Går era tävlingshästar i hage?

Sv: Går era tävlingshästar i hage?

De flesta hästar på HÖG nivå så som tex Landslagets hästar i både hoppnin,dressyr,western,fältävlan och galopphästar står mestadels inne och rids endast samt går i horsewalker.
Dom fodras 3-4ggr om dagen och mockas 2 ggr om dagen och är ute ca 1 tim samanlagt.
Visst är de trevligt om hästarna kan vara ute mellan 8 och 17 åtminstone men alla hästar kan inte detta då dom rids och tränas jätte hårt och behöver lugn och ro och vila och mkt mat.

Många kanske, men långt ifrån alla!
Hade praktik hos en av våra toppryttare i reining för några år sedan, och under min tid där gick iaf alla tävlings och avels hingstar ute, ju dyrare häst desto större hage!:)

Jag tävlar min häst på B och C nivå o har honom i en mycket kuperad skogshage ihop med en hingst o två andra valacker. Skulle ALDRIG vilja ha det på något annat sätt. Han är ute från ca 07.00 till cA 20.00. Så har vi det o vill aldrig byta bort det.
/ C

Filmen kommer direkt när du kommer in på deras hemsida. De är bara sitta och vänta så startar den när du klickat på länken.

ja.... jag hittar den inte heller.... woops..

/Emmi

Konstigt för den startar varje gång jag kommer in på deras sida. Hmm..
Väntar ni på att filmen börjar när ni kommer in på sidan direkt. ni behöver inte klicka på nått den startar ändå. Klicka bara på länken jag la in så ska de fungera.

De flesta hästar på HÖG nivå så som tex Landslagets hästar i både hoppnin,dressyr,western,fältävlan och galopphästar står mestadels inne och rids endast samt går i horsewalker.
Dom fodras 3-4ggr om dagen och mockas 2 ggr om dagen och är ute ca 1 tim samanlagt.
Visst är de trevligt om hästarna kan vara ute mellan 8 och 17 åtminstone men alla hästar kan inte detta då dom rids och tränas jätte hårt och behöver lugn och ro och vila och mkt mat.

Fasst inte de stall jag varit och kollad hoss, visst hästarna är inte ute så länge mellan 9 sedan mellan 1-5 beroende på stall, men det har varit stora hagar, detta har iof varit dressyr och FT, me de tävlar i landslaget, ena FT hade som måste att hästarna skulle ha massa träd i hagen då dom tävlade så pass mycket så vill hon att dom ska ha en naturlig miljö som möjligt att koppla av på när dom är hemma :)

Min pålle har jag inte börjat tävla med ännu så han kanske inte räknas, men han går i stor hage med flera kompisar, dock får han inte gå i för steniga/trädiga hagar då han skadar sig super enkelt på minsta lilla :p

Senast ändrad:

Aha, man måste ha Internet Explorer, surfade på Mozilla..

Våra 4 hästar går ute varje dag, funkar för oss. Tycker att dom ska få vara hästar, dock så brukar mitt sto komma in på kvällarna med små sår lite varstans på benen -.-' men hon är en pysslig dam och även lite klumpig och säger inte nej att försvara ledarrollen.. Men dom andra är skade fria utom 4 åringen som kan ha skavanker efter min pålla >_< Hingsten går i en egen hage, men funderar att kanske sätta ihop honom med valacken, då dom är bra kompisar mellan boxen :)

Klart de ska gå i en stor hage. Vi har tre hästar, tyvärr kommer de inte överens, är tre ledartyper allihopa. men vill lika väl inte vara utan varandra. De går nu i varsin stor hage brevid varandra.
De har tryggheten av varandras närhet, men kan nu inte komma i slagsmål.

Jag tycker inte att det är nödvändigt att de går i hage så länge, så länge de får vara hästar och får bra med uppmärksamhet varje dag, motion och KÄRLEK VARJE DAG!

Jag tycker inte att det är nödvändigt att de går i hage så länge, så länge de får vara hästar och får bra med uppmärksamhet varje dag, motion och KÄRLEK VARJE DAG!

Vissa hingstar blir stressade av vissa situationer och mår bättre av att stå inne då OM dom får sin stimulans på annat sätt.
Lets face it, de flesta rider/sysselsätter inte sina hästar- timmar om dagen som du gör...
Jag hade en hingst som krävde mycket sysselsättning och stimulans TROTS att han gick ute hela dagarna i stoor hage, men jag hade inte möjlighet att ge honom alla dom timmarna. Så jag sålde honom till någon som kan det!

Vi har alltid haft hästarna ute dygnet runt hemma om somrarna och ute länge på dagarna på vintrarna och bara in över natten... Det är det mest naturliga tycker jag och hästarna mår allra bäst då! (har jag senare erfarit när jag sett andra sätt att hålla hästar)...

Jag blev väldigt illa berörd när jag senare rest runt och bott på olika ställen och sett hur hästhållning fungerar på andra ställen... Där tävlingshästar får gå ute endast 1/2-1 timme varannan, var tredje dag. Med effekten att känsliga fullblod sprätter upp över ridhus sargen och slänger ryttaren i väggen... Mitt hjärta blödde när jag såg de olyckliga blickar hon gav mig genom gallret till sitt "fängelse" (Detta var en 4 åring som skulle gå mkt. höga klasser i hoppning under landslagsryttare) :(

När jag bodde i Norge var traditionen med hästhållning den samma som med kossor... Om vintrarna stod de inne på somrarna gick de på grönbete, det fanns inget mellanting! Inne hela dagarna i stall under vinter och ute dygnet runt på somrarna. Min häst mådde fysiskt och främst psykiskt mycket dåligt när hon där blev tvungen att gå in i box på sen hösten. Hon hade tidigare inte haft några olater, men började både krubb bita och väva... magrade ur, blev stressad och föll totalt ur i form trots normal träning och fodring.

Ett tredje ställe jag varit bosatt på fanns det bara små små rast hagar... (på somrarna fina beteshagar, vilket var positivt) Min häst blev dock aggressiv och anföll andra hästar när han skulle få sällskap i dessa små rast hagar, något han inte gjort tidigare med resultat att han blev bara mer och mer deprimerad av att stå själv... hästarna står bara och hänger man ser på dem att de inte är glada! Och lyckligare häst än min häst, får man leta efter när jag flyttade hem med honom... Han riktigt jublade i hela kroppen och om hästar kunde le och skratta så behövdes inte det för att uttrycka sina känslor, det verkligen syntes att det var just vad han gjorde att få komma ut i sin gamla hage! ;)

Har också erfarit (trots tillgång till fina beteshagar) att vissa hästar inte fått gå ut på bete el. större hage pga. att de är "för värdefulla" ... Snälla låt hästar vara hästar! Spelar ingen roll hur "värdefulla" de är, värdet av dem kommer inte till sin rätt om det inte är glada och nöjda!!!

Men när man åker till skolan kl 06.30 och kommer hem 17.30 och har 2 hästar, en schäfer hane och går på en naturvetenskaplig linje så finns inte tiden alltid att rida både hästarna varje dag:p Men en häst/dag är minimum, så hage är en bra lösning. Men kärlek och ompyssling får dom varje dag. Numa är inte stressad av sig och trivs att kolla åt tanterna och ponnyns håll eller plocka med höet, kan iblande tro att man har fått hem en 30 årig valack.:D

Liknande trådar

Hästhantering Vi har just nu en intressant diskussion om beteskrav för mjölkkor härinne. Jag tycker det är jättespännande, jag jobbar ju med sånt och...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 097
Senast: Rhinos
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka