Gångartshingst ?

Sv: Gångartshingst ?

Håll kvar vid T,ingen av dom hingstarna du just räknade upp förutom Don Sh kan mäta sig med honom.:love:

Av de du räknat upp så vet vi mer om Ts föl (som faktiskt ska vara bra!), utom just Don Shufro som verkligen levererar..och Bocelli som också verkar lämna fina avkommor. Personligen tycker jag som väldigt glad och nyfiken amatör att T känns mest intressant om du inte vill åka till Danmark.

Jag har några funderingar innan jag bestämmer mig till 100 procent.
Temptation är min favorit, men han har kort rygg och det har mitt sto också....

Vill visserligen inte ha en häst som är föör lång i kroppen, så för egen del gör det inget men blir lite fundersam där.

Trakttrånga hovar runt om...Vad innebär detta o hur påverkar det ?

Tailormade Attention, vad vet ni om honom ?

Jag har några funderingar innan jag bestämmer mig till 100 procent.

Trakttrånga hovar runt om...Vad innebär detta o hur påverkar det ?

Tailormade Attention, vad vet ni om honom ?

1.Att han är för trångt skodd,vanligt i dk o tyskland
2 Vad vill du veta?

Ang, Tailormade Attention :
Min dressyrtränare o jag är inte överens riktigt :) Hon tycker Attention verkar trevligare o skulle passa bättre än Temptation , men hon är långt ifrån proffs i avelssammanhang, men sätter ju myror i huvudet på mig :)

Tycker själv att han är för ung o oprövad, men undrar väl mest om nån har sett hingsten, hört nåt om temperament o rörlighet, exteriör etc.

Kandidaten är fortfarande Temptation:bump:
De avkommor jag lyckats hitta efter honom på nätet verkar otroligt trevliga både exteriört och gångartsmässigt !

Tailormade Attention har ju ett benproblem,knipt och utåttåad.
Han har ju inga föl än (första kommer i år) och inga meriter,så det är ju ett lotteri.
Och jämnför man stammen så vinner T med hästlängder.

Tailormade Attention har ju ett benproblem,knipt och utåttåad.
Han har ju inga föl än (första kommer i år) och inga meriter,så det är ju ett lotteri.
Och jämnför man stammen så vinner T med hästlängder.

Håller med om stammen....Attention har ju en för mig ganska anonym stam och jag är själv en stor älskare av Krack C :)

Jo, jag tror nog inte att det är nån fara för mig att använda Temptation, bara det tar sig !!!

Nu ska jag bara försöka få lite koll på hennes brunster, vilket inte är det lättaste eftersom hon verkar konstant brunstig just nu, haha ! Hur fasen gör man när dom är som henne... Man ska väl helst åka precis i början av brunsten ?!
Men om det är igång mest hela tiden :confused:

Jag har ett sto som bara går med ston och inte visar brunst. Jag kommer att åka till station och kolla hur läget ligger till och när det är dags(räknar inte med att seminera direkt.
Dalwhinnie är en yngre hingst som jag verkligen tror på som avelshingst. Han typar sina avkommor otroligt väl. De avkommor jag har sett har alla haft väldigt vackert huvud och överlinje och rör sig mycket trevligt. Jag har svårt att tro att de första årgångarna bara är en slump.. Fast nu är jag inte ute efter att förvirra dig om du har bestämt dig ;).
/u

Jag har ett sto som bara går med ston och inte visar brunst. Jag kommer att åka till station och kolla hur läget ligger till och när det är dags(räknar inte med att seminera direkt.
Dalwhinnie är en yngre hingst som jag verkligen tror på som avelshingst. Han typar sina avkommor otroligt väl. De avkommor jag har sett har alla haft väldigt vackert huvud och överlinje och rör sig mycket trevligt. Jag har svårt att tro att de första årgångarna bara är en slump.. Fast nu är jag inte ute efter att förvirra dig om du har bestämt dig ;).
/u

Ja, jag får också ta o åka o kolla henne tror jag...Det känns omöjligt att räkna ut när det är dags....Hade ett sto för några år sen som inte visade några brunster heller och det är lika svårt som när dom som min visar det konstant :angel:
Dalwhinnie tycker jag är en vansinnigt fin hingst med ett fint temperament och ridbarhet. Lena Z tipsade mig dock inte om honom, utan Florencio eller Sir Oldenburg till mitt sto.....

Har bett ASVH om rådgivning så jag väntar spänt på deras tips :rofl:
Nu tror jag dock att det blir Temptation ändå, men ska bli kul att höra vad dom tycker !!

Dalwhinnie tycker jag är en vansinnigt fin hingst med ett fint temperament och ridbarhet. Lena Z tipsade mig dock inte om honom, utan Florencio eller Sir Oldenburg till mitt sto.....

Så otippat att hinghållare tipsar om de egna hingstarna :p

Jag tror att du gör ett bra val med Temptation. Även om jag också tror att Dalwhinnie är en hingst som kommer att bli eftertraktad mer och mer.

Nu ska jag bara försöka få lite koll på hennes brunster, vilket inte är det lättaste eftersom hon verkar konstant brunstig just nu, haha ! Hur fasen gör man när dom är som henne... Man ska väl helst åka precis i början av brunsten ?!
Men om det är igång mest hela tiden :confused:

Se till att åka iväg och kolla henne så snart som möjligt inkl baktprov, tyvärr är det ofta så att de som brunstar för ofta är infekterade och är därför nästan omöjliga att få dräktiga utan rejäl behandling först. Så se till att kolla upp det i tid så att inte hela säsongen går åt till att behandla.

Se till att åka iväg och kolla henne så snart som möjligt inkl baktprov, tyvärr är det ofta så att de som brunstar för ofta är infekterade och är därför nästan omöjliga att få dräktiga utan rejäl behandling först. Så se till att kolla upp det i tid så att inte hela säsongen går åt till att behandla.

Ojdå....det visste jag inte !! Bäst att åka ganska snart då med andra ord :)

Så otippat att hinghållare tipsar om de egna hingstarna :p

Jag tror att du gör ett bra val med Temptation. Även om jag också tror att Dalwhinnie är en hingst som kommer att bli eftertraktad mer och mer.

:) Men Dalwhinnie ingår ju i Eklunda oxå :angel:

Så av deras egna hingstar valde hon ut Florencio o Sir Oldenburg ;)

Gillar både Florencio o Sir Oldenburg men de slår inte Temptation i mina ögon !

Jag skulle gärna vilja höra motivationen till att Sir Oldenburg skulle passa bättre än D. I valet mellan de två så tror jag att D kommer att göra störst avtryck i aveln. I valet mellan D och T tror jag att det kan vara likvärdigt. Möjligen att T ger lite flashigare gång och D mer likartade föl(ädla och mkt bra typ, med kanonfront, Ts avkommor verkar typmässigt bero mycket på mödernet även om de jag sett är fina(grov mamma ger bastantare förkunnelse)). Står valet mellan D o T så tycker jag att du har bra smak vad du än väljer)

Och givetvis är Florencio en kanonhingst han med..;)

När jag rådgjorde med Lena så ställde jag en ganska öppen fråga, dvs vilka av hennes hingstar som skulle passa mitt sto :d

Upplever det som att om jag ställer ledande frågor o talar om vem jag är intresserad av så får jag bara höra allt positivt om just den hingsten o inget om de andra.

Att hon inte nämnde Dalwhinnie antar jag beror på att hon tyckte att F och S skulle passa mitt sto bättre !? Är själv lite förvånad att hon inte tog upp honom eller Luxus !

Det är alltid lite lurigt det där att prata med hingsthållarna.
Att Florencio ger toppenfina avkommor är ju ingen tvekan om men lite för dyr kan jag tycka på ett sto som jag inte vet nåt om vad det gäller hennes fertilitet.....

Eklunda äger Sir Oldenburg medan de "bara" har Dalwhinnie i sitt program, de borde i rimlighetens namn vara mest intresserade av att få ston till sin egen hingst. Vet inte hur dealen ser ut men ägarna borde ju få mest av hingstens intjänade pengar?
När det gäller Luxus så ser han jättefin ut men är än så länge ett helt oskrivet kort i aveln och det är kanske allra säkrast att lägga en sådan på ett sto som man vet vad hon brukar lämna. Det betyder inte att kombinationen inte kan bli hur bra som helst, men det är inte alla fina unghingstar som blir fantastiska avelshingstar.
Jag fegar också på att använda importsemin på sto som jag inte vet om hon kan bli dräktig ens..
/U

Nä, man vet inte hur dom tänker alla gånger..

Håller med om att luxus är oprövad och då hade jag hellre valt Floricello som tilltalar mig aningen mer, om jag nu skulle chansa !

Gjorde en sån miss för ett antal år sen när jag hade bestämt mig för Don Schuffro men ångrade mig i sista sekund och valde en mer allround-hingst.

Därefter fanns han ju sen inte tillgänglig i Sverige o det kändes ju snopet:cry:

Detta sto är inte tänkt att avla på framöver om det inte skulle inträffa något alldeles särskilt utan jag har tänkt att ta ett föl o sen nöja mig med det ! Därför väljer jag något jag verkligen tycker passar och som jag tycker om o struntar lite i ev. svårigheter på vägen....

Har man ett långsiktigt avelsto kan man ju tänka några år framåt.....

Om det inte skulle ta sig med Temptation så har jag ju en fantastiskt trevlig häst att rida o fortsätta arbeta med ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Funderar även i år på att betäcka mitt Stravinsky-sto med en dressyrhingst ! Har några favoriter men det är såå svårt! Mitt sto är 14 år...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: peven
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar