Gångarter

Sv: Gångarter

Förstår inte heller vad som är så osannolikt? När min åring var föl töltade, galopperade och passade hon de första 3-4 månaderna, sen hittade hon igen traven också när djupsnön kom.:p Nu travar hon mest, men de andra gångarterna visar hon också, fast passen har hon väl mest visat de få gånger jag löslongerat henne.

Sv: Gångarter

Förstår inte heller vad som är så konstigt med att unga hästar visar upp sig i rena gångarter i hagen!?? Har förutom alla befintliga gångarter sett t.ex. flott passage på isländska föl och unghästar när de showar i hagen. Hur många rider passage på dem sen??? Inget ovanligt eller konstigt i det, det mesta vi lär hästen sen när vi börjar arbeta med den bygger ju på saker som i botten är naturligt för den. Men när vi sätter oss på den ruckar vi på hästens naturliga rörelsemönster och balans så då är det inte alla förunnat att hitta tillbaka till ren takt. Där krävs skickliga och lyhörda ryttare som kan plocka fram det naturliga i hästen. Särskilt när vi plötsligt ber om samling etc som är mindre naturligt brukar det bli lite konflikt mellan vår idé om tyngdpunkt jämfört med hästens naturliga rörelsemönster... Sen finns det unga hästar som tidigt klurar ut att t.ex. grisepass är bekvämt att lulla runt i när det inte är nån idé att skynda sig eller visa upp sig. Eller som blir spända och passiga för att den inte förstår vad vi vill att den ska göra. Ett sånt beteende blir snabbt inlärt och befäst om man inte är observant. Alla är ju olika, gäller både oss och raggsockorna:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
4 977
Senast: doppler
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024