mig med boxarna.dom e på g men ej klara.bor nere i blekinge å hur mkt vinter e det här.ingen alls typ :) anser att hästarna mår bättre av att gå ute mkt än å stå inne i ett dammigt stall.

KL.
Hur ska all ni göra som har era hästar på stall göra när den nya lagen träder i kraft 2010?

Följa lagen så klart...

Förmodar att du menar 5 kap, Rastning och utevistelse, i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning. Vilken del menar du att dom som har sina hästar på stall inte klarar att uppfylla?

Klart att han kan gå ute. Än så länge är vädret jättefint i vilket fall som helst så det ingen risk att ngn fryser.. ;) Min veterinär, som föder upp kanonfina dyra dressyrhästar, har fortfarande alla hästar ute på betet och det finns vindskydd men det använder de inte. Under vintern har hon dem på lösdrift. Ingen häst mår dåligt av det. Vi bor i Skåne och har samma klimat som ni "däruppe".

Skulle tro att han inte protesterar för mycket om man släpper ut honom med brunstiga ston :)
Annars får han väll fortsätta komma in... Den tiden den sorgen...

/Emmi

JA mina hästar går ute varje dag. Unghästarna går på lösdrift, även min 2-åring som ska ridas under vintern men hon får nu ha täcke på sig för första gången i sitt liv.

Hästar som kommer från USA är i början ofta svåra att ha ute eftersom dom inte är vana vid elstaket utan bara går rakt igenom. Därför går min senast importerade häst i en Vinterhage med både el och plank på kanske 15X20 m med lite träd osv. Stoet som jag tävlar med mest just nu har gått på bete hela sommaren med sina kompisar. PGA att hon är lite svår att hålla i bra hull har hon haft täcke vid regn och har stödfodrat henne med kraftfoder varje dag.

Har man plates på sin häst kan det bli ödestigert att släppa dom i alltför "knöliga" hagar.

Malin

Nu har jag inga direkta tävlingshästar i hundratusenkronors klassen så mina hästar får gå i stooora hagar tillsammans med måååånga kompisar dagarna i ända.
Nu är det ju snart dags för att stalla in men den ena går på lösdrift och den andra kommer vara ute tidig morgon till sen kväll, om det inte är för mycket skitväder förstås.

Men lek med tanken, du har precis köpt en häst för säg 180 000kr som visat vad den går för på banan, skulle du behandla den annorlunda gentemot hur du behandlat dina hästar innan?:)

KL.
Hur ska all ni göra som har era hästar på stall göra när den nya lagen träder i kraft 2010?

Kan du utveckla närmare. Vad innebär lagen?

Befarar dock inga problem för egen del då min flock ju är utedjur.

Men lek med tanken, du har precis köpt en häst för säg 180 000kr som visat vad den går för på banan, skulle du behandla den annorlunda gentemot hur du behandlat dina hästar innan?:)

Jag skulle inte behandla den annorlunda i alla fall. Det vimlar av travare i miljonklassen i hagar i hela sverige.

Kan du utveckla närmare. Vad innebär lagen?

Befarar dock inga problem för egen del då min flock ju är utedjur.

L101 5 kap.
Allmänna krav
1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Hästar ska efter 2010 ha utevistelse där de kan röra sig fritt! Det kommer INTE accepteras med endast ridning. Inte heller kommer ridhus eller paddock accepteras om det finns möjlighet att anlägga en rast/beteshage.

Våra hästar är ute dygnet runt från april till september. De har tillgång till flera halmade vindskydd. De tas in när vädret börjar bli regning och blåsigt. De har fri tillgång till grovfoder och går i en flock med alla åldrar.

De flesta hästar på HÖG nivå så som tex Landslagets hästar i både hoppnin,dressyr,western,fältävlan och galopphästar står mestadels inne och rids endast samt går i horsewalker.
Dom fodras 3-4ggr om dagen och mockas 2 ggr om dagen och är ute ca 1 tim samanlagt.
Visst är de trevligt om hästarna kan vara ute mellan 8 och 17 åtminstone men alla hästar kan inte detta då dom rids och tränas jätte hårt och behöver lugn och ro och vila och mkt mat.

Hästar ska efter 2010 ha utevistelse där de kan röra sig fritt! Det kommer INTE accepteras med endast ridning. Inte heller kommer ridhus eller paddock accepteras om det finns möjlighet att anlägga en rast/beteshage.

Står det nånstanns hur länge hästen måste vara ute? annars kan de ju räcka med att man släpper ut den i 5 minuter varje dag...:grin:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har just nu en intressant diskussion om beteskrav för mjölkkor härinne. Jag tycker det är jättespännande, jag jobbar ju med sånt och...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 097
Senast: Rhinos
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen