Gapande munnar

Sv: Gapande munnar

Jaha nu är jag med.

Jo att det blivit fel på nåt sätt är ju helt självklart, men det kan ju knappast vara ett vanligt förekommande "fel". Alltså att hästarna reagerar så.
Jag har då aldrig stött på det (inte för att det säger så mycket, men...)

Jasså du är nogaz med stavning! Vad betyder då Malignb vad j

Jasså du är noga med stavning! Vad betyder då Malinigbg? Vad jag vet så finns inte det ordet i något lexikon. Felstavat?? ;)

nej inte vanligt. men det förekommer. jag hade heller inte träffat någon heller innan jag köpte min nuvarande häst.

Jag använder i stort sett aldrig nosgrimma. En av mina hästar gapar, och det gör han när han utför sånt arbete som ligger nära gränsen för vad han klarar. Då tappar han lösgjordheten och vill gärna gå emot bettet, varvid han förstås rycker sig själv i munnen eftersom jag inte ger honom tygeln utan sitter med stadig fast hand och jobbar med skänkel och säte på att få mer samling bakifrån. Lyckas jag med det brukar munnen stängas också.

Jag tror att det är omöjligt att utbilda hästar utan att det uppkommer sådana situationer. Det trista är att det ser jäkligt ut, men det bjuder jag på hellre än att snöra ihop truten. Vem som helst som har lite observationsförmåga kan ju ändå se även på en hopsnörd häst om den vill gapa.

Jag har tittat en del när min man har ridit vår häst i sidepull eller repgrimma och hästen gapar ibland även på dessa bettlösa alternativ. Så det handlar inte bara om hård och okänslig hand.

Kan vara ett inlärt beetende eftersom vi inte har haft hästen sen han var liten. Svårt att säja.

Jag håller med dig om att det kan vara en ovana som sitter i. Dock går det att få bort även om det tar tid.

Men jag tycker också att hästar kan gapa av obehag på bettlösa alternativ för att trycket blir för högt mot nosryggen.
Så man kan ju också få den reaktion av en dålig hand trots bettlöst.

Jo, gapandet är ju ett obehagstecken och en hårt åtdragen nosgrimma maskerar bara problemet.

Hej!

Eller så har du ett litet rus med jättestora bettplattor och ingen nosgrimma som viker halsen åt ena hållet går åt andra och när ryttaren försöker åtgärda detta, gapar, får in bettplattan i munnen och knatar vidare åt sitt håll åndå!! Detta har jag sett på flera ponnyer, det är inte en universallösning.

/ Lavinia, som rider med nosgrimma, men löst spänd för när pållan inte vill stanna gapar hon och sticker och med en lös nosgrimma händer inte det. Dvs. Jag har mycket mer kontroll på myckte okoncentrerad ponny. Alla rider inte som ni på barock..

En häst gapar inte utan anledning.

Den gapar av drag i munnen.

En häst som håller balansen i tygeln eftersom ryttaren tillåter den att hänga där är ett skräckexempel. Samma om ryttaren håller balansen genom tygeln själv.

Alla som vill bli duktiga ryttare måste först lära sig att till 98% är tygeln bara en nödbroms vid krissituationer om hästen inte tar förhållningen genom sitsen.

alazzi skrev:
Jo, gapandet är ju ett obehagstecken och en hårt åtdragen nosgrimma maskerar bara problemet.

Fast hästen kan ju gapa ändå om den vill det oavsett hur hårt du spänner. Jag har aldrig lyckats se en nosgrimma som helt har hindrat hästen från att gapa.

Drar "man" åt snokremmen så hårt det går blir det omöjligt för hästen att gapa mer än 5mm.
Jag har sett det på flera ställen där hästarna verkligen vill gapa, meni nte kan för att den är så hårt åtspänd, men enbart en vanlig nosgrimma är det nog svårt att stoppa hästen från att gapa. Den stoppar ju en del, men knappast helt.

Borde inte nosgrimman få hästen att vilja gapa mer, iaf om den redan börjat gapa? De flesta hästar jag sätt kämpar och trixar gärna emot det obehagliga tills det försvinner.. Men nosgmman försvinner inte :/ Tycker bara det skapar onödiga spänningar.

Lavinia skrev:
Hej!

Eller så har du ett litet rus med jättestora bettplattor och ingen nosgrimma som viker halsen åt ena hållet går åt andra och när ryttaren försöker åtgärda detta, gapar, får in bettplattan i munnen och knatar vidare åt sitt håll åndå!! Detta har jag sett på flera ponnyer, det är inte en universallösning.

Hrrrm.... :o Precis sådär kan min _storhäst_ göra ibland. :o Jag vill svänga men hon vill inte och så viker sig halsen och hon fortsätter gå åt det håll hon vill. Tillslut får jag ju henne dit jag vill men ibland har bettet åkt igenom munnen. :angel: :D Så går det om man har en bestämd dam...

Ska kanske tillägga att detta inte händer särskilt ofta och bara vid uteritt tex., inte när jag rider dressyr på banan eller dylikt.

*knapplån*

Jag kollade på min häst idag som jag nämt om i denna tråd.
Hon gapar bara jag tar i tyglarna med lillfingret! dvs bara nuddar bettet. Jag stog helt stilla. Jag drog av nosgrimman och red utan o provade utan. Lika där. Jag kollade detta i säkert 20 min och hon gjorde likadant hela tiden. Tom ibland då tygeln inte ens hade ngt stöd till bettet. Även om vi står stilla. Det är helt klart ett "inlärt" beteende. Frågan är om det över huvudtaget går o lära ur hästen, hästen är trots allt 16 år gammal.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en "gaphals" på 20 år. Jag har haft honom i fyra och försöker rida så han inte har någon anlednign att gapa. Men de går inte så bra. Det är helt klart ett invant mönster. När jag tränsar börjar han med att gapa och försöka spotta ut bettet. (Kollad av tandläkare =ok) Så fort jag tar lite i tygeln ska han protestera och gå emot. Jag får lirka och övettala honom varje gång! Jag rider numer med nosgrimma för att få någon koncentration öth.
/T

evis skrev:
Hoppas någon antar utmaningen att lägga ut filmer :D
Det finns nog få på Buke som rider så bra, misstänker jag, att hästarna är helt stilla och fina i munnen hela tiden.... :devil:
Men fanns det, skulle det verkligen vara glädjande!

(har du sett tintilars filmer på Gnägg - helt utan huvudlag? - lite off topic förstås för hon är inte barockryttare, eller engelsk ryttare, vad jag vet)

Självklart finns problemet med gapande munnar även hos barockryttare. Men det är få av barockryttarna som snör åt käften med snören (tror jag i alla fall, utifrån mina erfarenheter här ute i skogen), och det är ju positivt åtminstone.

Min fåle kan gapa när jag blir okänslig, och det blir jag nån gång sådär emellanåt, som vilken annan halvusel-hobbyryttare-som-försöker-lära-sej som helst... :)
Men jag är nog mest skogsryttare, än något annat.
(vi ska till ridklubben imorgon och titta på ridhuset för första gången, hästen är 7 år men har aldrig varit i ett ridhus :D - när jag insåg det så insåg jag också att jag faktiskt är just skogsryttare.... :o )

(sorry svammel)

Jag tycker nog att det beror lite på vad det är för häst och hur den är riden sedan innan.

Mitt fullblod gapar aldrig under dressyrridning, den enda gången han skulle gapa var om jag kom efter i ett språng i terrängen och ofrivilligt tog honom i munnen.

Han går annars aldrig mot handen och är fruktansvärt lydig för vikthjälper och skänklar. Han har det tempot som jag bestämmer till honom.

Lika så den ena av tyskarna han gapar aldrig vid dressyrridning, han är också extremt lätt att rida. Däremot hans tvillingbror han gapar alltid och hugger i bettet trots att jag inte håller i honom. Han är dock betydligt hetare än vad den andra är.

Lite hetare hästar brukar vara sämre i munnen och det kan vara deras sätt att bli inridna eller skolade.

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 378
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama