Går det att få bort en dålig vana?

M

Moja

Hejsan,
Min lille pålle gapar så fort man bara rör lite på bettet.
Jag har provat flera olika bett, kollat upp hela honom. Kollat munnen.
Ingenting är fel.
Han har inte gjort såhär förut utan det har bara kommit.
Han försöker också lägga tungan över bettet.

Nu säger jag inte att det här är en dålig vana, jag förstår förstås att det kan vara något annat.
Men jag har hört att det kan vara en dålig vana och undrar nu om det går att få bort denna "dåliga vana"?
och hur gör man isånafall?
Det kanske finns fler som har haft detta problem?

Mvh Moa

Sv: Går det att få bort en dålig vana?

En del hästar är överkänsliga i munnen.
Prova ett bettlöst träns för att se om det blir bättre.

Har provat bettlöst och det har funkat bra. ;)
Grejen är att jag tävlar dressyr, och där får man inte ha bettlöst..
Men det jag tycker är konstigt är att det bara har kommit.
Han har ALDRIG gjort så förrän nu. Och han är 17 år.

Hur är det i nacken då?
Vissa kan krångla i munnen och så hittar man problemet längre bak...:)

tror sånt har mycket med hur hästen arbetar, är hästen framme för skänkeln och arbetar rätt så har dom också ett bra sug på bettet utan att gapa.
har de bara kommit helt plötsligt så kanske hästen känner av nånting nånstans som gör att den inte kan arbeta på samma sätt.
att hästen inte är halt eller liknande betyder ju inte att hästen är helt hel.

Okej, jo om jag tänker efter så tror jag att han gapar mindre om han jobbar samlat. faktiskt.

Vi har vart på klinik och gått igenom honom.
Men, visst kan det vara något ändå.

tack för svar :)!

Har ni kollat igenom hästen utan att kunna hitta något fel (och ni inte misstänker att där är något fel ändå) så tycker jag det är ganska lätt att gissa var felet sitter.
I din hand nämligen.

Jag vet inte hur du rider, men börjar hästen gapa helt plötsligt utan att några andra fel hittas så sitter det där i 99 % av fallen.

Joo, jag trodde också att det var min hand. men jag har testat att bara dra lite i tygeln,. och han börjar greja.'
Min tränare har testat rida, han gapar.
Min kompis har testat, han gapar.
Stallägaren har testat, han gapar...

Däremot så funkar han allra bäst på rakt bett med fasta ringar.

Är du hård i handen är det inget som försvinner på 2 sek, hästen kan vara öm i munnen i flera dagar/veckor efter, så att någon annan ridit och han ändå gapar säger inget...

"jag har testat att bara dra lite i tygeln"
Det citatet säger ju lite om hur du är i din hand. Drar man i tyglen är det väl inte så konsigt om hästen gapar?
Sätt din fingertopp mot din mungipa och lägget ett litet, litet tryck. Det känns ganska mycket va?
Tänkt dig då om någon drar där.... Tror nog du också hade gapat rejält då....

a) Titta upp hästen hos ET.

b) Bli mjukare i handen.

c) Sälj hästen till någon som inte vill tävla "vanlig" dressyr.

d) Eller lägg ned tävlingsplanerna med just denna hästen, och köp dig någonting bettlöst.

Vissa hästar trivs bara inte med bett i munnen, och då måste man göra det bästa av situationen. Det är ingen dålig vana, utan bara en signal på att någonting inte är som det ska.

Varför skall hon sälja hästen eller lägga ner tävlingsplanerna? :confused:

Hästen var 17 år gammal, och hade fram tills nu fungerat bra som jag förstod det. Risken att hästen kommit på att den inte trivs med bett efter så många år är otroligt liten, chansen är då betydligt större att det är något som går att ändra på väldigt lätt, utan att för den sakens skull sälja hästen :grin:

Varför skall hon sälja hästen eller lägga ner tävlingsplanerna? :confused:

Hästen var 17 år gammal, och hade fram tills nu fungerat bra som jag förstod det. Risken att hästen kommit på att den inte trivs med bett efter så många år är otroligt liten, chansen är då betydligt större att det är något som går att ändra på väldigt lätt, utan att för den sakens skull sälja hästen :grin:

Jo det är ju det konstiga , att han vart bra och att det bara kommit plötsligt.
Visst kan det vara min hand helt klart!.
Jag har tänkt att bara köra bettlöst och rida i grimma nu ett tag för att sedan börja rida med bett igen. Så får han vila munnen ett tag.
Sedan tänkte vi också åka ut till någon som kan välja ut ett bett som passar bra i hans mun också.
Och jag själv får försöka lära mig bli mjukare i handen.

Vad tycker ni om det?

va bra :)
Då testar vi det! :)
Tack för alla svar

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar