går emot skänkeln

karolinakempe

Trådstartare
Jag har ett problem med mitt nya sto hon går mot skänkeln så gott som hela tiden.
Jätte jobbigt..
jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu.
Hon går mot skänkeln direkt jag ber henna att flytta sig. jag ber henne en gång snällt ,sen hårdare och tillslut med spöet. Hon bryr sig helt enkelt inte.
Och det är inte lite hon går emot utan hon svänger hela rumpan mot skänkeln

Ett annat problem
Om jag rider ut med någon så kan vi inte gå brevid varandra utan hon ska gå på dem trycka sig mot dem.
Skit jobbigt

Finns det någon som kan ge bra tipps.
Jag vet inte vart jag ska börja har aldrig haft en häst som är så här trotts att jag bara haft ston i princip. (vissa menar att det är sto het)

Sv: går emot skänkeln

Jag hade gjort på följade vis;
*Ridit mycket på volter, serpentiner och åttor för att hela tiden ha henne mellan skänklarna och hela tiden kunna påverka henne.
*När hon svänger ut med rumpan, ha ett dressyrspö som du lätt kan nå hennes bakdel med och lägg på rumpen när hon bråkar.
*Ge aldrig upp, om hon stretar emot skänkel/spö så måste du fortsätta.
*Jag hade också testat att om du rider lite innanför spåret och hon vänder ut rumpan mot mitten så lägg en minivolt åt andra hållet så att du får in henne mellan skänklarna igen.

När det gäller uteritterna så hade jag även där haft ett länge spö med mig som du kan lägga på rumpen/vid skänkeln när hon går emot din skänkel. Lyssnar hon inte på det så hade jag gjort halt och skrittat tillbaka till det stället du vill ha henne och sen så fort hon går emot din skänkel igen, lägga till spöt.

Jag har haft ett sto som också hållt på på de viset och detta fungerade i alla fall för mig. Det är inget mirakelmedel utan det tar tid att få bukt med det, men det är ett sådant irriterande problem som måste bort så det är bara att kämpa på!

jag gör mycke sådant bara skönt att höra att man gör rätt.
Idag stannade jag henne direkt hon gick emot skänkel och hon fick inte gå fören hon flyttat sig undan blev en del mycke backa och bakdelsvändningar men jag gav mig inte.
i slutet förstod hon bättre.
Tyvär måste jag lära mig rida med dressyrspö nu:angel:

Vad bra, det gäller bara att vara konsekvent och aldrig ge upp. Tror verkligen du kommer lösa det!
Haha, ja det är nog ett måste att kunna rida med dressyrspö när du har en sådan häst, men du vänjer nog dig snabbt. :)

Lycka till! :laugh:

tack..
jag råkar nämligen alltid ligga på med spöet när det är så långt:crazy:
blir så om jag har händerna rätt..
ska träna idag.

skulle du rida med sporrar också????

Om du är helt 100 på att du använder sporrarna rätt. Alltså att du inte råkar vara på hästen med dom när du ex travar eller när det blir lite stötigt. Vet att det är lätt gjort.

Sedan hade jag nog inte tyckt det var så bra att ha sporrar ifall hästen börjar backa och du måste lägga till skänkeln lite hårdare för då blir det obehagligt för hästen istället om du har skarpa sporrar på dig. Tror de i så fall gör mer skada än nytta, du förstärker då obehagskänslan hos hästen.

Så jag hade nog hellre låtit bli. :)

jag har ridit mycke med sporrar förut men visste inte om det bara skulle stressa henne.
Fick i alla fall svaret idag =)
funkar bättre med dock upptäckte jag att hon har så många trix denna dam att jag blir helt snurrig =)
först tar hon inte skänkeln sedan tar hon den, lägger jag till den igen för ökat undertramp och flyttning så börjar hon trava trotts att handen säger vänta.
Vill inte göra halt eller ta halvhalter. Drar upp eller ner huvudet beroende på vad jag begär.
springer från arbete eller vägrar att gå =) ingen bjudning fast hon springer på.
ja listan är lång.
ibland undrar jag om jag verkligen ska köpa henne.
men men

jag tog henne på foder i 3 månader innan för att se om vi passar, och visst det gör vi men det är det med allt jobb som jag anser att hon behöver som gör att jag ibland tvekar.

Okej, så det fungerade bättre med sporrar? Det är ju bra i så fall. Det där med bjudningen är ju lite lagom trixigt. Men det får bli tempoändringar, mycket dressyrarbete där hon ska flytta undan skänkeln och sen massa halvhalter, halter, avbrott och igångsättningar.

Det är inte alltid helt lätt. Men, bara ett råd (säger absolut inte hur du ska göra) men enligt mina erfarenheter så ska det kännas roligt med en ny häst. Särskilt i början ska det bara vara roligt och man ska ha kul ihop.
Men, om du rider henne ordentligt nu dessa tre månader så märker du ju verkligen hur hon är/kan bli. Så känn efter noga innan du bestämmer dig.
Men jag vet hur det är, jag är en sådan som förälskar mig i en häst och sen gör jag vad som helst för att det ska bli bra. Så, jag hejar på er!

Tack för dina råd:D

Tyvär så var det inte den häst de beskrivet som kom.
utbildad La La enligt dem och jag kan väll inte hålla med om det.
Rolig är hon just för att hon är lite svår och jobbig.
Hon gör jätte stora framsteg men om jag ska ha henne hela livet är jag tveksam till.
Funderar att av ha henne som ett projek under ett år, eller vem vet kanske förälskar jag mig i henne.
dock än så läng 1,5 månad så tycker jag om henne men inte mer.
Hon är ingen häst jag skulle valt om det nu inte var så att hon ställdes på min stallbacke efter att ägaren kört henne 6 timmar för att vara hos just mig.:angel:
men men
ska försöka få till en film och lägga in så kan du få se vad jag menar.

Är du säker på att du sitter rätt? Det kan ju vara lätt hänt att när du lägger på skänkeln så trycker du med motsatta sittbenet elelr trycker ner det ben som du vill ha henne att flytta undan. Båda blir ju helt fel och dubbla budskap. Hästen kanske är väldigt välutbildad men din ridning och hennes utbildning fungerar inte ihop kanske?

Du säger att handen säger vänta men vad säger ditt säte? hamnar du ur läge när du vill driva fram henne. Vad säger din tränare? Det låter som brister i kommunikationen. Försök vara ödmjuk och lyssna till hästen, tänk på din kropp, vart den är och hur du använder den. Alla hästar äro icke ridna på enbart tygel och skänkel, alltså måste du analysera lite djupare för att få bukt med vad jag tror är en kommunikationsfel mellan dig och henne.

jag trodde också det var så i början..
dock är jag ingen nybörjare och har själv tävlat upp till La La.
Ridit många "problem" hästar och tränar mycke.

Vet inte hur jag riktigt ska beskriva det...
om vi så står helt stilla och jag ber henne flytta sig så kan hon gå emot. Känns som ren trots
Min tränare tycker hon är felriden väldigt länge då hon är dåligt musklad samt har underhals.
Men måste säga att idag var hon super duktig.
fick några öppnor samt skänkelvikningar, bara några steg men är super nöjd.
fick henna att jobba på riktigt bra, mycke mycke ben.
Måste vara konsekvent hela tiden, därför blir det korta pass på banan då jag själv inte orkar, dåd et känns som jag gör allt själv.

Detta är enbart i dressyren i hoppning är det annat ska jag säga.

Där funkar inte halvhalterna:grin:

Fortsätt kämpa!
Håll mig uppdaterad på hur det går, är nyfiken!

Det hade varit jätte roligt om du kunde fixa det! :)

två stallkompisar har ridit henne nu och samma sak där så det är inte min ridning det är fel på i alla fall:D
Ska försöka få en film i morgon eller nått.
ska bli skönt att komma iväg till tränare igen nu när hennes sår(finns i en annan tråd) har läkt.;)

Märkte däremot idag då jag red halva banpasset barbacka att hon är super duktig på att fuska , du tror och det känns som om hon har ryggen med sig men icke sa nicke.
fick jobba henne super lågt och verkligen i jogg tempo för att få med den fullt ut.
sen måste jag ringa till et för att hon är lite sned känns det som, inte mycke men lite.

har du några bra övningar????

På en sån häst gäller det att ryttaren är precis och exakt avvägd i sina hjälper.
dina hjälper får aldrig säga emot varandra eller vara otydliga.

vanligt är att man sitter och gnetar och driver hela tiden, utan att ngt händer.
peta till hästen kraftigt, och lätta sen direkt när den går fram, eller undan. detta måste du underhålla HELA tiden. dvs hästen får omedelbar eftergift när den svarar.
Om du kan ta hjälp av en tränare som kan titta på er så skulle jag rekommendera detta. denna kan titta lite mer kritiskt på hur du använder hjälperna, och hjälpa dig komma tillrätta med ev. problematik.

Om den inte tar skänkeln så gissar jag att den brister i bjudningen en hel del också. då är det ännu viktigare att faktiskt rida PÅ - framåt, i första hand. Lockas inte att rida den för låg och fokusera för mycket på form till att börja med - det ger ofta en falsk känsla i det här stadiet. gasen måste fungera först, hästen måste svara på hjälperna innan du kan gå vidare.

med oberoende hjälper på det sättet jag beskriver, fattar även den mest "trögtänkta" häst mkt snabbt vad som önskas av den, för det blir så tydlig eftergift när den gör rätt och svarar.

Senast ändrad:

tack..
Hon har nog bara trottsat en del för det lossnar mer och mer för varje pass.
kommer nog bli häst av henne också:D
tränar har jag men haft ett uppehåll på 14 dagar börjar nästa vecka igen.

Jag hade ridit mycket volter, ått-volter, serpentiner med otaliga tempoändringar och avbrott och igångsättningar. Då är hon så illa tvungen att lyssna och har inte tid att fundera på något annat. Så får du henne med dig hela tiden och bjudningen kommer nog också automatiskt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama