Gångarter - bra vs. bekväma

Sv: Gångarter - bra vs. bekväma

fast vad är en sämre trav för dig? korta steg, markbunden, stum..? jag tror du behöver precisera dig.

Sämre trav är för mig ett lite kortare steg (utan att för den sakens skull vara symaskinstrav) och kanske även markbunden.

Stum trav är i mina ögon inte sämre trav utan dålig (det finns ju grader i helvetet ;) )

Då vill jag fråga de som kan här inne

symaskinstrav för mig är svårare att få till än kortare steg!? Om man släpper fram hästens benaktion så borde de bli längre, medans symaskinstegen är mer "hur hästen rör sig"?!?! snälla, rätta mig!

En storstegad häst kan man ju rida med kortare steg så de blir lättare att sitta på, svårare än att rida ut en symaskinstrav?

symaskintrav är för mig en för snabb trav a' la ponnytrav

hamnar hästen i en bra balans kan den vila på steget
Ett bra steg är runt

Symaskin trampar på stället snabbt upp ned

markbunden pendlar fram och tillbaka - kan var långt med lågt.

jag tycker att det är varare att rida en häst med större gång (= själva cirkeln större) då det är en stort sväv moment som man måste balansera med magen i. Det behövs mycket magmuskler för att iten hamna på efterkälken med överlivet i en sådan trav.

Lättast att sitta på är en symaskintrav det händer inte så mycket i ryggen på den.
markbunden framtung slängtrav - gilalr jag inte

Heller inte balanstrav

När hästen börjar swinga med ryggen är det mindre obehagligt - men jag skulle inte säga att det är lätt - för det kräver en del av ryttaren för att behålla denna trav

När hästen börjar swinga med ryggen är det mindre obehagligt - men jag skulle inte säga att det är lätt - för det kräver en del av ryttaren för att behålla denna trav

Intressant detta med swinga

När tränaren red så sa hon att hon ville att han skulle "swinga mer med ryggen". Hur gör du för att få honom att göra det? var då min följdfråga..
hon började att prata om att begära mer aktivitet bakifrån och låta honom vara och vänta ut.. bla, bla, bla summs summarum så var det fråga om tajming, och veta när man inte ska störa, och när den behöver stöttning, lite driv, lite vänta osv...

Det är skillnad på ryttarkunskap kan jag säga...

Jag kan säga att han gick skitfint!!!!! :love:

In my dreams att jag kommer få till det inom överskådlig framtid :smirk:

jag tror inte det är så fjärran

lite handlar det om att ge sin rumpa åt hästen förbehållslöst
rakrikta sig själv - så gången kommer

och sedan reglera - be om den ingrediens som fattas på resp häst

Det kommer. Lättare när hästen blir starkare.

Kanske är det så, och det vore ju jättekul om jag kom till det ganska snart till och med.

Men det lät så enkelt.. "jag vill att han ska.." åså gjorde hon "bara"

Skulle också vilja kunna sätta mig upp på en häst, känna vad jag behöver göra och "bara" göra det..

Men, men.. man ska ha ngt att sträva efter också :D

Ha en najsig helg, nu ska jag hem och grilla

Njaaa... Jag tror som flera andra att man måste lära sig att sitta om i sin hästs trav om denna har väldigt stor sådan. Självklart beror det sedan även på hur rörlig hästen är i sin rygg, hur mjuk den är i sin mekanik och hur den fjädrar. Huvudsaken är väl att man gör sitt bästa för att förbättra det för både ryttare och häst om man tycker det är svårt. Sen tror jag att vissa helt enkelt är svårare att sitta på än andra. :idea:

kl

Jag har tidigare varit medryttare på två dressyrtävlande halvblod som bägge rörde sig mkt bra, men kändes helt olika att sitta på.

Den ena rörde sig mer kattlikt och "glidigt" medan den andra hade en mer spänstig, snärtig gång (och var klart svårare att sitta på för mig).

Ja, de e lite skumt=S :)
Gino har stora luftiga gångarter och rör sig genom hela ryggen, OCH JAG KAN INTE SITTA PÅ HAN, även om det börjar bli liiiite bättre nu. Till saken hör att jag ska tävla dressyr för första gången i livet i mitten på oktober:bump: :bump: :bump: . Läge att öva helt klart... Synd bara att jag endast har en hoppsadel:p
Ibland önskar man att man hade en typisk ridskoleponny som liksom inte rör ryggen när den travar, helt i min smak:D

(Och nej, jag tycker inte om Smilies;) )

Liknande trådar

Träning Nu blev jag förvirrad. Har läst olika om att rida t.ex i skritt. Å ena sidan att det är så bra t.ex vid uteritt och bygga upp hästen (...
Svar
8
· Visningar
1 672
Senast: nullo-modo
·
A
Distans Som ridskoleryttare har jag aldrig fått anledning att sätta mig in i hur länge och hur långt hästen orkar gå i olika tempon. Alltså...
Svar
10
· Visningar
13 848
Senast: Whirlie
·
Avel Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 904
Senast: moiran
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj