Gångartshingst ?

peven

Trådstartare
Hej ! Gör ett nytt försök att få lite tips o goda råd av gångartshingst till mitt sto.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/144622-chatels-strawira

Hon är inte tävlad nåt speciellt av förra ägarens ointresse och vad jag förstår går det inte heller att se något bakom i sto-ledet här i alla fall!
Hon är importerad från Danmark , Danskt Warmblod, så jag vet inte om det går att hitta något därifrån :confused:

Ett mkt vänligt sto, arbetsvillig, sund o frisk, tre bra gångarter och klok som ett fullblod :) Har lätt för samling och rörelser.(bra bakben) Älskar att jobba och visa upp sig.
Mkt ridbar säger min tränare !

Minus för henne är väl hovar, lite inåt-tåad o framhovarna växer lite ojämnt.
Kort rygg och överbyggd så lite mer uppförsbacke är ju önskvärt på hingsten. Hon är känslig ,utan att vara spokey :)

Vad har ni för tips på hingstar ? Hennes första föl och hon är 14 år.
De jag har tänkt på själv är Floricello, Temptation , Skovens Rafael
Vad tror ni om dessa tre herrar med tanke på stoets minus ?

Sv: Gångartshingst ?

Med den info du gett tror jag alla tre hingstar kan vara alternativ för dig. Det skulle vara lättare att ge råd dock om du kan vara lite tydligare med vad för avelsmål du har, vad ska avkomman användas till samt vad önskar du den skall ärva från mor/förbättra?
Sedan skall det sägas att även om ingen av dina kandidater är överbyggda är de ganska höga över baken exteriört även om de för med uppförsbacke i ridningen, framförallt Skoven's Rafael och Temptation ser ut att vara lite högre bak, det är svårt att avgöra hur höga dock pga. lådan de står på på sina danska exteriörbilder. Samma sak gäller deras benställning som jag själv haft svårt att hitta utlåtanden om. Lyckades hitta en bedömning på Rafael från då han var 3 år gammal och där hade han en 7:a på benen, men jag vet inte varför.
Vill du ha en hingst med exteriör och naturlig uppförsbacke så titta på BH Don Romantic, eller hans son Damino SD.

Alla tre hingstar du tittat på är dock mkt "inne" och då blir ju avkomman mer attraktiv av sig självt. SR och Temptation tycks ju också visa mycket goda resultat på sina avkommor hittils, vilket alltid är relevant. Floricello's stam indikerar god förvärvning, men vi har ju inte sett några exempel på det ännu.

*KL*
SR o Floricello RÖR ju sej verkligen i uppförsbacke, eller menar du rent exteriört?

Välbenad från sidan, tåtrång fram

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Tack snälla för goda råden :)

Jag är ute efter en avkomma från mitt sto i första hand för eget bruk ! Beroende på hur avkomman ser ut och temperament så skulle hon så småningom på äldre dar kunna betäckas igen !

Vad jag vill plocka med mig från stoet är hennes gångarter , hennes temperament och vilja att arbeta ! En urtrevlig häst som man inte kan låta bli att älska ! En sund häst.
Hon är ju i sig väldigt vacker och har utstrålning så det vill jag också gärna få med :))

Ja, jag vill ju inte gärna förstärka exteriören med ytterligare hög bakdel och längre bakben, även om hon trots sina egna bakben är duktig på att plocka dom under sig !

Hovarna är inget jätteproblem i sig, hon har typiska fullblodshovar, men vill gärna ha en hingst med så korrekt benställning som möjligt för att inte förstärka stoets svaghet.

Don Romantic har jag faktiskt funderat på, då jag gillar Don Schufro väldigt mkt ! Helst hade jag velat ha honom :d

Zuidenwind är det några som tipsat mig om och han verkar ju ge fina föl .....Men jag vet inte där

Älskar Floricellos ridbarhet, och även SR, men Temptations bakben o exteriör :))

Tror egentligen Floricello av dessa 3, för att få lite längre rygg ???
Där verkar Don Romantic vara lämplig också !

Alla tre gångarterna är jämna o bra, traven och skritten sticker nog ut lite extra, även om galoppen är bra den också !

Tror att den skulle bli ännu bättre med lite naturlig uppförsbacke !!

Ja precis, de rör sig i uppförsback allihopa, men rent exteriört drar han åt att vara åt det högre hållet baktill, inte ens nära överbyggd utan det jag menar är att vill man ha uppförsbacke inte bara i gången utan exteriört också finns det hingstar som är mer i uppförsbacke.

Så kul att någon hittat motivationen till 7:an på benen, oftast är det ju något som tåvid eller tåtrång. Om man har ett sto som är ngt tåtrång också är det ju relevant då man kanske inte vill förstärka det.
Angående Temptation har även han 7 på benen med exteriörbedömningen: Maskulin, högställd och högrektanggulär. Utycksfullt huvud, välformad hals med naturlig resning, välliggande bog, hög manke, något kort rygg, välformat och välmusklat kors och lår. Något hängande framknän, trakttrånga hova runt om, något tåvid båda fram. Skritten är ren och aktiv med normal stegländ. Traven är lätt, spänstig och med bra bakbensaktivitet.

Om TS vill ha lite längre rygg tror även jag att Floricello eller Don Romantic är att föredra i detta fall då. Du har inte funderat på Bocelli? Inte min favorit, men han verkar fylla kriterierna, och han har en 8:a på benen då han endast är obetydligt tåtrång ena fram.

Du har inte funderat på luxus? Han har det mesta naturligt o ett jävligt bra lynne. Han verkar stämma in på det du söker. Och eftersom du ska ha hästen som egen o inte har skrivit att du satsar på höga klasser utan kanske är mer en hobbyryttare så tycker jag att du ha det i åtanke när du väljer hingst, så att inte temperamentet ställer till det för dig senare. Zuidenwind t ex lämnar fina föl, men de är väldigt känsliga, o har mkt flykt i sig, för en hobbyryttare kanske det blir lite väl att reda ut om man redan har ett sto med lite nerv o sånt. Om du istället vill ha det elektriska så kan ju temptation säkert passa bra! Jag har ju en Krack C häst själv, o om hon är som de andra Krack C hästarna (vilket hon verkar vara med lite forskning i ämnet) så är hon en pärla i hantering, men känslig, alert o lite het o rida. Mkt mellan öronen, både inteliggens o lite hets. Har sett o träffat pappa tuschinski som verkar vara som bammy, helt okomplicerad, snäll, men vill helst ha en stadig o känslig ryttare.

Roligt att du nämner Boccelli för han är den hingst jag allra först hade tänkt mig och tycker han verkar ha det mesta av det jag söker.

Men är inte han lite åt det överbyggda hållet också med lite kort rygg eller är det synvilla på de bilder jag sett ?

DR verkar ha lite längre rygg och då mer i uppförsbacke ?!
Hur är han i temperament ?

Ett tips innan du funderar vidare på DR så googla på honom och gå in och läs på danska forum om vad som framkommit om nedärvning.

Angående Temptation så har väll han 7 fram och 8 bak på benen om jag inte minns fel efter att jag har läst på forumet .

Mia

Luxus verkar , precis som Floricello ha en bra ridbarhet i uppförsbacke o ett himla gott temperament !

Är ju inte jätteförtjust i fuxar, möjligtvis den lite mörkare fux-färgen :d

Temptation är ju en "het " hingst just nu och han är en favorit ! Mkt vacker o rörlig !

Att det finns elektricitet i ridningen ser jag bara som ett plus, det har även mitt sto ! Det viktigaste är att det inte kokar över i ren galenskap utan att de använder det på rätt sätt och att det inte bara blir en sprattel-gubbe av det hela !

Zuidenwind tror jag att jag kan utesluta då. Det är nåt där hos honom som inte tilltalar mig men svårt att sätta fingret på det !
Jag är en hobby-ryttare som tränar mkt och tävlar mindre :D
Mitt sto har inte mkt flyktbeteende och jag vill heller inte ha det !

Fel ridning kan ju åstadkomma att även den bästa hästen får nog och blir betraktade som galna ......

Hmm, jag hittar nog inte de forum som du syftar på :confused:
Har googlat runt lite men hittar nog inte rätt :)

Hasplar ur mig lite hingtsnamn som jag gillar nu men...Sir donnerhall ll kanske?Vet iofs inte vad han har på benen men går ju att kolla upp.
Bellagio? långa linjer och ursnygg typ. Rör sig med mkt luft fram.

Annars gillar jag några av hingstarna du tagit upp på tapeten redan.. dsv floricello, skovens rafael. Men skovens finns väl bara tillgänglig på fryst?

Mitt sto fick en hingstunge 2011 efter zuidenwind. Han var något flyktig till en början men nu är han riktigt cool! Mkt självsäkrare än sin mor i vissa sammahang faktiskt. I perioder ganska tuff men inte flyktig.
Har du ett sto med gott temperament skulle jag inte undvika honom av den anledning.. ZW har lämnat många riktigt fina ungar:)

Senast ändrad:

Jag tror också att Bocelli skulle kunna passa - han har absolut inte kort rygg, jag skulle säga snarare tvärt om. Dock tycker jag att han har lite dåligt tryck bakifrån, men han har ju bevisligen nedärvt sig bra och går ju själv de högsta klasserna. Dock är det väl tveksamt om han är i avel iår med avseende på att de satsar mot OS.

Floricello är fin, men jag är mera förtjust i Zaladin - han känns också rätt till ditt sto, en enormt komplett hingst, visserligen väldigt stor, men vilken mjukhet och ser väldigt ridbar ut, långa linjer har han också och ja jag gillar honom på alla punkter.

Att Bocelli skulle ha kort rygg är nog en synvilla tror jag, han är helt normal i ryggen åt det längre hållet. Som cirkus säger ser han ut att ha lite dåligt tryck i baken, men han gör de svåra rörelserna bra ändå, plus att han likt Don Romantic har ett bra index här i Sverige med ganska säker förvärvning. Min ridlärare som sysslar med uppfödning har ett sto e. Bocelli som går MSV A och har ett alldeles underbart och lätthantereligt temperament. Denne är liten, men det beror på att hela sto-stammen varit småväxta, Bocelli själv lämnar över lag normalstora hästar. Kollar man på hans förvärvning ligger både dressyr och temperament indexet högt.
Håller med om att Don Romantic har mer naturlig uppförsbacke exteriört, och han är ju minst sagt ett säkert kort när det kommer till förvärvning samt att avkomman är ganska attraktiv om du måste sälja en dag. Även där är temperamenten jag sett ganska sansade och åt det mer mjuka men uppmärksamma hållet.

Båda hingstarna verkar ju genom Gränsbo, så jag skulle kolla upp villkoren, om det är FAI eller TAI samt kostnaderna. Men det låter som att de skulle passa.

Bocelli kommer verka i avel, men i begränsad mängd pga. OS satsningen så om man vill ha någon unge måste man nog visa framfötterna lite så man inte riskerar att bli utan.

Jag ser potentialen med Zaladini och jag såg honom även på bruks där han såg fin ut, men 176 som 4-åring? Det är svårt att se framför sig hur han kommer se ut om ett par år, just nu har han ju ingen hingstkaraktär och jag tycker han är lite kantig och knackig i exteriören. Men det är ju rent estetiskt, han kanske är en riktigt Rolls Royce om ett par år.

Ja, jag gillar Don Schufro och funderar på om jag inte skulle kunna välja Don Schufro eftersom hon är registrerad i Danmark o är danskt Warmblod !?

Men han kanske är vansinnigt dyr och inte så tillförlig i dräktighet !? Vet ni nåt om detta ?

Bocelli eller Don Romantic är annars ett svårt val men håller med om att Don Romantic känns som mer säljbart om jag skulle behöva sälja av nån anledning.
Har sett en del annonser på avkommor e. Bocelli där det verkar vara svårt att sälja dessa, varför vet jag inte !? För dyra, eller att det är lite "ute"....Jag vet inte ! Annars älskar jag Bocelli ! En fantastisk hingst :)

Av ngn anledning tilltalade inte Zaladin mig alls ! Jag kanske får äta upp det nån gång, men såg honom på Tullstorp o han imponerar inte på mig :confused:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Funderar även i år på att betäcka mitt Stravinsky-sto med en dressyrhingst ! Har några favoriter men det är såå svårt! Mitt sto är 14 år...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: peven
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar