gapar bara på apporten

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 011
A

anja23

Jag lyckas inte få hunden att hålla fast apporten.
Hon gapar bara på den då jag håller i, släpper jag så faller den i backen.
Lägger jag den på golvet så gapar hon på den på golvet.

Har även provat sakta dra bort den då hon har munnen runt den. Men hon går bara efter och gapar.

Hur ska jag få henne att gripa tag i den ordentligt?
Är det bättre att börja med något annat än en träapport?

Sv: gapar bara på apporten

Tuggar hon på träapporten om ni "leker" med den?

Annars får du göra apporten rolig helt enkelt, alt sätta henne och när hon tar apporten i munnen smeka henne under hakan ( liksom hålla upp huvudet lite och absolut inte tvingande ) och berömma jätte mycket om hon bara greppar lite.

Jag har lite samma problem med Zaga och apporten, men hon tuggar när jag leker med den så vi har fått gå över på metallapporten och det fungerar när jag gör apporten rolig så nu kan hon hålla den :)

Jo hon tuggar gärna på den om hon får chansen. Men bara på klossarna då, absolut inte i mitten.
Det verkar som hon tycker det är obehagligt att ha den i munnen.
Har provat att stötta hennes huvud då hon gapar på den, så att den liksom ligger i hennes mun, och då berömma henne.
Men det tyckte hon inte om utan puttade ut den med tungan.

Funderar på att kanske använda en dummy istället, de kanske är mer greppvänliga?

Greppar hon nånting annat, kamptrasa, boll vad som helst?

Apport behöver nödvändigtvis inte läras in med just en apport.

Greppar hon nånting annat, kamptrasa, boll vad som helst?

Apport behöver nödvändigtvis inte läras in med just en apport.

Ja hon kan greppa annat. Vi brukar kampa med husses strumpa :angel: den greppar hon mer än gärna.

Men ett problem tror jag kan vara att hon är väldigt besatt av godis. Därför greppar hon inget då det finns ätbart i närheten.
Har tidigare tränat att hon ger mig en boll, och får en godis. Men bollen rörde hon inte mer efter att hon insett att det fanns godis i rummet.

Man kanske kan träna apport med en strumpa, och utan godis inblandat?
Alla tips behövs!

Jag håller på med både "jakt" apportering och lydnads apportering. Och jag tror det lättaste är att lära in komandot apport är att träna med en sak som hunden brukar bära på, I ditt fall husses strumpa. När hon sedan tar den på komando provar man att sussesivt gå över till träapporten.

Hoppas att detta gav lite hjälp på vägen i alla fall....

Jag har helt och hållet vänt träningssätt ang. apportering. Förr skulle man absolut inte kampa med apporten. Man satte in den och tog den fort som fan innan hunden släppte själv med ett "Loss". Nu tänker jag istället att hunden ska förvänta sig att hålla, inte släppa. Ser många hundar som hela tiden tänker "Loss loss loss", medans apporten vippar på en tand, alt ligger längst bak vid molarerna.

Jag hade dragit upp henne i kamp på apporten. Jag hade gjort apporten superduperrolig. Kanske kastat den, medans en vän håller på lite, medans du snabbt tar den före hunden osv. Ju roligare en apport är och ju högre "drift" det är på apporten desto större krav kan man ställa.

Sedan när hunden tycker apporten är superkul så hade jag satt hunden framför mig, på ett "Sitt, stanna", fört apporten mot munnen sagt "apport", minsta lilla hon greppar den så hade jag dragit upp i rejäl kamp. Sedan utökar man allt eftersom. Tiden hunden behöver hålla. Börjar hunden tugga så hade jag petat på snoken och sagt, "App app!" när hunden håller fint; "Bra, håll. Bra håll." Eller Bra apport. Beroende på hur man vill ha det.

jag har tagit apporten, tryckt in den i munnen och pratar med min hund, berättat hur duktig och fin han är som håller apporten. försöker han spotta ut den så förklarar jag att så förklarar jag att så får man inte göra och trycker ihop munnen på honom. efter ett tag får han inte lov att hålla den fina apporten om han inte håller den ordentligt. eftersom han vid det laget har lärt sig att det ger massor med beröm så skapar det en liten frustration som är tillräcklig för att han ska skärpa sig, men inte är så stor att han börjar tugga.

själva hämtandet av apporten brukar sällan vara något problem, möjligtvis att man kan behöva dra upp tempot på tillbakagången. så det bör man lära in sist. kan hunden hålla apporten och sedan plocka upp den på rätt sätt, då brukar resten gå lätt.

Både jag och min hund är klickerinsnöad, så om jag var du så skulle jag börja om från början. Om du inte vill använda klicker och din hund är godistokig så går ju det också alldeles utmärkt.

Nr 1 är alltid kriterie, dvs vad ska din hund göra med apporten för att få en godis?
Du kanske får börja från början, du håller apporten bakom din rygg, tar fram den och om din hund så mycket som sneglar på apporten=godis.
Sen byter du kriterie, nu måste din hund dutta med nosen på apporten för att få en godis. Sen höjer du bara kriteriet bit för bit, men gå inte för fort fram.

Jag rör aldrig apporten mot hunden, det är hunden som ska söka sig till apporten, inte tvätom.
Du kommer ganska snabbt fram till att du kan höja kriteriet till att hunden ska greppa mot apporten för att få en godis.

jag har tagit apporten, tryckt in den i munnen och pratar med min hund, berättat hur duktig och fin han är som håller apporten. försöker han spotta ut den så förklarar jag att så förklarar jag att så får man inte göra och trycker ihop munnen på honom. efter ett tag får han inte lov att hålla den fina apporten om han inte håller den ordentligt. eftersom han vid det laget har lärt sig att det ger massor med beröm så skapar det en liten frustration som är tillräcklig för att han ska skärpa sig, men inte är så stor att han börjar tugga.

.

Jag har aldrig fått en positiv apportering genom att göra som du skriver.
Tycker de bara blir slappare och negativare i greppandet ju längre man håller på.

Min Schäfer är troligen lärd på det viset och snyggare apportering har jag sällan sett. Har även praktiserat det på några andra hundar och gör man rätt blir det inte obehagligt utan lugnt och positivt.

det där var den första metoden jag körde med och det kommer jag aldrig göra om. inte på en så dum hund som jag har i alla fall. när han inte omedelbart förstod vad han skulle göra så blev han så frustrerad att han började tugga som besatt. obs att det inte var något som helst obehag inblandat i träningen, utan frustrationen över att han inte visste hur han skulle få sitt godis ledde till denna stora frustration. jag backad givetvis, men han kom liksom inte över den där tröskeln. poletten ramlade aldrig ner.

grana: det är inte meningen att det ska vara obehagligt, och det funkar säkert inte på hundar som inte låter sig hanteras. men mina hundar är vana vid att jag pillar på dem och det är inte konstigt att jag öppnar munnen och håller över nosen.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka