Här är du inne på något intressant: jag har mycket mark och många hagar, som växelbetas mellan hästarna och fåren.Fast ingen är väl emot principen att hästar helst bör få gå på bete om det fungerar för individen? i tråden alltså. Jag tror bara man (i alla fall jag är nog lite) emot att det ska vara lag på det, eftersom lagar kan vara lite för fyrkantiga för alla de här shettisarna och araberna om man inte kan trumma upp en lämplig stor stenöken till dem eller en gigantoform gruspaddock varpå frågan är om endera skulle få kallas bete ens (bete antyder väl äta något som växer på platsen).
Några av hagarna har, helt eller delvis, mycket mager mark/nästan skogsbeten, som passar för endera en flock med baggar i överhull på sommarsemester, eller för lättfödda kallblodsvalacker eller t.ex. shettisar.
Dessa relativt steniga och variationsrika marker, är dessutom ofta mycket naturligt väldränerade, och fungerar utmärkt även på vintern.
Det är svårt att få dessa magrare hagar godkända i sin helhet, som bidragsberättigad mark enligt EU-reglerna, eftersom "fodervärdet är för lågt" i vissa delar.
Fodervärdet bestäms i enlighet med en norm som handlar om att t.ex. hålla producerande mjölkkor i hull, inte efter vilken art och typ av djur gården har.
Inte efter att gården som helhet, behöver en variation av beten som passar alla djur i gårdens produktion, under alla delar av året.