Gapande munnar

Sv: Gapande munnar

Pontevecchio skrev:
En välsittande nosgrimma på en frisk häst gör ingen skada.
Men det är nog ingen här som inte instämmer i detta???

Det enda jag har emot nosgrimmor är att OM man snör åt dem - så är det som att sätta munkavle på hästen. Måste den gapa för att komma undan en hård hand, så kan den helt enkelt inte (skadan blir definitivt större än utan nosgrimma). Den aspekt som opstinaten skriver om, att man döljer den gapande munnen, är förstås också viktig. "Det som inte syns är inte ett problem"-inställningen, som är riktigt tråkig - snör jag åt käften så ingen ser att min hand blir hård, så är problemet löst? :cry:

Därav min kommentar i det första inlägget om att det åtminstone är positivt, att man i barockkretsar sällan snör åt nosgrimman.

Därmed inte sagt att man absolut måste göra det om man inte rider "barock", förstås. Det tycker jag är underförstått.

Och självklart sitter inte problemet i nosgrimman, men en åtsnörd sådan gör inte saken bättre...

De nosgrimmor som sitter i sidostycket finns på endel körhuvudlag, så de finns i Sverige. Jag har däremot aldrig sett någon rida med ett sånt träns.

Din gapande häst verkar vara ungefär som min. Jag var så glad för jag kunde ta av aachenremmen för en månad sen. Har haft den väldigt lös i nästan ett år innan för att hästen inte ska kasta tungan över bettet. Nu fungerade hon bra utan den men,,, det höll bara en månad. förra veckan började hon lägga tungan över och härja med den som 17. Bara att sätta på aachenremmen igen. Det kan vara himla svårt att bli av med inlärda beteenden. Bara remmen sitter där och är så lös att hon utan problem kan gapa så gör hon det ändå inte. Jag vet ju att hästen ridits med felaktigt bett innan, men tycker beteendet borde försvinna någon gång. (har haft henne nästan ett år nu) Hästen är regelbundet kollad av tandexpert och har ett bett hon trivs med och ändå kommer beteendet tillbaka.
ja det är bara att jobba vidare.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden för alla verar vara engagerade i detta och skriver långt och utförligt.

Jag anser inte att en gapande mun är fel så länge den inte gapar av obehag. Dock är det nog ganska många gånger som hästarna gapar av obehag. :crazy:
Men några (enligt mig) positiva gapanden är unghästar som smaskar för att lära känna bettet, dock vill jag att hästen senare ska lägga det tillrätta i munnen (med hjälp av att ryttaren höjer och sänker det) och bara suga på det, altså övergå från kola till klubba.
Min gammelhäst kan också gå och "gapa" lite när man skrittar ute i vårsolen och detta är av ren avslappning.

Sedan till detta eviga käbbel om nosgrimmor.
Personligen rider jag utan nosgrimma om möjligheten finns. (Shettisen hemma säger dock att hon gärna vill ha den)
Men en lös engelsk nosgrimma skadar självklart inte hästen, så länge den inte "guppar" och stör hästen eller orsakar spänningar i käken.
Achen, pullar och remont är jag däremot inte så positivt inställd till. Mest för att jag upplever att hästarna inte kan gapa eller slappna av ordentligt, men det är en egen uppfattning som jag egentligen inte har några bevis för.

vilse skrev:
*lånar*

Var på hingstvisningen på flyinge igår. Där var många gapande munnar :crazy: Jag tror jag fick 4-5 st på bild i varje fall :(

Jag var också där och blev även jag ganska upprörd över hur hårt och stelt många av hästarna rids.
Men var det bara jag som lade märke till att den (minns inte namn) mörkmörkbruna tyska hingsten reds med tränsbett? Och han gick fantastiskt bra ändå! :)

Där var faktiskt flera stycken som gick på tränsbett! :) Tror iofs många av de var de lite yngre hingstarna.
Hade varit intressant att kollar hur pass hårt de ryttarna sätter sina nosgrimmor...

bigganl skrev:
De nosgrimmor som sitter i sidostycket finns på endel körhuvudlag, så de finns i Sverige. Jag har däremot aldrig sett någon rida med ett sånt träns.

jag har provat :D
En gång. Det mildrade bettets inverkan kan sägas :D
och då menar jag att det kändes som att rida i en grimma, dv förhållningar verkade mest på näsan

Min Nordis har Ardennerhuvud (strl) och skall man ha ett snyggare huvdlag så får man köpa hööks körhuvudlag (om man inte är gjord av pengar förstås)

Så jag rider utan. Utan pannband också för de blir för korta. det jag har som är tillräckligt vill han inte ha.
Så vi har bara nackstycke käkrem och bett.

Han går inte och gapar

Bara den enda gången jag satte på stång och red ut

:eek: äckelpäckel sa han.

Senast ändrad:

Jo, det hade varit mycket intressant! ;)
Men jag trodde ändå inte att dom skulle rida så många på tränsbett ändå! Jag vet, jag har fördomar.

Knapplån

J** B**** drar tills det tar stopp och sen drar han två hål till....
Jag visade en häst för honom en gång och när han skulle rida så drog han åt nosremmen för kung och fosterland...:eek:

Värdelöst vetande, kanske.:o:D

Man får ju alltid ett visst intryck av folk... Bara jag ser en sån där rollback nosgrimma ( svensk kallas den vist i Tyskland :angel: ) så får jag avsmak.

jag undrar ganska mycket en sak.
jag är inte ett geni, men jag kan ta till mig information.
Den information som man fått genom tandläkare torbjörn lundström vilka skador det blir på slemhinnan i munnen om man drar åt deb så har inte direkt varit svår att få tag på.

Inte heller informtionen om hur en sadel skall placeras....

Min förra tränare ställde sig häromdagen frågan;

Hur kunniga är dessa människor egentligen om de inte ens vet hur man lägger på en sadel :comfused:

Du har huvet på skaft vet jag sedan tidigare - varför är det så?

Oj vilka fina tandköttsskador, eller-vad-nu-blir, hans hästar lär ha. :crazy:

opstinaten skrev:
På 70-talet fanns det bettplattor. Alla ponnyungar hade sådana. Bettplattor är helt enkelt gummiplattor med håll i mitten som sitter på bettet mellan hästens munn och bettringen. Bettet åker garanterat inte runt tillika så har det inte någon som helst inverkan på hästen (positiv eller negativ) till skillnad mot en nosgrimma. Fanns i alla olika färger.

Det kanske är en affärsidé att återintroducera dem! :idea: Man kan kanske tjäna grova pengar på dessa, speciellt med tanke på den enormt ökade försäljningen av alla matschande benlindor, täcken vojlokar mm mm som det finns nu för tiden. Chochrosa benlindor, vojlok, och bettplattor! Tjusigt värre!;)

Ser fortfarande en hel del hästar med bettplattor, de är nog inte så dumma.

OA

Avskyr när det blir diskussioner om personen "blittenblatten" har sagt eller gjort "bluppenblappen", men här kommer det en ändå. Detta är åtminstone inte rykten eller tolkningar utan går att slå upp ocj läsa i en gammal Ridsport.

Det var ett reportage om en dressyrtävling i Sverige. En av våra landslagsryttare blev intervjuad. Hennes häst hade gått riktigt dåligt i första klassen, gapat lagt ut tungan, över tungan ja ni vet. Andra klassen hade gått mycket bättre med vinst som resultat. Ryttarens kommentar var att: "Till första klassen glömde jag att spänna åt nosgrimman ett extra hål, men till andra klassen då drog jag åt ordentligt och ja det gick ju betydligt bättre!

Det finns många kommentarer till detta, men tja min är hur dum är hom som står och erkänner detta till den största hästtidningen i Sverige som läses av många?? Hade jag gjort något sådant så hade jag nog hållt tyst om det.

Men fenomenet med att lägga tungan över bettet, kan det kommas ifrån?
Det enda sätt att komma bort från det som jag hört om är väl då att dra åt en snokrem så hårt man kan. Men det botar ju inte beteendet, det hindrar det ju bara. Samma gäller tungfelsgummin och dylikt, men dom är mindre smärtsamma.
Jag har en teori om att dom flesta hästar som rids in utan nosgrimma eller med lös spänd inte får samma tungan-över-bettet behov. Dom lär sig lixom att själva hålla i bettet.

jo, det känns som ett inlärt beteende, inte nödvändighetsvis pga ryttare, utan bara att det kommit som en ovana. Vet inte, men man kan iaf vara lätt i handen och beteendet finns där ändå, oavsett ryttare. Lite jobbigt, det ser ju så illa ut tycker jag. Tuggandet är dock okey. så länge gapandet inte förekommer. Jag har inte provat rakt bett ännu, det kanske kan vara till en fördel.

Man kan faktiskt ta bort nosgrimman, enkelt... ;)
Själv har jag varken nosgrimma, pannband eller ens käkrem... Och voila, "tränset" sitter endå kvar! Fabolous!

Få som ens vet hur o varför alla dessa nosgrimmor har för betydelse.
vad dom är tillför och dra ihop munnar med snokrem är förkastligt tycker jag. Man bör hellre gå på orsaken än att bara dra ihop problemet med en rem...

Att en häst gapar med munnen behöver absolut inte ha med ryttarens hand eller någon annan problematik att göra.. har själv en 13:årig fullblodsvalack som har gått på galoppen och han har alltid gapat med munnen, kollar man på gamla galoppbilder gör han det. Och kollar man på träningsbilder från nu gör han det..
Han trivs väldigt bra med bettet och både suger och tuggar...
Förstår inte riktigt varför det alltid måste vara något som är fel med det ryttaren gör bara för att vissa hästar inte är precis som alla andra..
Det handlar inte om att spänna in nosgrimman så att hästen inte kan gapa. Då tror jag knappast att den trivs, snarare vantrivs.!:mad:

Ja du, det är en intressant fråga.
De "duktiga" ryttarna skiter faktiskt i vad T L säger, de har en känsla för hur hästen ska kännas och på vilket bett de som ryttare tycker känns bäst. T L gråter sig nog till sömns när han ser hur en del munnar mår. :cry:
Å andra sidan ser han det inte alls ur ridsynpunkt utan bara ur "munsynpunkt" och det behöver inte gå hand i hand alltid.Han förespråkar t.ex oledad stång och det är verkligen inte så många prof. ryttare som gillar den. Och inte hästar heller (ur ridsynpunkt i alla fall).
Något som han förespråkar, som fler borde ta till sig däremot, är att växla bett och även växla höjd. Så får vissa delar vila lite...:angel:

Det är ju också lite förvånande att det nöts och nöts på hästarna dag ut och dag in i samma form, på samma volt, i ett jämntjockt tempo. Vad hände med variationen?? Måste alla hästar böjas igenom så förbannat varenda dag? Kan de inte få sträcka ut sin överlinje ibland och bara få gunga på? Eller ve och fasa, tänk om man tar hästen över tygeln? vad händer då?:eek: Eller tänk om man släpper på tygeln, hjälp - då kanske allt avslöjar sig..ha ha:devil:

Det med sadlar och det eviga sadlandet på manken tror jag däremot är ren okunskap. För vem vill medvetet låsa bogbladen? och sitta på framdelen? Men det tycker jag faktiskt har blivit mycket bättre den senaste åren...:)

När jag jobbade i ett finare stall i Sthlm var det vardagsmat med blåa tungor, sår i mungipor, pigmentförändringar i kinderna osv osv.
När man gjorde iordning en häst till en "dressyrtant" så var kommentaren "du har väl spänt kedjan hårt nu" väldigt vanlig.

Skrämmande är att man håller bort ett problem (som att hästen sticker ut tungan) men inte tar reda på orsaken.

Like_A_Rocket: jodå, de unga hästarna ska ha superspända nosgrimmor så att de inte lär sig gapa i framtiden.

Dressyr är tjusigt.:o

Glömde tillägga att jag själv är en dressyrtant...;) :o
Fast en mildare variant...som inte vill ha "kadaverdisciplin" utan föredrar teamkänslan. Men så har jag ju bara kommit till Msv nivå ännu.:D :cool:

Inte en enda liten film ännu?

Finns det ingen som vill visa upp lite god ridning?

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 378
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama