Gångartshingst ?

Sv: Gångartshingst ?

Så struliga de är!! Var jag som mailade flyinge, fick svar endast fryst pga tävling. Blir ju helt omöjligt att välja hingst när de inte kan ge korrekt info!! :(

Så struliga de är!! Var jag som mailade flyinge, fick svar endast fryst pga tävling. Blir ju helt omöjligt att välja hingst när de inte kan ge korrekt info!! :(

Meeen, ja det här låter ju inte helt enkelt ! Svårt att bestämma sig när de ger olika information !
Får se vad dom säger till mig imorgon då :confused:

Varför avråder du från tysklands skick?? Dom "åker" lika länge som inlands skick :idea:
Jag skulle inte backa för det Peven,betäckte ju mitt 18 åriga maiden sto med en tyskstående 3 års hingst 09,man behöver bara en bra station + med tyskland är att man kan beställa sperma alla dagar.

Så kör på!! :banana:

Jag håller med dig iof , men efter alla tråkigheter och vad det kostar så är jag numer restrektiv och med ett 14 årigt maidensto ?
Sen att det gick vägen för dig med en iof 3 årshingst är bra men en så poppis hingst så är det frågan om och hur mycket sperma man får eftersom de inte har samma restrektioner som i Sverige ?

Dock om jag själv i ts situation hade bra avstånd till flyinge så skulle jag inte tvekat och kört dit stoet ;)

Och därmed tagit den hingst som jag ville ha ;)

Och jag resonerar likadant nu med min 3 åring att först vill jag ha henne dräktig och nästa år ta en skick hingst Temptataion .. .en som sagt det har med mina dåliga år och min plånbok efter detta som nu gör mig extra försiktig .

Mia

Har pratat med Flyinge också och som du säger så är Skovens R bara på fryst.
Dock ska han fungera bra på detta.

Pris Skovens Rafael , 2 olika varianter !
3000 dkr för 3 inseminationer + 3000 dkr dräktighetsavgift 70 dgr
ELLER per strå = 1200 dkr

Temptation - Färsk
Knepigt värre:P 1000 Euro vid språng (på hemsidan står det 4000 dkr + 4000 dkr )

Hon tipsade om Shooting star som står i Sverige.
800 Euro vid språng
Vad vet ni om honom ? Ngn som har några bra uppgifter ?

Tyskarna delar inte upp avgifterna men tydligen på SR !!??
Så den uppgiften verkar man kanske också få ta med en nypa salt......

Usch vad jobbigt det här blev :angel: 10000 kronor direkt o sen inte en aning om det blir nåt !? Visserligen 50 % året efter men det hjälper ju föga detta år !

Förlåt men vilka *nötter*

Undrar om de står för priset på Språngrulle :angel: Där står inget om antal försök ....

Mia

Det här verkar vara total kaos, och det sa hon själv att det är 4 olika hingstägare och olika prissättningar !
Hur ska detta sluta kan man undra ???

Kanske ska ta en "enkel" hingst som Bellagio eller nåt annat :confused:

Fick också intrycket att hon tyckte det var struligt.

Det är väl lite av ett testår för dem här i sverige.
Jag tror man ska se till att få koll på alla kostnader innan
så man inte får en kallsup när fakturan dyker upp.

Temptation finns reggade på två hingsthållare, både lövsta och PS med partner. Är inte Lövsta en del av Ps med partner?
herregud som de snurrar!

Har efter mkt om och men fått ordning på torpet (och Flyinge ,tror jag ) och bestämt mig för Temptation !!:banana:

Tillfället att betäcka henne nu är väl kanske inte det bästa med tanke på att hon är så himla fin i ridningen , men samtidigt blir hon ju äldre och vi kanske inte har så många chanser ! Blir det nånsin rätt tillfälle ;) ?

Rida hinner vi förhoppningsvis med efteråt och tävlandet är ju ändå lite sent att börja med nu !
Jag hoppas ju kunna hålla igång henne lite grann, i alla fall så länge sadelgjorden når om !

Måste bara skriva att vår zuidenwindare absolut inte har något flyktbeteende att skryta om. Hon är cool och självsäker och social. Men reaktionssnabb.. Kom det en varg på besök skulle hon troligen gå fram och säga hej ;).
Precis som mamman. Nu rör sig mitt Z jättebra men det gjorde mamman också. Den är betydligt modernare i typen än mamman men det har nästan alla hennes avkommor.. Så jag vet egentligen inte vad som kommit från Z annat än teckningen.. Hur som helst så är jag så klart jättenöjd med min Z men jag kan tänka mig att man ska vara hyfsat nöjd med stoet man använder ;). Däremot så har jag nog inte sett en kortbent avkomma til honom.
Jag har tidigare oroat mig för att huvudet skulle bli oädelt(mamman har väldigt vackert huvud) men det ser ut att rätta till sig.

OT.
måste bara.. men oj oädelt huvud säger du? De flesta ZW ungar jag sett har haft ädla huvuden.
Min zuidenwind unge har ett jättefint huvud! Hans mor har iofs ett vackert också men ungens är mkt ädlare.
en bild på honom, nästan lite ponnysöt
564332_10150632122816344_563156343_9262238_1532516905_n.jpg

TS.
Kul med Temptation! Jättefin hingst!;)

Nu är hon blodtestad och har fått Zs teckning fast lite större nosbläs och skärm, men hon är mörk gulbrun (som Ravell).. ;)
Jo men periodvis har hennes huvud inte varit det vackraste. Nu är konkurrensen hård i mitt lilla stall på den fronten men hon har faktiskt börjat komma ikapp. Mammans ansikte är väldigt utmejslat och uttrycksfullt med stora vackra ögon, men dottern har faktiskt haft ganska små ögon och rak nosrygg på gränsen till konvex.. Hon hade inga ganascher när hon föddes men de kom ju så klart. Jag har hela tiden sagt att hon kommer att bli skitläcker som vuxen men inte i mitt tycke det näpnaste fölet. hon har som sagt växt till sig och huvudet har förändrats mycket till det bättre(enligt min smak), ögonen är numera faktiskt normalstorlek och hon ser väldigt snäll och förståndig ut <3. Och hon är en jättetrevlig häst att arbeta med, inte rädd av sig på något sätt, men mycket reaktionssnabb.

Måste bara skriva att vår zuidenwindare absolut inte har något flyktbeteende att skryta om. Hon är cool och självsäker och social. Men reaktionssnabb.. Kom det en varg på besök skulle hon troligen gå fram och säga hej ;).
Precis som mamman. Nu rör sig mitt Z jättebra men det gjorde mamman också. Den är betydligt modernare i typen än mamman men det har nästan alla hennes avkommor.. Så jag vet egentligen inte vad som kommit från Z annat än teckningen.. Hur som helst så är jag så klart jättenöjd med min Z men jag kan tänka mig att man ska vara hyfsat nöjd med stoet man använder ;). Däremot så har jag nog inte sett en kortbent avkomma til honom.
Jag har tidigare oroat mig för att huvudet skulle bli oädelt(mamman har väldigt vackert huvud) men det ser ut att rätta till sig.

Jo, jag har fått för mig att dom flesta från Z har gett fina gångarter till sina föl och långa ben.... Bara det är ju ett stort plus :)
Nu har jag ju då förälskat mig i Temptation, hoppas bara stoet o han passar ihop med, hahaha:d

Jag får inte grepp om vad stofamiljen lämnat, framgår inte eftersom det inte är svenska hästar och jag är för lat för att undersöka. OM stofamiljen inte lämnat jättemycket spännande och eftersom stoet själv är oprövat så brukar det rekomenderas av flera att välja beprövad hingst som brukar nedärva det du önskar. Alla jätteläckra hingstar blir inte automatiskt bra avelshingstar.. Bara en tråkig parantes..

Jag får inte grepp om vad stofamiljen lämnat, framgår inte eftersom det inte är svenska hästar och jag är för lat för att undersöka. OM stofamiljen inte lämnat jättemycket spännande och eftersom stoet själv är oprövat så brukar det rekomenderas av flera att välja beprövad hingst som brukar nedärva det du önskar. Alla jätteläckra hingstar blir inte automatiskt bra avelshingstar.. Bara en tråkig parantes..

Nä, det är ju just det :eek: Kanske är dum som väljer Temptation då ? Har ju sett några föl efter honom och dom verkar ju fina men det kanske finns "säkrare" kort !?

Det är bara du som kan göra den bedömningen. Nu har ju danskarna varit duktiga på att ta vara på resultat från fölvisningar och om jag inte missminner mig så lämnar T överlag fina föl.. MEN sedan vet vi egentligen inte mer. T har en mer beprövad far som kanske skulle vara intressant om han finns tillgänglig iår. Det finns ingen A-prem eller Elithingst som är intressant?

Det är bara du som kan göra den bedömningen. Nu har ju danskarna varit duktiga på att ta vara på resultat från fölvisningar och om jag inte missminner mig så lämnar T överlag fina föl.. MEN sedan vet vi egentligen inte mer. T har en mer beprövad far som kanske skulle vara intressant om han finns tillgänglig iår. Det finns ingen A-prem eller Elithingst som är intressant?

Ja, Det är frågan det !? Jag vet inte vilka som är A-premierade/Elit så där på rak arm, men Bocelli tycker jag ju om men tror inte att han passar !
Sir Donnerhall - Jättefin men dyr, och kanske lite väl ädel för min dam !
Don Schuffro skulle jag gärna ta men känns lite krångligt med att gå genom danmark för att "få till det " :)

Typmässigt så är Zuidenwind lämplig tror jag !
Floricello är ju knappast ett säkert kort men även där tror jag att typen passar !
Skovens R kunde nog vara bra om det inte vore fryst bara .....
Bellagio gillar jag o han verkar ge fina fölisar de jag sett.
Ja, det finns ju hur många som helst :angel:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Funderar även i år på att betäcka mitt Stravinsky-sto med en dressyrhingst ! Har några favoriter men det är såå svårt! Mitt sto är 14 år...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: peven
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar