Går det att se?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
M

Martenix

Ja, nu måste jag få lite klarhet i det här angående om det går att se om hästarna är dräktiga... Nu tänker jag främst på ston som inte kommit in i månad 9-10 än.
En del säger att det är omöjligt att se med blotta ögat om hästarna är dräktiga förrän de allra sista månaderna, andra säger att det kan man se rätt tidigt.
Hur är det egentligen? Fölet växer väl inte så mycket förrän de sista månaderna?
Mitt eget sto är på dygn 200 ungefär, och hon är tjock. Beror denna mage på föl, eller är det jag som, omedvetet, gjort henne tjock?
Om man ser i bildtråden för dräktiga ston så ser många ston ut som min i kroppen just nu... Har alla de också mer eller mindre medvetet "gjort" sina hästar tjocka? (mer mat än vanligt, mindre motion osv.) Eller är det fölet man "ser"? Blir så förvirrad av att höra olika hela tiden!:p

Vad är eran åsikt/erfarenhet?

Sv: Går det att se?

Det är väldigt individuellt rån sto till sto och dräktighet till dräktighet. Det finns ston ser dräktiga redan efter någon månad och det finns ston som inte tror är dräktiga ända fram till att de fölar. Vet att det har funnits en gammal tråd om detta med en del bilder. Var bland annat ett travarsto som fotograferade strax innan hon fölade och hon såg ut som en travare i tävlingskondition. Så det är möjligt att du kan hitta den om du använder sökfunktionen.

Tack för svar.:laugh:

Det jag ville veta var om det är möjligt i huvud taget... Vissa uttalar sig stensäkert att "det är omöjligt". Men din erfarenhet säger annat, eller?

Min erfarenhet säger att det beror helt på stoet. Som i år har jag tre stycken som är dräktiga. Två kan jag säkert säga är dräktiga men inte den tredje. Men jag har också haft ett sto som lurade mig totalt varje gång. De år hon såg dräktig ut var hon det inte och när hon inte såg dräktig ut så fölade hon.

Alltså är det möjligt. någon annan som vill säga emot?;)

Det beror på skulle jag vilja säga, mitt ena sto som jag känner väl har jag varit ill-säker på dräktighet mycket tidigt i dräkigheterna.
Hon har en typisk bebismage också i mina ögon, lite päronformad och långt ner.

Mitt andra sto är klotrund mest hela tiden och magen har ändrat sig mkt lite sedan hon fölade i våras, nu känner jag henne till sättet och tror därför hon är dräktig men om man bara kollar på hennes utseende så ser hon lika fet ut som hon ser dräktig ut.

Tredje stoet har fått så många föl att hennes mage är inte riktigt pålitlig efter som jag nyss skaffat hennes också så vet jag ju inte hur den ändrar sig, men hon ser dräktig ut men om det beror på att det är bebis där inne eller om det är sen tidigare bebis vet jag ej.
Men sen har jag känt den sparka tycker jag så den finns nog där :-)

Mitt sto ser helt annorlunda ut i år när hon är dräktig än vad hon gjort förrut. Jag har haft henne i 8,5 år så jag tycker jag har ganska bra koll på hennes former ;) Redan efter 2-3 månader började hon "samla fett" på ett helt annat sätt än hon brukar. Hon har ofta varit lite svår att hålla i hull och så, men inte i år och hon äter mkt bättre än hon brukar. Nu har det snart gått 7 månader så magen har börjar ta lite mer form och inte bara vara fet....

Jag har faktiskt också funderat på den frågan. Det stoet jag har dräktigt iår är född -98 och har aldrig haft föl innan. Så jag kan ju inte jämföra mot tidigare dräktigheter. Hon tog sig sent och är nu i femte månaden. Jag stod och kollade på henne idag, och tyckte att hon ändrat sig avsevärt i kroppsformen. Liksom bredare över ryggen och ser lite svullen ut i magen. Men visst, man kan ju inbilla sig att det syns så tidigt. Det borde kanske inte märkas. Var ju och kollade henne för ca 2 v sen, och då sa veterinären att fostret var ungefär som en normalstor katt.
Det är förmodligen olika från häst till häst om det syns tidigt eller ej.
Likadant där som på oss människor, vi bär fostret lite olika helt enkelt.
När jag själv var gravid med mitt andra barn (skiljer bara knappt 2 år på mina båda) så frågade folk redan när jag var i femte månaden om jag skulle föda nästa vecka ;).....

Intressant..jag har ett varmblodsto som inte borde vara dräktig,(kan ha blivit tjuvbetäckt) men som har ett udda beteende.Hon har alltid varit svår att hålla i hull..speciellt höst och vår..nu är hela hon rund och fin..hon tillåter mig inte känna på magen utan sparkar undan mig, även biter åt mitt håll..har ALDRIG hänt tidigare?! Kan detta kännas igen?

Har liknande fall i mitt stall, ett sto som blev betäckt i somras men icke dräktig, konstaterat med ultraljud. Dock har hon ändrat sej må mkt så vi undrar ändå...gått upp i hull, har annars varit svår med det, och ändrat psyke, hon däremot har, från att ha varit nästan omöjlig att ta på, hudöm osv, till att njuta av beröring, borstning o massage...hm...kanske kommer d ett föl ändå..:p

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka