Går ej att köra..

Sv: Går ej att köra..

JAG tycker personligen att OM det står i annonser och dyligt att hästen EJ ska köras så ska det respekteras.. Annars riskerar man både sig själv hästen och OMGIVNINGENS säkerhet är jag rädd..

Ok, men säg såhär då. Stallets bästa körhäst här köptes för ett skamligt lågt pris. Hästen var tolalt omöjlig att hantera o gick absolut inte att köra enligt ägaren...

Hon var körd med alla tänkbara redskap innan hon såldes till den ägaren vi köpte henne av. Här spände vi henne för o hon är helnöjd:) (Det är henne jag har som presentationsbild här)... så om man ska acceptera en sådan annons vet jag inte. Däremot gäller det att vara extra försiktig i början. På sätt o vis bättre så än andra hästar vi köpt som varit inkörda o snälla enligt ägaren o sen sparkat sönder sakerna till kaffeved!!:devil: Sånt är fanimej lurendrejeri!!

Senast ändrad av en moderator:

Ok, men säg såhär då. Stallets bästa körhäst här köptes för ett skamligt lågt pris. Hästen var tolalt omöjlig att hantera o gick absolut inte att köra enligt ägaren...

Hon var körd med alla tänkbara redskap innan hon såldes till den ägaren vi köpte henne av. Här spände vi henne för o hon är helnöjd:) (Det är henne jag har som presentationsbild här)... så om man ska acceptera en sådan annons vet jag inte. Däremot gäller det att vara extra försiktig i början. På sätt o vis bättre så än andra hästar vi köpt som varit inkörda o snälla enligt ägaren o sen sparkat sönder sakerna till kaffeved!!:devil: Sånt är fanimej lurendrejeri!!

Ja.. hmm de finns ju alltid undantag.. Min häst gick då från "världens bästa körhäst " till okontrollerbar på några microsekunder.. Å hon såg totalt obrydd ut vid selning å sånt också .. så ja.. JAG kommer aldrig att våga chansa så i allafall

Anna-Carin

Jag var med på en inkörningskurs en gång för en erfaren tränare. Han hade kört in 700-800 hästar, bl.a många av Flyinges "gamla" hingstar. 2 stycken av dessa flera hundra var enligt honom farliga att köra, han avrådde ägarna till dessa hästar att fortsätta med inkörningen...

Kankse för att hästen har vart med om en olycka?

Det har min häst vart och det går inte att köra henne längre, hon är livrädd :(

Det finns hästar som även utan att ha varit med om en olycka inte klarar av att bli körda, precis som hos människor så finns det hästar där det inte riktigt står rätt till där uppe, dessa individer kan vara mycket opålitliga och stressade och då tycker iaf inte jag att dom passar till körning (eller något annat heller för den delen). Vi hade en sådan hingst för några år sedan, vi försökte med allt och han tränades av många duktiga tränare men det gick helt enkelt inte att få honom pålitlig, oftast var han jätte snäll men helt plötsligt slog det över i huvudet på honom och han bara stack eller slängde sig i närmsta dike. Det var något som inte stog rätt till i huvudet på honom och han fick sluta sina dagar efter 8 år av försök. Jag har hört fler liknande historier så visst finns det hästar som inte passar till körning (eller ridning), även om det går att köra/rida in dom.

Det finns hästar som även utan att ha varit med om en olycka inte klarar av att bli körda, precis som hos människor så finns det hästar där det inte riktigt står rätt till där uppe, dessa individer kan vara mycket opålitliga och stressade och då tycker iaf inte jag att dom passar till körning (eller något annat heller för den delen). Vi hade en sådan hingst för några år sedan, vi försökte med allt och han tränades av många duktiga tränare men det gick helt enkelt inte att få honom pålitlig, oftast var han jätte snäll men helt plötsligt slog det över i huvudet på honom och han bara stack eller slängde sig i närmsta dike. Det var något som inte stog rätt till i huvudet på honom och han fick sluta sina dagar efter 8 år av försök. Jag har hört fler liknande historier så visst finns det hästar som inte passar till körning (eller ridning), även om det går att köra/rida in dom.

Duckar för påhopp:crazy: Vad var det för stam? Hör mycket sånt om Dalaravkommor...:eek:

Jag oxå, men detta var ingen Dalar-häst, kommer inte ihåg vem pappan var men jag tror inte det låg i generna, då hade inte Karin använt honom, det kan väl helt enkelt bara gå snett i kombinationen ibland.

Jag oxå, men detta var ingen Dalar-häst, kommer inte ihåg vem pappan var men jag tror inte det låg i generna, då hade inte Karin använt honom, det kan väl helt enkelt bara gå snett i kombinationen ibland.

Ja, sånt händer ju tyvärr:(

En av hästarna jag mött i mina da'r var just en sån. I hans annons hade det kunnat stå "ej till körning". Någon okunnig bestämde sig för att köra in honom hastigt och olustigt i hans unga dagar. Om något speciellt hände då vet ingen. I 15 år försökte man köra honom mjukt och lugnt och börja om från början. Tömkörning, linor, däck... Om och om igen... Visst, man kunde köra honom men han var alltid ett nervvrak och efter en 10 min tur var han genomsvettig. Ofta slutade det med skenturer. Ibland behövde man vara minst 3 personer för att kunna spänn för. Till slut gav vi upp för att bespara hästen och människorna stressen och olycksrisken. Något man kanske borde gjort mycket tidigare. En sån häst vill man inte sälja som körhäst, både för hans och omgivningens skull. Han var en klippa i andra lägen, perfekt med barn. Ursnäll och superlugn. Gick jättebra att tömköra med men så fort han närmade sig en vagn... Om någon hade gjort rätt redan från början så kanske...

Kankse för att hästen har vart med om en olycka?

Det har min häst vart och det går inte att köra henne längre, hon är livrädd :(

Fyy vad trist. En kompis till mig hade en musblock fjording som älskade att dra sin vagn. Tyvärr så råkade hon på något konstigt vis fastna i hemglassbilen och släpades med en bra bit innan chauffören såg vad som hade hänt. Ponnyn gick att köra efter detta men hon blev galen och sprang som en tok då hemglass kom. Det slutade med att hon fick stå inne då glassbilen kom.

Fyy vad trist. En kompis till mig hade en musblock fjording som älskade att dra sin vagn. Tyvärr så råkade hon på något konstigt vis fastna i hemglassbilen och släpades med en bra bit innan chauffören såg vad som hade hänt. Ponnyn gick att köra efter detta men hon blev galen och sprang som en tok då hemglass kom. Det slutade med att hon fick stå inne då glassbilen kom.

Hemglass:devil: haha, nog för att jag retar mig på gem många gånger när de kommer sent på kvällarna o väcker ungarna :devil: men detta var en ny synvinkel!

Nej, skämt åt sido... hoppas den där rädslan släpper... ni har ingen inom hemglass som kan träna med er o hästen? Kanske spela in hemglassignalen o spela upp för hästen i alla möjliga situationer så den märker att den där melodin inte är en hästätande drake?

Jag läser många hästannonser, bara av rent intresse o funderar på det som står så ofta. "Går ej att köra", "ej till körning" osv...

Alla hästar jag utbildat har varit både körda o ridna tillslut. Vissa är körbara på bara ett par pass o är hellugna o för vissa tar det måååååååånga envisa träningstimmar innan de är ordentligt trygga o körda.

Min teori är att alla hästar går att köra in, det tar bara olika lång tid att utbilda... vad tror o tycker ni? Handlar det om okunskap i annonserna eller finns det verkligen hästar man aldrig klarar av att köra in?

Om jag skulle läsa en annons där det stod "går ej att köra" skulle jag tro att dem försökt, men något allvarligt hänt, så att säljaren ansåg att det skulle vara farligt för köparen att försöka sig på. Ungefär som när vissa väljer att avliva sina hästar för att dem är "galna". Dem vill inte utsätta nästa ägare för livsfara om det skulle hända något, som dem kanske skulle kunnat hindra genom avlivning.
Om det stod "ej till körning" skulle jag tro att dem menade att hästen var mycket bakskygg eller något, en rekomendation alltså.
Men visst skulle det kunna gå att köra in/till dessa hästar. Men det skulle krävas mycket av kusken.
Men det finns ganska många hästar där ute, så det kanske är bättre att leta upp en helt grön häst.
Har själv sålt/bytt en häst som inte skulle klara av mina krav. Jag skickade iväg honom för inkörning eftersom han var för svår för mig. Det gick att köra honom, men han var inte trygg framför vagnen. Så jag valde att sälja honom till ett liv under ryttare istället eftersom han verkade trivas bättre med det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka