Gångartshingst ?

Sv: Gångartshingst ?

Bellagio gillade jag när jag såg honom på Tullstorp. En hingst jag inte tänkt så mkt tidigare men han var riktigt fin där.

Zuidenwind , ja av ngn anledning som jag inte vet så tror jag egentligen att det skulle kunna bli riktigt bra med mitt sto och vet egentligen inte varför jag tvekar. Men jag vill gärna känna nåt extra med hingsten o det gör jag inte.
Däremot har jag ju också sett en massa fina föl i uppförsbacke och en jättefin trav efter honom ;)

Om det inte känns rätt så är det inte rätt;)

Vi har en superfin åring e.Bellagio i stallet. Långlinjerad och mkt ädel med otroligt lååååånga ben! Han rör sig lätt och smidigt. Ädelt huvud.

Funderade på honom förra året till mitt ganska rejäla sto, men iom Bellagios storlek föll han bort för mig.

Om det inte känns rätt så är det inte rätt;)

Vi har en superfin åring e.Bellagio i stallet. Långlinjerad och mkt ädel med otroligt lååååånga ben! Han rör sig lätt och smidigt. Ädelt huvud.

Funderade på honom förra året till mitt ganska rejäla sto, men iom Bellagios storlek föll han bort för mig.

Nä, så är det nog ! Man ska nog i slutänden lite på sin magkänsla !
Men det finns ju en uppsjö av fina hingst- kandidater :laugh:

Låter himla trevlig, den där åringen :))

Ditt sto är ju ett RDH sto,vilket jag antar att du har koll på vad det betyder.
Hon är visad med 7 på benen så så illa kan det inte vara.
Förslag,Sir Oldenburg,någon av katrinelunds paddockvändare (går att få via flyinge)

Nej Dobbis, jag skäms, men jag vet faktiskt inte vad RDH menas med :d

Hon fick utlåtandet : Harmoniskt sto med bra rörelser.

Pinsamt att jag inte har läst igenom detta :)

Men danskarna har ju annat system som jag inte är så insatt i men hon var tydligen på station i 1 månad för prövning.

Ditt sto är ju ett RDH sto,vilket jag antar att du har koll på vad det betyder.
Hon är visad med 7 på benen så så illa kan det inte vara.
Förslag,Sir Oldenburg,någon av katrinelunds paddockvändare (går att få via flyinge)

Tailormade Temptation och Skovens Rafael ingår ju båda i Katrinelunds verksamhet.

Och båda är ju vansinnigt fina, med lite lite fördel för Temptation.

Sir Oldenburg är en mkt fin hingst också, fick precis inbjudan till öppet hus hus Eklunda :P Finns en jättefin åring här i trakten som är otroligt cool !
Sen har jag inte sett honom i rörelser men det är en trevlig modell ! Rätt så fin front på honom !

Oooooooooooops! :D
Tog för givet att någon talat om det för dig.
DH=dansk huvudstambok,krav att man inte får vara bedömd med någon siffra under 7,tror din hade 877 77 8,dom 3 första är extriören,nästa är ben och sista är helhet.
R=står för ridbarhet och kan fås på 2 sätt,tävlad eller via ridprov,din var som sagt på 1 mån stationsprov,där hon också bedömdes som en trevlig dressyrhäst (hoppsiffrorna var katastrof :p )
Det är RDH ston man vill ha i avel i DK och kan väl nästan jämnföras med våra AB ston (dock behöver dom inte ha haft föl för att få "visas" som vi behöver för att få B)

Oooooooooooops! :D
Tog för givet att någon talat om det för dig.
DH=dansk huvudstambok,krav att man inte får vara bedömd med någon siffra under 7,tror din hade 877 77 8,dom 3 första är extriören,nästa är ben och sista är helhet.
R=står för ridbarhet och kan fås på 2 sätt,tävlad eller via ridprov,din var som sagt på 1 mån stationsprov,där hon också bedömdes som en trevlig dressyrhäst (hoppsiffrorna var katastrof :p )
Det är RDH ston man vill ha i avel i DK och kan väl nästan jämnföras med våra AB ston (dock behöver dom inte ha haft föl för att få "visas" som vi behöver för att få B)

Åh vad roligt att få veta :) Jag vet ju att hon är en super trevlig häst som rör sig gärna och bra men det här är ju lite extra kul :)
Hade henne på foder innan jag köpte henne så därför var det mest ren formalia när jag tog över henne helt!
Jag visste ju vad hon var för en häst så brydde mig inte så mkt om pappren mer än att var gröna papper förstås :D

Lite fler frågor om dessa tre hingstar som fortfarande är på topp4 :
Skovens Rafael, Temptation , Bellagio och Floricello

Är det ngn av dessa hingstar som har sämre dräktighet som ni känner till ? Mitt sto har ju inte haft föl tidigare o är 14 år !

Så bäst dräktighet och temperament får avgöra vem av dessa jag väljer !;)

Eftersom Skofens Rafael är på fryst går han bort och Temptetion står i Tyskland på skick så skulle jag välja bort även honom till en 14 åring skall dock ha bra* kompisar *

Då är det Bellagio och Floricello kvar och båda har haft riktigt bra *kompisar*

Mia

20120325helbild.jpg

Försökte ta en bild idag på fröken men hon har lite svårt att stå still i dessa brunst-tider :)

Så detta var det enda kort jag kunde använda, tyvärr utan ben......

Senast ändrad:

Eftersom Skofens Rafael är på fryst går han bort och Temptetion står i Tyskland på skick så skulle jag välja bort även honom till en 14 åring skall dock ha bra* kompisar *

Då är det Bellagio och Floricello kvar och båda har haft riktigt bra *kompisar*

Mia

Ja, fryst tror jag egentligen inte heller på riktigt , tyvärr !
Sen har jag ju grunnat på Temptation sen förra året och vill ju så gärna ha honom egentligen men det här med Tyskland var ju inte bra alls..... :(

Floricello känns väldigt ridbar o cool, men det verkar ju även Bellagio vara...
Hujedamej vad svårt det här är !!

Enligt Språngrulla står Skovens Rafael på TAI.

Okey jag har bara hört här på buke om priserna på honom och ett strå kostade 1200 danska eller 3 strån på flyinge 3000 kr danska och vid dräktighet 3000 danska till ?

Det var det jag gick efter men det kanske är fel ?

Mia

Varför avråder du från tysklands skick?? Dom "åker" lika länge som inlands skick :idea:
Jag skulle inte backa för det Peven,betäckte ju mitt 18 åriga maiden sto med en tyskstående 3 års hingst 09,man behöver bara en bra station + med tyskland är att man kan beställa sperma alla dagar.

Så kör på!! :banana:

Senast ändrad:

Okey jag har bara hört här på buke om priserna på honom och ett strå kostade 1200 danska eller 3 strån på flyinge 3000 kr danska och vid dräktighet 3000 danska till ?

Det var det jag gick efter men det kanske är fel ?

Mia

Tror att jag får ringa till Flyinge imorgon o kolla upp det ! Skriver vad jag får för svar :)

Ja, jag ska ringa o höra med Flyinge imorgon om både SR och Temptation men Temptation är den som absolut tilltalar mig mest så om jag nu kanske bara tar ett föl vill jag nog gärna ha den hingsten som faller mig bäst i smaken ....

Har en bra hingst-station i närheten som har erkänt bra rykte från hingst-hållare så det är inga problem....

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Funderar även i år på att betäcka mitt Stravinsky-sto med en dressyrhingst ! Har några favoriter men det är såå svårt! Mitt sto är 14 år...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: peven
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar