Gångarter

M

moccis

Har hittat en del trådar där man påstår sig se KLOCKRENA gångarter på islandshästar då de är 1 år gamla!
Vill gärna veta vad man baserar ett sådant påstånde på!
Bl.a hittar jag ett inlägg där man påstår sig ha en 1-åring som visar fem helt klockrena gångarter
Hur i hela fridens namn bär man sig åt för att få en 1-åring att visa upp sig så man kan se detta.
Jag tycker det låter helt osannolikt:crazy:

Sv: Gångarter

naturbegåvning?=)

Nä tycker det låter lite skumt. särskilt att en ettåring skulle visa pass. men men. det finns ju experter som inte lyssnar om man frågasätter deras påstående...

Vaddå?
Man ser väl om hästen visar sina gångarter? :)

Lika vanligt är det att se tölt och pass på en islandshäst som att se trav och galopp hos ett halvblod (ehm, typ)

Har sett en två veckors fölis lägga sig i pass med sväv i hagen, en tvååring som töltar runt i hagen när han leker.. Men så finns det även dom som väljer att grisepassa framför trava och får en styv och trölig galopp istället.

Sitter man en hel dag ute i en hage med antingen unghästar eller föl så får man se både det ena och det andra..

/Anna som spenderar drygt tre timmar om dagen i buskarna i hagarna och spionererar på hästar..

Eller hur, håller helt med dig. Kompisen 3åring töltar klockrent i hagen (+ trav & galopp) har ännu inte sett honom springa så fort som pass än, men han är 5gångare

Vaddå?
Man ser väl om hästen visar sina gångarter? :)

Lika vanligt är det att se tölt och pass på en islandshäst som att se trav och galopp hos ett halvblod (ehm, typ)

Har sett en två veckors fölis lägga sig i pass med sväv i hagen, en tvååring som töltar runt i hagen när han leker.. Men så finns det även dom som väljer att grisepassa framför trava och får en styv och trölig galopp istället.

Sitter man en hel dag ute i en hage med antingen unghästar eller föl så får man se både det ena och det andra..

/Anna som spenderar drygt tre timmar om dagen i buskarna i hagarna och spionererar på hästar..

Grattis till dig som har tid att sitta i buskarna o kolla hästar så många timmar om dagen!:bump:
Naturligtivis visar även 1 åringar gångarter eftersom alla hästar RÖR sig i hagarna får man hoppas.
Att utifrån detta påstå att en ettåring visar FEM KLOCKRENA gångarter är väl att ta i kan jag tycka.
För övrigt så handlar ju de flesta trådar här på islandsforumet om gångartsproblem så jag tyckte det vore intressant att få ett bra svar
på min fråga.
Jag har sett vuxna hästar med klockrena gångarter då de rids och de har minsann inte visat det i hagen alla gånger och definitvt inte som 1-åringar.
Att du som du säger sett ett föl passa eller en tvååring tölta i hagen är ju inte samma sak som att en o samma häst visar alla FEM gångarterna KLOCKRENT.
Det var det som frågan handlade om.
moccis

Har hittat en del trådar där man påstår sig se KLOCKRENA gångarter på islandshästar då de är 1 år gamla!
Vill gärna veta vad man baserar ett sådant påstånde på!
Bl.a hittar jag ett inlägg där man påstår sig ha en 1-åring som visar fem helt klockrena gångarter
Hur i hela fridens namn bär man sig åt för att få en 1-åring att visa upp sig så man kan se detta.
Jag tycker det låter helt osannolikt:crazy:

Sådana unghästar finns, men de är mycket sällsynta.
Jag har t ex sett ett föl som vid två månaders ålder visade alla gångarter i hagen. Alla väl åtskilda, taktrena, bra aktion och pass i ordentligt tempo. Den hästen blev så småningom i världsklass. Mamman till den här hästen visade som föl fyra rena gångarter i hagen, den femte gångarten som inte var riktigt ren var faktiskt galoppen. Hon hade något fyrtaktig om man ska vara petnoga.

Men inte kan man på kommando få en häst att visa upp sig i hagen, skritt, trav, tölt, galopp, pass....

*kl*

Det har väl ganska mycket med exteriören att göra också. Min 6-åring såg ut som en störtloppsbacke från 1-5 års ålder, nu är han jämn... Han visade definitivt inte rena gångarter utom de tre grundisarna... spec TRAVEN:love:

naturbegåvning?=)

Nä tycker det låter lite skumt. särskilt att en ettåring skulle visa pass. men men. det finns ju experter som inte lyssnar om man frågasätter deras påstående...

Varför skulle de inte kunna visa pass? Min unghäst visade pass så tidigt som vid 4-5 månaders ålder, hans galopp hade så mycket volym att den rörde sig mer upp än fram. För att hinna med sina hagkompisar som galopperde kastade han sig blixtsnabbt i pass och gasade om, fö vill jag tala om att min unghäst hade i tidig ålder 6 gångarter. En förnämlig skritt, en fantastisk trav, en stor galopp med mycket volym, faktiskt en klockren tölt, en snabb pass samt ekonomi gångarten grisepass.:rofl:

Senast ändrad:

"Min" tvååring Mánadis gjorde inget annat än att tölta från hon föddes tilld som var lite mer än sex månader. När de andra galopperade runt i hagen gick hon i ökad helt klockren tölt. Det kan hon fortfarande göra men inte så mycket eftersom hon är så tjock! :o Nu travar och grisepassar hon mest.

Jag vet att en fölis kan visa alla gångarterna klockrent för det har vi ett föl som gör. Det första han gjorde när han vågade lämna mammas sida var att lägga iväg i pass ;)

/Jenny

Att utifrån detta påstå att en ettåring visar FEM KLOCKRENA gångarter är väl att ta i kan jag tycka.
För övrigt så handlar ju de flesta trådar här på islandsforumet om gångartsproblem så jag tyckte det vore intressant att få ett bra svar på min fråga.
Jag har sett vuxna hästar med klockrena gångarter då de rids och de har minsann inte visat det i hagen alla gånger och definitvt inte som 1-åringar.

Jag förstår inte varför det skulle vara en sån överdrift?

I flocken hemma har vi snart 3-årige SG som bara visar skritt trav och galopp (har sett honom ta 1,5 steg tölt, typ, när han släpptes på hingstbetet -05).
Snart femårige Y som visar skritt, trav, galopp, ibland tölt och vi har även sett några passteg.
8-årige A som visar skritt, trav och galopp.
21- och 26-åriga gamla turridningsdamerna som väljer grisepass och nån ensataka gång trav.
19-årige H som visar mest grisepass och trav.

Allt är ju individuellt. Och varför skulle inte en unghäst eller ett föl kunna visa upp flotta och rena gångarter?
Att många har gångartsproblem kan bero på så många faktorer; skoning, sadel, smärta, felaktig ridning etc etc.

Jag tycket det låter helt vettigt att en ettåring skall kunna visa fem rena gångarter (rena = taktrena) och att detta då kan innebära att den har bra förutsättningar till att bli en bra ridhäst i framtiden. Men det är ju samtidigt inte någon garanti, eftersom det krävs så mycket mer av hästen med ryttare på ryggen.

Du får bläddra ner på "rullen" till höger, sedan kommer det upp en liten bild med vad som man kan tyda som unghästar, där klickar du.

Jag tror att hon menar att fölet som Freyja beskriver är Thor! Hänger du med!

:bump: Freyja hjälp oss:bump: ! Är det Thor som DU menar eller?

:) Jovisst är det rätt gissat - det är Thor från Kalvsvik jag beskrev och hans mamma Freyja från Kalvsvik.

Senast ändrad:

Guu vilka söta småsaker som springer runt :love: (på filmen):D

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
4 977
Senast: doppler
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024