Går era tävlingshästar i hage?

Sv: Går era tävlingshästar i hage?

Dina hästar verkar ha det väldigt bra!
Jag delar din syn på hästhållning.

Alla mina pållar går ute i samma.. oavsett om dom tävlar eller inte.. ;)
En stor kuperad hage me skog o grejer.. :bump: har haft så i många år o kommer fortsätta me de så länge de funkar.. har dom ute så många timmar om dagen som möjligt på vintern o bete på sommaren.. :banana:

KL
Alla våra går i stora hagar. Även hingsten går ute dygnet runt med sin kompis i en hage. Hästar ska gå ute. Att skylla på att den blir för fet eller att den är för värdefull tycker jag bara är skitsnack. Tänk vilka framgångar och vilken glädje hästen skänker människan. Att den tack vara att den är duktig så ska den straffas med att inte få leva ett riktigt hästliv. Sorgligt tycker jag. Sorgligt och grymt mot djuret,

Hej!

En sak man skall akta sig för är att generalisera och säga att det bara finns ETT rätt sätt. Hästar är precis som människor - individer - med olika personlighet och olika medicinska förutsättningar. Jag tror inte någon, varken häst eller människa, vinner på att säga att det ena sättet är bättre än det andra.

Ta ex.vis en häst som haft fång, ägaren vill inget hellre än att kunna släppa ut hästen i en stor hage på grönbete men kan inte då hästen absolut inte överlever ett liv under de villkoren. Hur gör man en stor hage utan gräs? Grusar upp ett hektar mark? Om man inte har råd med det, skall man avliva hästen då?

Tänk Er för innan Ni fördömer andras hästhållning, Ni vet inte allt som ligger bakom, även om Ni tror det.

MVH/Carina

Ta ex.vis en häst som haft fång, ägaren vill inget hellre än att kunna släppa ut hästen i en stor hage på grönbete men kan inte då hästen absolut inte överlever ett liv under de villkoren. Hur gör man en stor hage utan gräs? Grusar upp ett hektar mark? Om man inte har råd med det, skall man avliva hästen då?

Jag har ett sto som fått fång och nästa sommar ska vi testa att se om hon kan klara av att gå med green guard på utan att bli sjuk. Annars får jag nog ta bort henne då jag vet hur "ledsen" hon kommer bli om hon tvingas gå i en liten grus hage i resten av sitt liv. Men detta beslutet handlar ju bara om just denna individen...

*kl*

Mina går ute så mycket som det bara går, och helst i flock, stora hagar! Just nu har vi två grupperingar, en där min valack går med två ston i en hage på ca tre hektar, och sen har vi en 4- och en 1,5-årshingst som går tillsammans.

Pusslar för att ha så stora flockar som möjligt och skulle helst ha så mycket lösdrift som möjligt!

Intressant i debatten tycker jag är att snegla på travet, där jag tidigare varit aktiv. En av landets mest framgångsrika tränare bor i närheten och där går hästarna ute året om! De går två och två i hagar med vindskydd och mycket halm, täcke såklart vid behov.

Stallas in emellanåt inför tävling under natten, men f ö är det lösdrift som gäller! Nu pratar vi då hästar i yttersta eliten och filial i Frankrike....

har tidigare haft hästen hemma på mammas gård, när alla hästarna klarade att gå ute året runt fick de göra det, senare har alla fått komma in på natten på vintern och om det regnat för mycket. men dessa hästar har gått i stor skogshage utan täcken och med fri tillgång på hö, kommit ut senast 7 och in efter 20-21. det har varit en flock på 4 hästar.. 1shettis, 2travarston o mitt nu 2åriga paintsto. visst min lilla klant har dragit på sig lite småsår men har alltid mått bra o varit glad.
nu har jag flyttat med min häst och står i ett stall där hästarna kommer in mellan 6-8 beroende på vem som tar in, jag vill ha hästar ute så mycket som möjligt, men gärna i box på natten på vintern, känns som jag har lite bättre koll då bara.
men på sommaren anser jag att hästen ska få vara ute dygnet runt. i stora hagar helst.
vår shettis fick fång o fick gå själv men inte i en liten grushage utan i en lite mindre ordentligt avbetad gräshage o det har funkat super, nu ska vi testa gräsreducerare så han får gå med andra igen...

Hej!

En sak man skall akta sig för är att generalisera och säga att det bara finns ETT rätt sätt. Hästar är precis som människor - individer - med olika personlighet och olika medicinska förutsättningar. Jag tror inte någon, varken häst eller människa, vinner på att säga att det ena sättet är bättre än det andra.

Tänk Er för innan Ni fördömer andras hästhållning, Ni vet inte allt som ligger bakom, även om Ni tror det.

MVH/Carina

Jag håller med. Försökte få fram det i mitt inläggockså att detär vädligt individuellt OCH att man måste se tillmöjligheterna just den ägaren har. Alla kan ju inte pussla ihop små flockar som det passar vid behov. Jag har tur och kan göra det! Sedan finns det givetvis många som HAR sjuttielva hästar men ändå har dom en och en i smårutor eller inte ute alls. Det hade inte funkat för mig. Jag ahde fått magsår och mina hästar också.

Däremot kan jag säga att trots idogt "tränande" från min sida på att ha hästarna ute länge på kvällarna osv på vintern så står vissa av mina damer (alla importer) envist vid grinden och hänger från och med tidig eftermiddag.
Trots stora hagar och kompisar och sysselsättning och allt det där. Dom vill inte vara ute mer helt enkelt. Så jag brukar låta dom stå där i ett par timmar och tar in innan det blir för mörkt, för min egen skull (det blir så satans mörkt också! o lerigt o jobbigt) -hade dom inte stått däroch hängt hade jag inte tagit in dom så tidigt men eftersom dom ändå bara gör det så blir det så!

Jag fördömer ingen! Jag vet bara hur jag själv har det och försöker ha det i möjligaste mån! Vem vet, nästa häst jag tar hem kanske inte går att ha i en hage på normalt sätt.
Dock tror jag att dom flesta (inte alla!) går att träna på att gå i hagen,men attmånga som tar hem tävlingshästar elelr köper från ställen som inte har hästarna i hage helt enkelt inte lägger ner jobbet på att faktiskt lära den,och detärganska tidskrävande!

Långt o svammligt igen.... ursäkta!

Här har vi just nu 20 hästar på gården. Jag har lösdrift till ston o föl där de kommer gå i vinter. Stona har många hektar där de kan gå runt och det är kuperat med både öppna ytor och skog. Hingsten går just nu ensam i en hage på ca 1 ha, men jag ska försöka få någon som han kan gå med.
Vi har haft lösdrift till våra hästar i flera år och det funkar jättebra. Under vintern när dom ska ha kraftfoder så tar vi in dom i sina boxar så dom får stå o äta ifred. Det är också ett ypperligt tillfälle att kolla över hästarn på. Fast våra hästar går på lösdrift så blir de hanterade och vi har alltid fått höra här att vi har väldigt sociala och trevliga hästar.
Skulle det inte funka att ha hästar på det här viset så skulle vi givetvis inte ha det. Vi har hagar så det räcker att dela upp dom i och vi har även gott om stallplatser så hästar som behöver stå stallade kan göra det.
Vi har våra hästar på lösdrift för att vi tycker att det är det mest naturliga sättet att hålla hästar på.

Jag skulle aldrig drömma om att stänga in någon av mina hästar i en liten fyrkant, även om jag genom åren fått kompromissa lite ibland då jag stått inackorderad. Nu när jag har eget stall har jag inga små hagar... Jag tycker det har gått för långt när man parkerar hästen i en liten "rasthage" (hur mycket rastar de av sig på en skala?) några timmar för att resten av dygnet parkera den i en lite mindre fyrkant inomhus(box) - med argumenten: "Han är så dyrbar", "Han är så stygg mot de andra hästarna", "Han kan bli sparkad", "Täckena blir sönderbitna", "Han blir så tjock om han får äta med de andra", "Han gillar inte andra hästar", "Han får mugg", "Han stimuleras så mycket ändå", "Han kan snubbla" o.s.v. Ursäkterna är oändliga!

Förstår inte varför man skaffar häst om man inte är beredd på att ge dem ett drägligt liv. Däremot kan jag acceptera att vissa hästar är svåra att ha med andra hästar - men här handlar det oftast om tävlingshästar på hög nivå som är värda miljonbelopp, och som p.g.a. ett kringflackande liv är svåra att hålla i en flock. Eller fånghästar. Men bara för att man har en häst ensam betyder det inte att man måste ställa den i en ruta knappt större än en box? Bygg en grusad hage, ge dem något att sysselsätta sig med, en granne i hagen bredvid, och låt den vara ute några fler timmar så är jag nöjd...

Har själv en häst som varit lite svår genom åren... När vi köpte henne var hon en riktig hackkyckling, som övergick till att bli en riktig bitch, som numera är som en vis klok gammal uggla... Hade vi gett upp de första åren hade hon troligtvis fått gå ensam än idag, men numera är hon ledare över sin harmoniska flock, och har blivit en helt annan mycket lugnare individ...

Hej!

MVH/Carina

Fast nu pratar vi vl om friska hstar UTAN medicinskt hinder..... Att ha en fång häst i stora hagar med flocken går ofta mycket bra med tex. en betesreducerare..

Mina hästar är ute på dagen och inne på natten, vill inte ha det på något annat sätt och inte mina hästar heller.

Går era tävlingshästar i hage?
- vår Quarter går i en stor hage med ett annat sto, där hon har möjlighet att galoppera o leka när hon vill, skulle alldrig sätta henne i en liten fyrkant trotts att hon är en tävlingshäst.
Hon kommer ut 08,00 kommer in 17,00 för borstning o träning, är också redan helklippt o går med tunnare täcke ute..vill själv in , gillar inte att stå ute nattetid.
Efter Nationals tävlingen fick hon 2 veckors vila på bete med flera hagkompisar, stog o skrek efter oss kvällstid, vill in , vill in..men nej fick trotts högljudda protester stå ute med kompisarna :devil:

Ja! Just nu går dom i jätte stora hagar i flock, men när dom är hemma finns inte den möjligheten då marken är begränsad. Det är nackdelen med att bo i stan. Då anser jag att det är bättre att dom går en och en i en 50x25m hage med gräs och är skadefria än att försöka knöla in flera på begränsad yta och öka skaderisken. Även om jag utökar hagarna till det dubbla kan jag inte motivera att ha fler än max två i en hage.

Jag har provat mig fram till vad som fungerar bäst och tyvär så blir det större skade risk på en så begränsad yta med flera hästar. Däremot är dom ute mycket ca 12 timmar /dygn med fri tillgång på hösilage. Jag tycker att det fungerar hyfsat, men skulle självklart vilja ha mer mark och större hagar med stora flockar. Då får hästarna mer stimulans och blir lugnare i både hantering och ridning och det är inte alls så mycket skador som man skulle kunna tro. Vilket jag inte minst märker på min islänning som har det så hos sin fodervärd tillsammans med hingst ungarna:D.

:) Have a gooood life!

Ja g,år i hage modell större dygnet runt. Men fick ta avslideskorna bröt bara loss dom. Ska va gräs eller sand o rid hus/bana. Får väl slida utan, fast d kanske inte e så bra:confused:.Men vi har för stenigt o skogigt för såna skor. Hon blir för trött o gå ute jämt,så till vintern får hon va inne på natten.

Hej... kommer med inlägg senare :)
Just nu skall jag åka och köpa Torv till min häst :)

/Emmi

Psst, Emilie! Ett litet OTtips bara; Jag har fått veta att torv + hingstar strular till det här med fertiliteten, om du ska ha honom till avel så kan det ju vara bra att vara uppmärksam på det om det sen visar sig finnas problem.

Psst, Emilie! Ett litet OTtips bara; Jag har fått veta att torv + hingstar strular till det här med fertiliteten, om du ska ha honom till avel så kan det ju vara bra att vara uppmärksam på det om det sen visar sig finnas problem.

Varför menar du att torv påverkar fertiliteten hos hingstar??

Sorry, nu har jag gjort en nogrann koll och jag har blandat ihop det. Det gäller spån för hingstar. (Det fanns ett fall med en hingst som alltid stod inne, och på spån, som fick minskad fertilitet som orsakades av spånet) Varken Torv eller Spån för dräktiga ston som ska föla är inte bra däremot, de kan då ge Klebsiella bakterier.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har just nu en intressant diskussion om beteskrav för mjölkkor härinne. Jag tycker det är jättespännande, jag jobbar ju med sånt och...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 097
Senast: Rhinos
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka