Gapande munnar

Sv: Gapande munnar

Rider med achen nosgrimma på min häst och måste nog säga att den är rätt så hårt åtdragen... De gånger jag inte drar åt lika mycket så går han faktiskt sämre tyvärr. Men har han en bra dag så kan det gå att rida utan nosgrimman öht, väldigt sällan dock.

Jag gillar det egentligen inte men han har tyvärr blivit illa riden när han varit yngre och när jag jobbade hos en inridare för ngra år sen så hissade h*n upp bettet jättemycket... :crazy: :crazy: Så jag jobbar hela tiden med att han ska bli lätt i handen för att sedan därifrån kunna släppa på nosgrimman. Han blir väldigt lätt hängandes i handen, och tyvärr så har det gjort att jag ibland får min balans genom tyglarna.

För ngra år sedan så gick det inte överhuvudtaget, för så fort jag hade en lösnosgrimma/ingen nosgrimma alls så vände han ut och in på sig själv och tungan var överallt förutom inne i munnen... Men som sagt han blir bättre och bättre.

Herregud så svamligt det blev... jag och förklaringar. :p

Hörde du J B säga att man skulle dra åt nosgrimman så det knakar? Jag har svårt att tro att ah sagt det men jag känner ju inte honom så bra.

Min häst gapar fast jag rider bettlöst och knappt rör tygeln men det är troligen en "inlärd" grej från förra ägaren som hade honom.
De gånger jag har bett har jag ett jaktkandar som han trivs på och var min nosgimma finns har jag ingen aning om då den inte använts på åratal.
Visst finns det AR ryttare med gapande hästar men jag har inte sett många med hopsnörd mun i AR sammanhang jämfört med "vanlig dressyrridning".

Alkemisten skrev:
Min häst brukar gå och tugga med läpparna (han slår ihop dem löst liksom - det blir ett ihåligt ljud) och skumma en del ur munnen... Räknas det också som gapande?:o

Ska munnen vara helt stilla och tyst?

Ingen aning, svårt att veta när jag inte ser hästen. Men om hästen grejar med bettet mycket eller smäller ihop läpparna så kan det ju vara att hästen är obekväm med bettet. Skulle testa bettlöst och se om hästen fortfarande har samma beteende.

Min häst grejade mycket första tiden jag hade henne. Jag tror det berodde på att hon var osäker över situationen. Hon har antagligen utsatts för höga krav i samband med träning (travtränad).

Min häst tuggar inte på bettet utan mer suger på det och jag vet inte om jag kallar det att hon skummar, men hon får vitt läppstift i alla fall. :) Helt stilla och tyst tycker jag inte den ska vara i alla fall, det är ju ändå ett munnen på ett levande väsen.

Han gör inte detta om jag har bettlöst, då har han ju inget i munnen som främjar tuggning och salivproduktion. Om jag själv skulle bedömma har jag alltid sett detta "pratande" med läpparna som något positivt. Han har huvudet helt stilla och är följsam och elastisk i handen i övrigt. Läppsmackandet (eller vad man ska kalla det) kommer nog mest när jag rider på kandar och mest när han verkligen koncentrerar sig.

terwa skrev:
Hörde du J B säga att man skulle dra åt nosgrimman så det knakar? Jag har svårt att tro att ah sagt det men jag känner ju inte honom så bra.

QUOTE]
Nu gissar jag bara, men jag tror att du menar J**** B****, och att Rumpnissen menar J** B****

Det tror jag också, med tanke på att Rumpnissen bara skrev två stjärnor efter J:et.

Jag har väl inte snackat skit? Jag försöker bara reda ut deras missförstånd.

Angående det där med att dra åt nosgrimman så har jag tränat för minst två (ska vi säga) kända iberiska tränare som gärna spände till nosgrimman ett par extra hål. Speciellt på unga hästar. Så det är säkert ingen lögn...

Jag har inte tränat för någon iberisk tränare, så om detta vet jag intet. Min tränare brukar däremot lossa på nosgrimman på nästan vartenda ekipage. Så gör jag också. Finns det inte tillräckligt med hål (mkt vanligt), så tar jag av den.

*lånar*

Var på hingstvisningen på flyinge igår. Där var många gapande munnar :crazy: Jag tror jag fick 4-5 st på bild i varje fall :(

Nej nosgrimman är inte grundproblemet, men nosgrimman döljer grundproblemet så att många ryttare lurar sig själva att problemet med hård hand, fel bett, eller tandfel inte finns eftersom det inte syns och därmed behöver man inte ta itu med det.

Ett annat stort fel med nosgrimman, vilket jag tycker kanske är det värsta, är att den hindrar hästen från att undvika det som är obehagligt. Hästen kan inte prata och säga till ryttaren "Nu får du f-n ge dig det här är obehagligt/gör ont!" Utan den gapar instället för att göra det det hela något mer drägligt. Har vi rätt att ta bort den möjligheten?

Evis undrade varför det är obligatoriskt enl TR att ha nosgrimmor, ja det har jag oxå undrat många gånger. Kan faktiskt inte hitta någon vettig anledning. Jag anser att ska man ha en regel om nosgrimmor så borde det vara att man inte får använda dem. Eftersom man itne får använda andra hjälptyglar så borde rent konsekvent vara förbjudet med nosgrimmor oxå.

Jag har även från annat håll fått höra att nosgrimmor stabiliserar bettet, jag skulle gärna få en ordentlig förklaring på hur detta går till. För jag har funderat mycket och kan inte för mitt liv förstå hur detta skulle gå till. Håller helt med att de nosgrimmor som sitter fast i tränsets/bettets sidstycken stabiliserar bettet, men de som inte sitter fast i bettets sidstycke utan har en egen nackrem kan jag inte se att de har någon som helst stabiliserande effekt. Kan det vara så att detta påstående grundar sig på denna typ av nosgrimmor och dessa har sedan försvunnit ur Sveriges ridsportbutikers sortiment, men inte påståendet? Har aldrig sett någon sådan nosgrimma säljas i Sverige. Har dock sett dem utomlands.

tssa nosgrimmor har jag aldrig

jag tycker int eom det. Min ena häst gapade hela tiden när ja köpte denna i början. Men på den hästen räckte det att ta av snokremmen och bara ha en löspänd nosgrimma (för utsmyckningens skull) tuggar visserligen på bettet men springer inte o gapar hela tiden. Är mkt mkt bättre nu. Rids i form på långa tyglar. Mkt behaglig känsla.
rider även utan nosgrimma ibland.

min nyaste häst gapar.
riden på stångbett mkt tidigare (o funkar rätt bra på det) och jag rider mest på 2, samt växlar med 3 delat. det spelar ingen roll om hon är avslappnad. hon gapar för det. det brukar börja med att hon tuggar väldigt mkt på bettet, skapar vitt läppstift. o sen kan hon bara gapa utan att jag ens tar i henne. speciellt på 2 och 3 delat. jag rider med lös nosgrimma utan snokrem. har provat en remontnosgrimma men då spjärnade hon emot och lät som en drake. så jag rider mest på vanlig nosgrimma. har ridit med snokrem ibland, men ytterst sällan. Spänner den ändå inte hårt, efterson hon då bara jobbare mot den. Löst spänd fyller dock en ganska bra funktion. Jag får kämpa vidare. Det har iaf blivit bättre. Men det verka rmest vara ett inlärt beteende. Gapar redan när man tränsat i stallet hela tiden. (tänderna är alltid kollade regelbundet)
men som sagt, det har blivit mkt bättre redan, så det bör nog bli bättre o bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Pontevecchio skrev:
en vanlig nosgrimma har ju den funktionen att hålla tränset på plats också. folk som plockar bort nosgrimman får ofta ett bett som åker runt och ett träns som knögglar sig.

problemet sitter i bettet/handen. att bara ta bort nosgrimman hjälper inte direkt.

Jag har en rem löst spänd i bettet under hakan. Den sitter inte åt alls men förhindrar att bettet kan åka runt. Det är en smart grej ifall man har problem med bett som åker igenom munnen. I och för sig har jag ett annat träns där jag inte fäst någon rem under och för oss funkar det lika bra. Rider oftast utan nosgrimma, enda undantaget är när snyggtränstet kommer på. Det har en engelsk nosgrimma med en blomma längst fram, men jag spänner grimman helt löst.

Detta är ingen kritik till OlleAtlas kom bara att tänka på ....

På 70-talet fanns det bettplattor. Alla ponnyungar hade sådana. Bettplattor är helt enkelt gummiplattor med håll i mitten som sitter på bettet mellan hästens munn och bettringen. Bettet åker garanterat inte runt tillika så har det inte någon som helst inverkan på hästen (positiv eller negativ) till skillnad mot en nosgrimma. Fanns i alla olika färger.

Det kanske är en affärsidé att återintroducera dem! :idea: Man kan kanske tjäna grova pengar på dessa, speciellt med tanke på den enormt ökade försäljningen av alla matschande benlindor, täcken vojlokar mm mm som det finns nu för tiden. Chochrosa benlindor, vojlok, och bettplattor! Tjusigt värre!;)

Men läs vad jag skriver!

Jag är ingen ivrig nosgrimmeförespråkare men jag asner inte att den gör nån skada.

Plockar du av nosgrimman utan att rätta till de andra problemen kommer hästen likförbannat inte arbeta korrekt och skapa problem i kroppen.

En välsittande nosgrimma på en frisk häst gör ingen skada.

Ang passformen så tycker jag att det stabiliserar, kanske är det pga de sitter ihop i nackstycket.

jag hade sådanna på min ponny, och det är två år sedan. :angel: Men de var svarta. :D (Och hon älskade att dra in dom i munnen och tugga på dem)

Liknande trådar

Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 378
Senast: super
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
I
Träning Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama