Gapande munnar

Sv: Gapande munnar

Är nog inte speciellt många som har sina filmer på nätet när det gäller den vanliga varje dag ridningen.
Men visst hade det varit kul att se filmer.

Katana skrev:
Inte en enda liten film ännu?

Finns det ingen som vill visa upp lite god ridning?

Jag har faktiskt en jättefin film men den är tagen med vanlig videokamera och ingen digital videokamera, går det att lägga upp på något sätt eller är det så att man måste göra om den till digital?? Och i såfall går det:confused:

Vad menar du med "oledad stång"??? Har hört TL uttala sig om oledade tränsbett som bra för hästens mun, men aldrig angående stångbett, men det har han kanske gjort även om dessa.

Det kanske kallas oledat tränsbett? Är som eggbett men ser ut som en stång (något vinklad). Inte så flexibelt att rida på, blir mest stumt tycker jag. Men hästens mun kanske gillar det så vi ryttare borde kanske tänka om?!

Jag vet att jag är ohyggligt petig med definitioner! Men använd korrekta definitioner och ord. Annars går det inte att diskutera och det blir vansinniga missförstånd och förvanskningar av vad som sagt. Jag tror att du menar ett vanligt oledat/odelat tränsbett. Det finns tyvärr många som säger fel om detta vilket gör att stora missförstånd uppstår.

Det är mycket stor skillnad på hästsporttermen "stångbett" = "stång" där ordet stång kommer från ordet hävstång och det vardagliga svenska ordet "stång" som är en rak smal lång bit oftast i metall tex de man snurrade runt på på skolgården.

För att det ska vara ett stångbett krävs det en hävstång (i detta fall = "skänklar") och en fixpunkt (i detta fall kedjan) som stången "svänger" runt. Det jag har beskrivit nu finns absolut inte på ett vanligt tränsbett och därmed är det fullständigt felaktigt att kalla ett rakt odelat/oledat tränsbett för stångbett.

ang . det här med nosgrmmor . vissa hästar blir heltokiga utan nosgrimmor och visst kan man väl rida mjukt och fint trots att man har nosgrimma? Det behöver ju inte bara vara till skada eller har jag fel då? Majoriteten säjer ju att dom flesta hästar faktiskt rids med nosgrimma så farligt kan det väl inte var iallafall?

*kl*

Det är väl egentligen mer korrekt att prata om skänkelbett när man menar ett bett som har hävstångsverkan.

Jag har hitills aldrig stött på en häst som blir heltokig utan nosgrimma.

Om hästen i så fall blir det hade det varit mer intressant att komm på varför den blir det. Det är ingen normal reakion eftersom det inte är något en häst har på sig naturligt. Motsatsen kan jag förstå (knäpp av att ha nosgrimma), eftersom det hämmar lite...eller känns som att det gör det.

Jag förstår inte heller varför man måste ha en nosgrimma när det fungerar lika bra, om inte bättre, utan.

Men sen ang. hästar som gapar... unghästen som jag hade tidigare och som jag red in, han gapade väldigt mycket å jag funderade å funderande, bytte bett... men jag upplevde inte att det spelade någon roll. (provade tränsbett, postkandar samt jaktkandar)

Nu så sålde jag tyvärr honom efter några månader så jag vet inte hur han är idag men vad borde jag ha gjort annorlunda??? det känns som att jag misslyckades, eftersom jag inte fick honom att trivas med bettet..

Eller kan det ha haft göra med någonting annat än bettet?
(han var väldigt mjuk å känslig i munnen)

skulle va kul å höra vad ni hade gjort...

Det finns ingen plats i hästens mun för ett bett. De har ingen "halvtom" munhåla som vi utan hela deras munhåla fylls upp av tungan. Så det är bara för alla häststackare att vänja sig och på något sätt skapa utrymme för ett bett. Det var kanske bara så att din unghäst inte var lika beredd på att aceptera denna obehaglighet som bettet innebär. Sedan har hästarna olika munnar din hade det kansek extra besvärligt med bettet eller så hittade du aldrig ett bra bett till honom. Tillika så byter de tänder lagom till inridning och unghästperioden. Kanske problem med detta?

Förstår egentligen inte varför dessa mycket stora djur står ut med alla våra dumheter som vi människor utsetter dem för!:confused:

Problemet med unghästar är ju ofta att de för det första inte är vana vid att ha ett bett i munnen och oavsett bett så upplever de obehag. För det andra är de inte klara i munnen för ett bett.

Det är därför jag föredrar att rida på kapson och vänta med att sätta i ett bett.
Sedan kombinerar man bett och kapson och går gradvis över på bettet och vänjer in det under en väldigt lång period. Då slipper man stress, gapningar och tjafs.

Har aldrig varit med om en häst som sagt: jaha du håller mig i munnen vad skönt, om man bara satt i bettet och sagt så här är det. :crazy:

Javisst. Ska säga det till T L. Han säger själv rak stång... men tar då fram denna variant. Ska hälsa honom det när jag träffar honom om drygt en vecka. Mvh Malin

Men en pullback nosgrimma ska ju knäppas som en vanlig. Den ska ju siitta lika löst. Den enda skillnaden jag har märkt är att en pullback ligger mjukare mot hästen. Det blir inget spänne mot hästen och är troligtvis behagligare.

Felaktigt bett vid inridning eller andra obehagliga minnen av bett tex kan orsaka att hästen lägger sig till med ovanor. Det går förstås att jobba bort det men det kan ta lång tid.

Vet inte riktigt om jag förstod hur det var ett svar på det jag skrev?

Okej
Jag visste inte att det fanns två med dessa initialer.Därför blev jag så förvånad. Du kan väl PM:a namnet på den du menar för jag kan inte komma på någon mer just nu.

Förresten, du är petig med definitioner...jag är petig med stavning. Vad betyder ditt nick? Opstinaten...du menar kanske obstinaten? (om du menar obstinat som i uppstudsig, trotsig, envis etc).:smirk:

Ja man får prova sig fram. Med tiden går det nog över eller i alla fall blir mycket mindre. Ju bättre kommunikationen funkar ju mindre använder man ju tygeln. Min dam gapar och kastar med tungan när hon tycker att det är jobbigt, framförallt när hon tycker att det är helt onödigt att böja sig runt högerskänkeln. fick hon gå med högerboget rakt ut hela tiden skulle hon inte gapa alls, (men det skulle inte gå att rida heller)

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 378
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama