Gångartshingst ?

Sv: Gångartshingst ?

Har fått expert-rådgivning från ASVH....

Fick veta att Tailormade Temptation var vass :( Någon annan som har hört det ? Tycker inte att jag har fått det intrycket.
Å andra sidan är mitt sto en ängel att ha o göra med så jag tror nog att hon kan prägla avkomman till det bättre :))

Förslaget från dom var De Noir som jag upplever har dålig sperma, i alla fall om man kollar på blupen på ASVH sida men dom utreder det nu. Det är ju svensk-betäckta ston iofs men det kändes inte helt lovande på ett första gångsto.

Floricello tyckte dom var ett bra val, annars Shooting Star men inte aktuell för min del.

Dalwhinnie har jag kollat lite på ! En otroligt trevlig hingst verkar det vara men svårt att veta hur avkommorna blir. Som sagts tidigare så spelar det ju ingen roll hur vacker o duktig hingsten är om dom inte präglar tillräckligt till avkommorna.

Har inte kommit iväg ännu på undersökning eftersom det har varit svårt att komma iväg av olika anledningar. Går nu o väntar på nästa brunst för att kolla upp henne.

Mitt sto fick en temptation avkomma förra året. Kallade honom monsterhästen ;) Och stoet har bra psyke men avkomman blev tuff!
Så han fick man sätta på plats och ha dagliga dispyter med för visa vem som bestämde. Hon som köpte honom vågade inte ens lasta själv så fick lasta honom åt henne. Skulle aldrig välja den hingsten själv. Jag föredrar lite mildare :)

Mitt sto fick en temptation avkomma förra året. Kallade honom monsterhästen ;) Och stoet har bra psyke men avkomman blev tuff!
Så han fick man sätta på plats och ha dagliga dispyter med för visa vem som bestämde. Hon som köpte honom vågade inte ens lasta själv så fick lasta honom åt henne. Skulle aldrig välja den hingsten själv. Jag föredrar lite mildare :)

Ojdå :crazy: Det låter ju inget vidare.... Jag har ju inte hört om några andra Temptation-avkommor så det är ju kul att få lite info från ngn med egna erfarenheter....

Han var toppenfin dock i kroppen, stor och reslig. Klass 1 föl men ända sen han landade hos oss ca 4 mån gammal var han min pina :rofl: glad jag inte ägde den för hade nog strypt den. Fick fälla honom i boxen en gång när han försökte fara över och på mig :eek: för att få på en GRIMMA! Hujj.. både jag och gårdsägaren kände lycka när han åkte.. vi hade båda fina lårkakor o märken ;)

Han var toppenfin dock i kroppen, stor och reslig. Klass 1 föl men ända sen han landade hos oss ca 4 mån gammal var han min pina :rofl: glad jag inte ägde den för hade nog strypt den. Fick fälla honom i boxen en gång när han försökte fara över och på mig :eek: för att få på en GRIMMA! Hujj.. både jag och gårdsägaren kände lycka när han åkte.. vi hade båda fina lårkakor o märken ;)

Ojdå ! Ja det beror ju på vad man ska ha av avkomman till...För att sälja eller ha själv ! Låter ju som en fin häst, men med lite damp :angel:
Sen vet man ju inte hur mkt hingsten präglar och hur mamman uppfostrar ! Jag kan tänka mig att min dam skulle ha mkt tålamod, kanske för mkt :D

Har ju själv ett exemplariskt sto som uppför sig väl och jag uppskattar det ! Önskar nog gärna en avkomma som är ngt stabil men stökighet kan ju växa bort också med lite tur !

Men hon från ASVH kanske har rätt då....
Att det finns lite temperament och humör i Temptation ....Lite jäklar anamma bör det väl kanske finnas i dom men det måste ju vara i "lagom" dos:d

Det är klart han är skarp! Vi ser ju hur han rör sig, det är en kraft som inte är måttlig, och den finns alltid i honom och inte bara då han viftar runt på ridbanan. Idag är de mest flashiga superatleter som inte ofta skulle blivit katastrofhästar i fel händer. Det är inte bara vad hingsten verkar nedärva, vad vill du ha av avkomman och hur mycket är du villig att arbeta?

Jag tycker det är fullt resonabelt att Temptation skulle uppfattas som skarp av den genomsnittliga hästmänniskan i Sverige. Vill man dock inte ha lite eld i huvudet kan det nog bli svårt att hitta en så flashig hingst, för tro mig ingen av dem är för amatörer.Som de hanteras och rids hittar de en harmoni, men det är inte givet i alla hästar. Så du bör fråga dig, vad vill du ha?

Det är klart han är skarp! Vi ser ju hur han rör sig, det är en kraft som inte är måttlig, och den finns alltid i honom och inte bara då han viftar runt på ridbanan. Idag är de mest flashiga superatleter som inte ofta skulle blivit katastrofhästar i fel händer. Det är inte bara vad hingsten verkar nedärva, vad vill du ha av avkomman och hur mycket är du villig att arbeta?

Jag tycker det är fullt resonabelt att Temptation skulle uppfattas som skarp av den genomsnittliga hästmänniskan i Sverige. Vill man dock inte ha lite eld i huvudet kan det nog bli svårt att hitta en så flashig hingst, för tro mig ingen av dem är för amatörer.Som de hanteras och rids hittar de en harmoni, men det är inte givet i alla hästar. Så du bör fråga dig, vad vill du ha?

Håller helt med dig ! Det finns nog lite eld i de flesta av de hingstar som får till det där lilla extra...En mkt cool häst utan gott om energi och arbetsvilja är svårt att få att glänsa till !
Sen beror det ju på vad man lägger in i ordet vass....För mig är vass detsamma som tuff och hård i huvudet, svår att påverka och näst intill aggresiv. Kanske feltolkat av mig men det är så jag uppfattar det när man säger vass.
Att en hingst har gott om energi ser jag inte som ett problem ! Har ju ett till hälften fullblodsto och utan sin energi och arbetsvilja vore hon ganska medioker. Med rätt foder kan jag reglera henne perfekt och att hon får arbeta ordentligt gör att hon är helt underbar att arbeta med. Men visst behöver hon uppgifter ! Hon blir heller aldrig dum eller elak, kliver över mig eller skenar om jag inte får till foder/arbete men kan ju bli lite väl vaken, takta, bli upprörd och se spöken o så ! Men det kallar jag inte vass, det kallar jag mer känslighet o mkt energi !

Så på vilket sätt Temptation skulle vara vass har jag inte fått kläm på !

Ja, vad vill jag ha !

En inte alltför grov häst, inte alltför stor, med energi o bra gångarter !
Ett bra huvud i kombination med hög ridbarhet men med känslighet !

Det är väl det jag skulle önska mig men som jag vet inte alltid blir :)

Har lite bryderier om kostnaderna !
Om man tar en tysk hingst- Betalar man "bara" kostnaderna utan ngn moms, eller ? Och skicket ?

En dansk hingst - Beskrivet pris + 9 % moms, eller ?

Svensk hingst- suck, det vet jag .... Pris + 25 % moms
Det är så mkt man måste ta reda på själv, det är verkligen en djungel inom det här området :d

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Funderar även i år på att betäcka mitt Stravinsky-sto med en dressyrhingst ! Har några favoriter men det är såå svårt! Mitt sto är 14 år...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: peven
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar