Går ej att köra..

S

Svanhild

Jag läser många hästannonser, bara av rent intresse o funderar på det som står så ofta. "Går ej att köra", "ej till körning" osv...

Alla hästar jag utbildat har varit både körda o ridna tillslut. Vissa är körbara på bara ett par pass o är hellugna o för vissa tar det måååååååånga envisa träningstimmar innan de är ordentligt trygga o körda.

Min teori är att alla hästar går att köra in, det tar bara olika lång tid att utbilda... vad tror o tycker ni? Handlar det om okunskap i annonserna eller finns det verkligen hästar man aldrig klarar av att köra in?

Sv: Går ej att köra..

Har hästen varit med om en olycka under en tidigare inkörning kan det bli väldigt mycket arbete för att få den framför vagn igen och många bedömmer det säkert som för mycket arbete för att vara värt besväret... det skulle jag tro iallafall.

Min teori är att många av de hästar det står så om har råkat ut för något med vagn, antingen under inkörning eller senare i utbildningen. De kan ha blivit ohjälpligt rädda, men jag tror att de flesta hästar går att lära om även om de blivit rejält rädda.

Jag tycker inte alla hästar passar till körning, det måste vara ett visst grundpsyke på dom.

Jag tycker inte alla hästar passar till körning, det måste vara ett visst grundpsyke på dom.

Ok då, jag håller med dig här. Det gäller ju iofs alla dicipliner... i alla fall jag vill inte sitta på eller bakom en galen bomb...:crazy:

Jag läser många hästannonser, bara av rent intresse o funderar på det som står så ofta. "Går ej att köra", "ej till körning" osv...

Alla hästar jag utbildat har varit både körda o ridna tillslut. Vissa är körbara på bara ett par pass o är hellugna o för vissa tar det måååååååånga envisa träningstimmar innan de är ordentligt trygga o körda.

Min teori är att alla hästar går att köra in, det tar bara olika lång tid att utbilda... vad tror o tycker ni? Handlar det om okunskap i annonserna eller finns det verkligen hästar man aldrig klarar av att köra in?

OJ jag trodde att dom inte gick att köra i hästtransport..:confused: Klart att alla GÅR att köra in. Men man skall ju ta reda på bakgrunden. Jag vet en ponny som blir rädd bara han ser en rockard pga. tidigare händelser. En nordis som min kompis hade på foder fick en hel timmer vagn över sig i en nerförsbacke. (trots baksele) Han hoppade nästan ut ur boxen bara han såg en sele. Sådanna hästar skall man låta vara tycker jag.

Många hästar skörper ju till sig mycket mer framför vagnen än vad dom gör under ryttare. Jag tror nog att dom flesta raser och individer går att köra.

min nyligen sålda häst var en fd vbltravare som man absolut inte ska köra. han går mer uppåt än framåt när han har vagn efter.

Jag kan förstå om en säljare av en häst inte vill att hästen ska gå till körning om man veet att den har bättre kvaliteer än de.
Sen håller jag vid en teori
Har hästen en gång skenat med vagnen i panik ska man inte kör aden igen, den är tyvärr förbrukad

Jaha...? Kan det inte bero på varför hästen skenat? Har en bekant vars travare slaktade en vagn och sina ben men som efter ihoplappning av benen gick bra att köra igen...
Och våran fantastiska :love: körponny som fixar allt köptes efter att hon skenat med barn i sulky o slaktat både vagn o sele (men inte barnen... :cool:) men dock inte sig själv... Handlar om vad hästen förknippar skenturen med tror jag....

jo de va ju de ja menade :p Lite svårt med fprmulering... Men att den såklart blivit skrämd av själva körandet och vagnen

Jo men då håller jag med! :)
För jag har även träffat individer som varit med om betydligt mindre traumatiska upplevelser och som får ren panik när de ser sele eller vagn... jag skulle aldrig känna mig trygg bakom en sån häst även om man efter mycket arbete kan klara att spänna för igen...

Jag kan förstå om en säljare av en häst inte vill att hästen ska gå till körning om man veet att den har bättre kvaliteer än de.
Sen håller jag vid en teori
Har hästen en gång skenat med vagnen i panik ska man inte kör aden igen, den är tyvärr förbrukad

Vad menar du med detta? Gäller det samma om den blir rädd för en lastbil = aldrig mer rida i trafik. Eller om den skenar med ryttare = aldrig mer rida?

Många hästar skörper ju till sig mycket mer framför vagnen än vad dom gör under ryttare. Jag tror nog att dom flesta raser och individer går att köra.

Jo jag vet, men för att bli en bra körhäst så måste det finnas ett visst psyke på dom, allt går inte att träna in. Men 90% av alla hästar skulle säkert bli jätte bra körhästar, iaf att köra in. Men jag har hört många historier från mycket duktiga och rutinerade kuskar om hästar som dom försökt och försökt med men det passade helt enkelt inte den hästen, vi hade en sådan för några år sedan. Det är ju inte alla hästar som passar till dressyr eller hoppning heller, vissa fattar bara inte att man ska över hindret och inte rakt igenom och vissa har inte rätt temperament för att gå på en dressyrbana. Visst kan man göra mycket med rätt träning och oändligt med tålamod, men den finns det en del "problemhästar" som aldrig blir annat, kanske pga en olycka eller taskiga gener eller bara en kortslutning som inte går att få bort.

Senast ändrad:

Vadå bättre kvaliteer??
Till körning så behövs hästar av top kvalite! Dvs att man söker i första hand dressyrhästar som lämpar sig för körning. Körning är en krävande sport och kräver hästar med mycket bra gång till dressyren och för att underlätta i maraton.
/M

Den kanske har bättre kvaliteer i hoppning! men inte speciellt bra gång och därför kanske man vill att den ska lämpa sig till hoppningen istället för att "skogsköra" för så som jag förstod de så handlar de inte bara om att tävlingsköra!? För de är de jag tror folk menar i annonserna att de lämpar sig inte för skogsmullekörning. De tänker kanske inte på tävlingskörning!

Jag menar att de är ganska stor risk att hästen skadar sig om den skenar med vagn... Men jag har redan märkt att du hakat upp dig på att JAG personligen inte tycker att man ska köra en häst som en gång blivit skrämd vid körningen, de var ju det som de handlade om, våra personliga åsikter.

Jo men då håller jag med! :)
För jag har även träffat individer som varit med om betydligt mindre traumatiska upplevelser och som får ren panik när de ser sele eller vagn... jag skulle aldrig känna mig trygg bakom en sån häst även om man efter mycket arbete kan klara att spänna för igen...
Håller med dig till fullo, vet en häst som vi haft hemma som var såå bakrädd att man inte ens kunde dra en pulka tre meter bakom på vintern, visste att om man la ner tillräkligt med tid så skulle de kanske gå, men man skulle inte känna sig säker i och med att hästar är ett flyktdjur.

JAG tycker personligen att OM det står i annonser och dyligt att hästen EJ ska köras så ska det respekteras.. Annars riskerar man både sig själv hästen och OMGIVNINGENS säkerhet är jag rädd..

Min förra häst:cry::cry:tog bort henne förra söndagen skenade med vagn 3 gånger.. Efter sista skenturen gick hon STORA omvägar förbi allt vad vagnar i en månads tid. Sen vande hon sig i såpass att jag kunde ta henne på släp efter Pelle utan problem..

Av mina erfarenheter har jag kommit fram till följande.. En häst som skenar med vagn UTAN att jag vet varför ska EJ under några omständigheter köras igen. OM något oförutsätt händer så finns paniken för nära till hands.. Å när jag försökte sälja denna häst förra sommaren så SKREV jag i annonsen att hon ALDRIG mer skulle gå som körhäst igen ÄNDÅ va de folk som hörde av sig och ville ha henne till körning:confused::confused:

(Att jag tog bort denna häst var för att hon inte var SÄKER att hantera för sig själv eller någon annan..KANSKE till följd av våra skenturer men jag TROR hon hade något fel i huvudet tumör eller liknande)
Anna-Carin

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka