Går det att få ordning på en häst med "8" ben?

A

Amanty

Jag är medryttare på en häst om fick fång i augusti. Fick stå på boxvila osv..
Hon mår nu bra och jag har ridit henne 2 gånger sedan i augusti. Hon är pigg och glad. En 5gångare. Jag vet inte hur jag ska rida henne bara... :confused:

Hon är väldigt "lång" i kroppen. Lång rygg.
-Skritten, jo den känns bra.

-Traven, går gärna över till något annat vet ej vad om jag kortar upp henne för mycket. Alltså hon travar helst på längre tyglar i låååg form.

-Tölt, kortkorta steg. Känns inte som någon bra takt.

-Galoppen.. ja då kan det bli vad som helst... Korsgalopp,ja vet inte allt vad hon gör.. :crazy:

Hur ska jag börja, var ska jag börja? Eftersom hon stått nu pga fången så är det lugn igångsättning som gäller. Men Hur ska jag lägga upp träningspassen? Vad ska jag göra? Vilka gångarter skall jag rida? De hon kan bäst? Hur kan jag stärka hennes gångarter?

Jag är ju inte någon expert på isisar, ganska ny inom det. Går det att få "ordning" på henne? Hur hade du lagt upp träningen? Hon är 13 år. Har bra kondition.
Tack och bock på förhand. Känns som att vi står i en återvändsgränd. :crazy:Och tränare finns inte möjlighet att rida för ett tag fram över.
 
Sv: Går det att få ordning på en häst med "8" ben?

Jag skulle tränat mycket samling i skritt, skritt över bommar. Tömkörning är bra och "lättsamt" som igångsättning.
Skulle tro att hästen behöver bli lösgjord och stark nog för att kunna bära sig rätt.
Finns det ingen annan duktig som kan kika på när du rider och tränar? Som kan hjälpa med lite tips? Behöver ju inte alltid vara en dyr tränare.
 
Sv: Går det att få ordning på en häst med "8" ben?

Sådär hade nog jag beskrivit min sköthäst när jag började rida honom för två år sedan. Nu har det blivit bättre (fast långt från perfekt) och jag vet vad de mesta felen heter så jag kan lättare be om hjälp att lösa det.

Jag tror såhär: Din häst grisepassar, det gör min och jag hade nog besrivit det så.
Det som blir när han inte travar låter precis som grisepass. Gungar det liksom lite från sida till sida istället för att skumpa upp och ner? Då är det förmodligen grispass. Lättast är om någon kan kolla, den går med båda högerbenen samtidigt och sen båda vänsterbenen samtidigt, som en kamel eller hyena.

Sen kan det vara antingen att hästen inte har så ren tölt, eller så fuskar den där också. Min sköthäst kan om man körtar upp honom tillräckligt, gå i jättekort grispass som känns lika mjuk som tölten, men efter ett tag så känner man skillnaden ganska tydligt. Så det kan vara grispass även där.
Galoppen kan vara lite vad som helst.

Det som jag har gjort (i brist på tränare) är att rida mycket i skogen, gärna på riktigt ojämna ställen så att han får lyfta bra på benen. Låtit honom gå på lång tygel i traven och övat på övergångar. Alltså inte trava så långt varje gång. I början la han alltid in grisepass innan han började trava, alltså mellan skritt och trav, men det gör han inte så mycket nu.
Bommar är också bra. Både för traven och galoppen. Jag började från marken med bommarna och sen när jag såg att han inte grisepassade sig över cavalettibommarna (det gjorde han i början, trots att många säger att de inte kan göra det. Jo, det kan dom visst, de måste bara komma på att det är enklare att trava över.) då hoppade jag upp på ryggen och övade därifrån.
I galoppen så hoppade vi över en upphöjd bom, han fick mycket bättre galopp av det.
Försök att ha kort men aktiv galopp, för oss är det svårt att hitta ett mitt i mellanläge. Antingen vill han springa fort och med mycket action, eller så kortar han upp stegen och drar benen efter sig. När han har kvar schwunget i de kortare stegen, alltså att han bär sig bättre och får rundare steg, då berömmer jag massor.

Om du har möjlighet så försök ta hjälp av någon duktig människa (duktig på islänningar alltså) så ofta du kan, det hjälper jättemycket!!
I övrigt så jobba mycket lösgörande eftersom hästar som grisepassar nästan alltid är väldigt stela och spända. Om hästen har dålig balans, så jobba inte på för starkt böjda spår, det är jättesvårt. Utan börja på rakt spår och jobba med lite mer böjning hela tiden efterhand som det går bra. Slalom är jättebra eftersom man kan böja hur mycket eller lite man vill och inte går kvar i samma böjning så länge som på en volt.

Förresten, vad säger ägaren om hästen? H*n borde ju kunna en del, kan inte h*n hjälpa dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att få ordning på en häst med "8" ben?

Vi kommer börja rida för tränare om ca ett par månader. Så innan dess är det :confused::confused::confused: Vill ju inte att hästen ska bli sämre i gångarterna, men vet inte riktigt hur det ska bli bättre heller. Ditt svar var jättebra. När du pratar bommar, hur många hade du? Hur långt emellan skall det vara mellan varje bom?
Hur "hårt" vågar jag rida eg. nu när hästen stått så länge? Är ju jättepigg men vågar inte göra så mycket än pga eventuell överansträngning.
 
Sv: Går det att få ordning på en häst med "8" ben?

Jag förstår att du är orolig, jag var noll insatt i islandshästar när jag började och förstod väl inte riktigt hur fel det var på hans gångarter.

Jag tror inte att det är något fara om du rider lite blandat, däremot ska du till varje pris försöka undvika grispassen, bryt av och börja om igen om det blir grispass. Det är oftast svårare att få en annan gångart ur grispass än att bryta av och börja om. Låt honom gå med långa tyglar så att han kan hitta balansen i trav själv. Är du inte säker på tölten så strunta i den så länge.

Jag hade bara tre bommar (det fanns inte fler där jag red) och jag hade ca en meter mellan (4-5 skor storlek 37, tror det blev ungefär en meter), hästen jag rider är 128 och har ganska korta ben. I början blev det fel så jag fick ändra avståndet. Lättaste är att pröva sig fram. Det är bra om det är ganska långt emellan så att hästen får länga steget lite grann, men det ska ju inte vara för långt så att den tappar takten eller snubblar över bommarna.
När jag galopperade hade jag bara en upphöjd bom, men det hade säkert funkat jättebra att lägga ut galoppbommar med. Det jag var ute efter i galoppen var att få bättre påskjut med bakdelen så att han skulle bära sig bättre, därför la jag upp ett litet skutt så han fick trycka ifrån.

Om hästen stått ett tag så borja lugnt, ta långa skrittrundor i skogen så att han får lyfta på benen, på så sätt märker du hur mycket han orkar med. Longering är bra, där kan du också använda bommar och då ser du också om han passar eller travar vilket är bra.
Tror inte att du ska oroa dig för mycket. Gör det du känner dig säker på, blir det ett par steg i grispass här och där så är det inte hela världen, så länge du inte låter hästen fortsätta. Bryt av direkt och börja om. Mycket skrittarbete är perfekt om du vill jobba med balansen och samtidigt oroar dig över de andra gångarterna och orken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Senast: mars
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp