Gångartsfråga

bigganl

Trådstartare
Ni som är kunniga på detta med gångarter. Hur ser ni på det här:
Jag har lärt mig att jog är en gångart. Jag har också lärt mig att skillnaden mellan olika gångarter är annorlunda fotförflyttning.
Jog och trav har exakt samma fotförflyttning. Vad är det som gör jog till en egen gångart och inte en variant av trav?
Hjälp en okunnig!

Sv: Gångartsfråga

har också lärt mig att skillnaden mellan olika gångarter är annorlunda fotförflyttning
Så enkelt är det nog inte, då borde skritt och tölt också vara samma gångart.

Vart står den defignitionen, att det är skillnad på fotförflyttning?

Egentligen är det "samma" gångart, men jogen, som egentligen faktiskt heter "jog-trot" finns naturligt hos en del hästraser som tex Quarter och Paint. Eftersom den är naturligt medfödd hos vissa hästar och inte går att frambringa hos övriga, så kallar man det således för en egen gångart.

Fyrtaktsgalopp och tretaktsgalopp är ju båda galopp men ändå inte samma sak.

Jog är en väldigt markbunden gångart där stegrörelsen inte fortplantar sig i resten av hästens kropp. Stegen är avslappnade, hästen måste jobba väl balanserad med bakdelen väl under sig och formen är lång och låg.

Skillnaden mellan kort trav och jog är hela rörelsen i hästens kropp. Att få en häst som inte har det naturligt i jog och inte bara kort trav med sänkt rygg eller taktning är skitsvårt.

Jag har själv försökt på väldigt välridna och högt utbildade dressyrhästar att få till jog, men aldrig lyckats. På sin höjd en väldigt samlad kort trav med mycket rörelse i ryggen.

Jisses Biggan...bläddrar efter en helgs intensivkurs åt dig..i Western..inkl teori..fre - sönd..blir nog bra... kram...

Nja. Piaff och passage är rörelser som är en form av trav.

ja men om du läser vad jag skrev.... så seer du att man egentligen kan härröra det till samma gångart eftersom det också är en tvåtaktig gång, men varför det inte är samma sak.

Precis som inte piaff är trav i ordets bemärkelse, det kan vi väl ändå vara överrens om eller?

Förstår du vad jag menar, eller vill du inte förstå?

En intensivkurs tror jag skulle bli lite för mycket för mig, men jag är ju intresserad av träning av alla de sorter. Inte western specifikt, men jag vill lära mig mera om andra sätt att träna för att förstå varför. Jag är lika nyfiken på alla områden som jag inte har erfarenhet av själv. All träning har ju en tanke bakom. Det finns en orsak till att man tränar på ett visst vis och då är alla inriktningar spännande. Inte för att utföra själv. Jag har hittat den typ av ridning/träning som jag vill hålla på mig, just för att det både känns bäst och för att det finns fysiologiska förklaringar på varför.
Det här med jog diskuterade jag med en bakant nyligen och då dök den frågan upp i mitt huvud. Jag vet att jag är väldans okunnig om western, men jag lär mig ett och annat emellanåt. (skratta inte åt mig, please):crazy: Det är dessutom betydligt roligare att titta på westernryttare när jag förstår mer om varför de tränar som de gör.

Om jag säger såhär då.

En "vanlig" häst föds inte med jog. Iof inte piafferande heller men den kan ju ha vädligt lätt för att samla sig av naturen.
Men när jag tex tittar på mina ett och tvååringar så går dom i jog naturligt när jag tex longerar. Det gör inte ett halvblod, en pre, en ponnyras osv.

ja men om du läser vad jag skrev.... så seer du att man egentligen kan härröra det till samma gångart eftersom det också är en tvåtaktig gång, men varför det inte är samma sak.

Precis som inte piaff är trav i ordets bemärkelse, det kan vi väl ändå vara överrens om eller?

Förstår du vad jag menar, eller vill du inte förstå?

Jag tror jag förstår vad du menar. (och ja, jag vill förstå, om jag inte ville det skulle jag inte lägga ut frågan) Men piaffen och passagen är ju rörelser, inte egna gångarter. Jog pratar man väl om som en egen gångart?
Kan du inte beskriva jog mera ingående? Just rörelsen i hästens kropp menar jag. Hur vill man att den ska vara? Har alla Quarters och Paint jog naturligt eller är det som med tex islandhästar där vissa är fyrgångare och vissa femgångare? Om den korrekta definitionen är "jog-trot" så kan man väl tolka det som att det är en form av trav?

(Fyrsprång och galopp menar nog de flesta att det är två olika gångarter. Om en galopp är fyrtaktig är den oren.)

Jag tror inte att du inte vill förstå :) sorry om du tog illa upp....

Jag vet inte om jag kan förklara så jädra bra, jag är ingen expert på något sätt.
Men rörelsen är väldigt begränsad till benen liksom, energibesparande antar jag att man kan beskriva det som men det är skillnad på jog och jog... På en tränad pleasurehäst är joggen vädligt samlad och bärig (även om inte det betyder att huvudet och halsen står rätt upp ;)) och på en unghäst lite mer loj och kanske lite framtung....
Man känner knappt rörelsen i ryggen öht, men (särskilt på en tränad häst) bakdelen är mycket engagerad och under hästen. Det verkar som kortryggade hästar har bättre jog än långryggade.
Benrörelserna fram är vädligt markbundna och utan några höga knälyft. Bak ser man helst inte att hasen går bakom linjen från bakre lårmuskeln och rakt ner till marken om du förstår hur jag menar.

Det är en form av trav ja, men det är inte många hästar som har den naturligt och det är väl därför det anses som en egen gångart.

Jog är en beteckning för kort markbundet trav. No more, no less.

Vart står den defignitionen, att det är skillnad på fotförflyttning?

Egentligen är det "samma" gångart, men jogen, som egentligen faktiskt heter "jog-trot" finns naturligt hos en del hästraser som tex Quarter och Paint. Eftersom den är naturligt medfödd hos vissa hästar och inte går att frambringa hos övriga, så kallar man det således för en egen gångart.

Fyrtaktsgalopp och tretaktsgalopp är ju båda galopp men ändå inte samma sak.

Jog är en väldigt markbunden gångart där stegrörelsen inte fortplantar sig i resten av hästens kropp. Stegen är avslappnade, hästen måste jobba väl balanserad med bakdelen väl under sig och formen är lång och låg.

Skillnaden mellan kort trav och jog är hela rörelsen i hästens kropp. Att få en häst som inte har det naturligt i jog och inte bara kort trav med sänkt rygg eller taktning är skitsvårt.

Jag har själv försökt på väldigt välridna och högt utbildade dressyrhästar att få till jog, men aldrig lyckats. På sin höjd en väldigt samlad kort trav med mycket rörelse i ryggen.
Wrangler, en ranchhäst kan också jogga men den gör det utan lång o låg form, så det du definerar som jog är en ridplansvariant som inte är allenarådande. Jog på svenska är kort markbundet trav

Har aldrig sagt att en ranchhäst inte kan jogga. (om du läser vad jag skrev så skrev jag att joggen finns hos quartern naturligt) Däremot skulle kvalitén på joggen förmodligen vara en helt annan om någon bemödade sig med att jobba på den och formen. :smirk:

Jog är en beteckning för kort markbundet trav. No more, no less.

Du är inte mycket för förklaring du inte.... Kan du inte skriva mera? Vid vilka tillfällen används jog tex i arbete med häst? inte tävlingssammanhang utan själva rancharbetet. Det är väl därifrån det kommer från början, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Alltså, om man helt bortser från tävlingsbiten, i vilka sammanhang är jog lämpligt då och varför?

Jag tror jag börjar förstå. Du är riktigt bra på att förklara tycker jag.

Frågor dyker så klart upp ändå.
Vad är syftet med att bakdelen ska vara mycket engagerad och helst mycket under hästen om hästen inte ska lägga mera vikt bak? Jag menar, om hästen ska sätta under sig mera bak och bära mera där borde man vilja att motsvarande vikt ska lätta från framdelen för att det ska vara någon vits tycker jag. (samling, ökad bärighet bak) Vad är egentligen syftet med att rida bakdelen mera under hästen men att ändå ha samma vikt på framdelen? Och om bakdelen bär mera vikt måste hästen jobba rätt över ryggen och då får man inte den stilla ryggen som man vill ha i jog. (om jag uppfattat det rätt) Det finns säkert en naturlig förklaring på det, det är bara jag som inte kan komma på det. Jag vet för lite om hur westernhästarna används i arbete på en ranch eller liknande för att det ska vara naturligt för mig. Kan tänka mig att det kanske är för att spara energi när man ska färdas långa sträckor.

Är jag rätt ute om jag säger att man alltså vill att hästen ska gå i en mycket energisparande form som innebär att benen ska röra sig men att hästen inte ska jobba över ryggen som istället ska vara så stilla som möjligt?

Det jag sett av rancharbete visar ett lugnt arbetstempo. Man vinner på att hålla hjorden lugn och just QH, P och Apps rörelser sprider lugn. En häst med stora rörelser och vanlig trav riskerar att driva upp tempot i hjorden och gör den mer svårarbetad.

Är jag rätt ute om jag säger att man alltså vill att hästen ska gå i en mycket energisparande form som innebär att benen ska röra sig men att hästen inte ska jobba över ryggen som istället ska vara så stilla som möjligt?
Eftersom hästarna jobbas hela dagar och ibland flera i sträck så måste rörelserna vara energisparande, ja. Hästen ska också vara bekväm att sitta på ja...av samma anledning;)
...dock måste ryggen bära och arbeta men det är inte samma som en dressyrhästs ryggarbete då den måste ha mer luft i hela rörelseapparaten än vad en westernhäst ska ha.

Senast ändrad:

JAg är nog ute på tunn is nu om jag ska försöka mig på en förklaring, men från början är ju joggen en långsam, bekväm gångart typ istället för skritt eftersom skritt är en ganska engagerad gångart... som användes av cowboys under långa arbetsdagar kanske främst för sin egen skull. Så jag antar att dom avlade på de hästar som hade en skön jog.

Nu har det ju i tävlingssammanhang blivit en ridform, och där utvecklar man ju och går till ytterligheterna. Ingen ranchhäst spinner ju heller fyra varv på "rätt" fot utan att helst flytta sig en centimeter heller, och samma med dagens dressyrrörelser osv, ja du förstår.
I tävling har man väl kommit att eftertrakta en häst som arbetar korrekt på ett visst sätt och gjort det till en konstform. Man vill ju aldrig ha en häst med mkt vikt på framdelen eftersom det är fel rätt och slätt. Då kommer ju inte hästarna att hålla särskilt länge.
Aktiviteten i ryggen ska vara stilla, men jag tror ändå att en häst i korekt jog använder musklerna i ryggen, men kanske på ett annat sätt än en dressyrhäst. De bästa quartrarna har korta starka ryggar och muskulärt sluttande kors. Med en lång rygg blir det säkert svårare, och det är säkert en anledning till att det är så svårt att lära en häst utan joggen naturligt, det blir gärna kort samlad (vanlig då) trav med mycket rörelse i ryggen hur duktig hästen än är.

Så att säga att ryggen inte ska jobba känns väldigt fel för mig, eftersom man tydligt känner skillnaden när man rider och alltid eftersträvar att ryggen och baken arbetar. Man känner bara inte rörelsen.
På cowboytiden kan jag tänka mig att man inte alls krävde så mycket arbete med ryggen, just för att det var långa dagar och hästen behövde röra sig energisnålt. Man krävde ju ingen form heller då. Man satte bara hästen i sin naturliga jog. Men hade ryggen ramlat mer och hästen gått på bogarna hade den ju aldrig hållt mer än en dag på ranchen!

Det jag sett av rancharbete visar ett lugnt arbetstempo. Man vinner på att hålla hjorden lugn och just QH, P och Apps rörelser sprider lugn. En häst med stora rörelser och vanlig trav riskerar att driva upp tempot i hjorden och gör den mer svårarbetad.

Eftersom hästarna jobbas hela dagar och ibland flera i sträck så måste rörelserna vara energisparande, ja. Hästen ska också vara bekväm att sitta på ja...av samma anledning;)
...dock måste ryggen bära och arbeta men det är inte samma som en dressyrhästs ryggarbete då den måste ha mer luft i hela rörelseapparaten än vad en westernhäst ska ha.

:bow::bow::bow:kunde inte beskrivit de bättre själv. Shoni rör sig lätt i en markbunden trav. hadde hon varit en paint eller q pålle så hadde jag kallat det för jog o vi bott i usa:D

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 161
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 643
Senast: Squie
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 183
Senast: Bison
·
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter