Sv: Går era tävlingshästar i hage?
Vi har alltid haft hästarna ute dygnet runt hemma om somrarna och ute länge på dagarna på vintrarna och bara in över natten... Det är det mest naturliga tycker jag och hästarna mår allra bäst då! (har jag senare erfarit när jag sett andra sätt att hålla hästar)...
Jag blev väldigt illa berörd när jag senare rest runt och bott på olika ställen och sett hur hästhållning fungerar på andra ställen... Där tävlingshästar får gå ute endast 1/2-1 timme varannan, var tredje dag. Med effekten att känsliga fullblod sprätter upp över ridhus sargen och slänger ryttaren i väggen... Mitt hjärta blödde när jag såg de olyckliga blickar hon gav mig genom gallret till sitt "fängelse" (Detta var en 4 åring som skulle gå mkt. höga klasser i hoppning under landslagsryttare)
När jag bodde i Norge var traditionen med hästhållning den samma som med kossor... Om vintrarna stod de inne på somrarna gick de på grönbete, det fanns inget mellanting! Inne hela dagarna i stall under vinter och ute dygnet runt på somrarna. Min häst mådde fysiskt och främst psykiskt mycket dåligt när hon där blev tvungen att gå in i box på sen hösten. Hon hade tidigare inte haft några olater, men började både krubb bita och väva... magrade ur, blev stressad och föll totalt ur i form trots normal träning och fodring.
Ett tredje ställe jag varit bosatt på fanns det bara små små rast hagar... (på somrarna fina beteshagar, vilket var positivt) Min häst blev dock aggressiv och anföll andra hästar när han skulle få sällskap i dessa små rast hagar, något han inte gjort tidigare med resultat att han blev bara mer och mer deprimerad av att stå själv... hästarna står bara och hänger man ser på dem att de inte är glada! Och lyckligare häst än min häst, får man leta efter när jag flyttade hem med honom... Han riktigt jublade i hela kroppen och om hästar kunde le och skratta så behövdes inte det för att uttrycka sina känslor, det verkligen syntes att det var just vad han gjorde att få komma ut i sin gamla hage!
Har också erfarit (trots tillgång till fina beteshagar) att vissa hästar inte fått gå ut på bete el. större hage pga. att de är "för värdefulla" ... Snälla låt hästar vara hästar! Spelar ingen roll hur "värdefulla" de är, värdet av dem kommer inte till sin rätt om det inte är glada och nöjda!!!