går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

U

Uddatyp

min häst är ju väldigt ranghög och väldigt känslig med maten..speciellt med hö i hagen, han kan inte riktigt slappna av o äta i lugn o ro för han står o vaktar på dom andra hela tiden..sen så är han lite lite dum mot dom andra..jagar bort dom osv och de gillar ju givetvis inte dom andra som har hästar i hans hage och detta har blivit ett jätteproblem.
dom vill inte ha honom i hagen längre men min häst älskar andra hästar..de är enbart vid maten han blir sån.

iallafall så funkar de super när ja är med i hagen när han äter, då är allt kolugnt..ser ja att han vill byta höhög så pekar ja bara på den som står tom och han går till den, och han surar ingenting på dom andra och dom andra är också lugna.

ja hoppas ju givetvis på att de går att lära min pålle att ta de lugnt med maten..att han inte måste vakta den så hysteriskt..tänkte om ja håller på såhär varje gågn dom ska få mat..kan de hända att han blir bättre då? är de möjligt? han kanske blir tryggare med maten tillslut?

de här har alltså gått så långt att ja funderar på att byta stall..igen pga av de här..för ja vill verkligen inte att han ska behöva gå ensam hela vintrar jämt och att dom andra inte ska gilla honom..

just nu går han annars med 5 andra..som de funkar super med förutom vid maten då.

så går de att lära hästen de här? eller är de omöjligt? jag tycker alltså inte att han är så farlig..tycker han är ganska normal igentligen..de är väl nästan alltid nån häst i varje hage som kör bort dom andra..de är alltså inte så att dom andra inte får äta..och dom har inga skador eller så heller..dom andra verkar bara inte vilja lösa problemet..de är alltså ingen häst som får skador..väldigt bra liten flock annars.
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

hur långa avstånd har ni mellan varje hög? Testa att ha jätte avstånd så han är mer ensam och kan 'slappna av' vid sin hög. Annars är ju alternativet att ta in honom vid fodring eller binda upp honom/alla vid maten så att alla hästana får en chans äta ifred i sin takt.

Det kanske annars skulle funka att ha fri tillgång till maten:idea:
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

de är stora avstånd..men min pålle verkar vara nervös endå..och sen så vandrar ju hästar runt när dom äter och då kör han ju bort dom andra..vilket dom andra hästägarna inte gillar..men liksom vadå..de gör deras hästar med men kanske inte så brutalt som min gör..

o har testat att ta in min häst men han blir så stressad och vill inte äta då..annars har han inga som helst problem att vara ensam..och binda upp dom andra så skulle dom andra aldri gå med på..

grejen är ju att ja inte tycker de är några problem..men för att de inte ska bli så mycke tjaffs hela tiden så måste ja lösa detta på nåt sätt..och när ja frågar vad han gör säger dom bara att han jagar dom andra? liksom ja har aldri nånsin sätt honom göra nånting..han gör inget när ja är där iallafall..så tror dom andra överdriver väldigt.

ja skulle önska att de va fri tillgång..för de blir så stor grej av alla fodringar när hästarna är hungriga o så..men de går dom ju inte heller med på för då kan dom ju bli tjocka....sucka..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

tjocka tja...beror kanske på vad för ras det är och hur aktiva dem är, står dem i en liten platt fyrkantig hage kanske dem inte gör sig av med så mycket men mina erfarenheten av fri tillgång är att dem är mer avslappnade till mat och att alla får chans att äta i sin takt. Det kan dock ta några dagars tillvänjning då dem i början gärna äter mest hela tiden:p

Har ni chans binda upp dem? Eller vara med på det sättet som du beskrev att du var ibland?

Hur stora avstånd?

såg att du fyllt ut din text nu!

Jagar dem andra hästarna bort din häst nångång från hans hög?
Om inte led bort honom mycket längre bort och gör hans hög mer intresant så han håller sig vid den, släng in nån näve havre och lite annat gott.
 
Senast ändrad:
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

jag har ju möjlighet att vara med i hagen när dom äter varje dag och ja tycker de funkar jättebra..alla hästar är lugna o äter utan o stressa.

de finns inga ställen att binda upp dom på och ja tycker inte de behövs heller..för dom kan äta ihop när ja är med..
de är enda sättet för min pålle o va i hagen för annars vill dom inte ha honom där och därför tänkte ja att om ja är med och liksom visar honom att han kan va lugn o ta de lugnt..att han ska kunna vara utan mej då tillslut och uppföra sej likadant.

även om de tar tid men ja är liksom beredd att ha de så att ja står i hagen hela vintern om de behövs..räcker alltså med att ja står i ett hörne..

vet inte hur stora avstånden är men dom är stora..de är en stor stor hage.
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

testa vara med om du har möjligheten! kan ju vara ett intresant projekt och så får du skriva sen efter en period hur det har gått:idea:

informera dem andra hästägarna om din idée och få dem med dig, ni alla vill ju detsamma att skapa en god stämning där alla hästarna får i sig sin mat.

alla sätt är bra utom dem dåliga:)
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

Kanske kan man lösa det så att de får mat oftare? Så kanske han inte känner lika stort behov av att vakta maten lika mycket. Kanske kan man ha fri tillgång på halm om man inte vill ge fritt med hö?
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

Ni får lägga ut fler högar med större avstånd - Det är ju dock inget onormalt beteénde att de ranghöga hästarna föser undan de lågrangade! Bäst är väl att låta hästarna sköta saken själva - Det blir ju alltid lite oroligt & stressigt innan alla kan koppla av och äta sin hög i lugn & ro! Tycker inte att man ska behöva ta ut vissa hästar eller rent av binda upp vissa.

Har själv en lågrangad islandshäst - Vilket jag är glad för! Annars skulle han hela tiden stå vid silagebalen och äta ihjäl sig. Bossen föser undan honom när hon tycker att han ätit tillräckligt - Däremot får han en giva på 2 kg när han kommer in och yttligare 4 kg senare på kvällen - Då vet jag att han verkligen fått i sig sina kilon! //Linda
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

När jag hade alla mina tre tillsammans så fick jag lägga högarna i en ring, då blev de lättare för min Fegis att hitta en ny hög, mindre bråk blev de faktist, riktig Rundgång :)
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

Min förra valack gick inte att ha tillsammans med andra vintertid. Däremot gick det strålande på betet. Han fick gå i en hage intill andra hästar och han var fullkomligt nöjd med att få ha sin mat ifred. Eftersom han var lugn och nöjd med detta kändes det inte alls som ett problem att ha honom själv vintertid.
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

Prova att sprida ut höet på en lång rad eller i en ring som någon sa. Jag har två hästar i ena hagen och när jag lade höet i två högar skulle den ena helst ha båda. Sedan provade jag att sprida ut det som jag sa och det fungerar nu utmärkt.
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

Sedan provade jag att sprida ut det som jag sa och det fungerar nu utmärkt.


Håller med om att det ska spridas ut, behöver ju inte vara i en jämn rad. Fler högar än hästar och en bra bit emellan högarna så kan ingen häst vakta alla högarna. Att den mest dominanta kanske jagar bort alla en eller ett par gånger innan h*n bestämt vilken hög som är bäst får man ju räkna med och är enligt mig ganska normalt.
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

jo..utspritt i många många fler högar än vad de är hästar är de ju självklart..
 
Sv: går de att lära hästen?? börjar bli desperat nu

finns det ingen häst som är högre i rang än din som han kan gå med?
då kan det bli lugnare i hagen vid maten. likså om han får bara gå med en häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 546
Senast: Rosett
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp