Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Tack för hjälpen!
Vi jobbar massor med fattningar, vår ridterräng tillåter väldigt sällan långa galopper, så det blir massa korta galopper.
Volt går numera rätt ok. I våras gick det inte alls. Det här med att fatta när han är på väg att tappa takten, det är så jag jobbar nu med. Oftast trillar han fram redan efter några språng, så det blir oftast 3-5 fattningar i galoppen, sen bryter vi av och tar sen ny galopp.
Jag har efter att ha sett bilderna
insett att mitt sitsproblem är något större än jag trott. Jag vet ju att mina höfter är kassa och mina muskler alldeles för korta. Detta har jag under åren lärt mig att kompensera genom att sitta fel och vrida ut knäna. Jag har också väldigt lätt för att knipa med knäna, eftersom problemet i min ena höft gör att hela högerskänkeln (den som syns i bild) ligger fel och jag kompenserar balansfelet som blir med att knipa med knäna.
Jag har mycket lättare för att rida barbacka, men jag kan inte rida barbacka för ofta, för då får jag mer problem med höften.
Idag testade jag att länga stigbyglarna ett hål och även om de var lite för långa i lättridningen så hjälpte det i galoppen. Ska rida utan stigbyglar ett tag, jag tror det funkar bättre för höften än barbacka, annars gillar jag att rida barbacka för att träna balansen.
Har även börjat strecha regelbundet för att försöka få ordning på höften, för jag tror att det är där allt sitter. Eftersom jag inte kommer ner i sadeln riktigt (han är så jäkla bred och jag har väldigt smalt bäcken, ingen bra kombination!) så vrider jag om höften och får framåtlut istället.
Framåtlutet har blivit värre sen jag köpte honom och slutade rida andra hästar. Han har varit väldigt obalanserad och då har jag suttit som förstenad för att inte störa honom, vilket inte hjälpt ett skit. Försöker träna bort det.
Men det är ju så förbenat svårt att lära om.
Edit: Såg att det kommit lite till. Tackar! Detta med att vrida om benet brukar jag få göra ungefär 300 gånger varje ridtur
Tycker ändå att tårna pekar liiiite utåt, men det kanske de ska?
Tyvärr åker benen tillbaka väldigt snabbt, som sagt. Trångt bäcken och för korta muskler i höftböjaren eller vad det heter.
Någon som är bra på muskler som vet vilka muskler förutom framsida lår som kan vara bra att stretcha?
Och japp, jag knäcker av handleden. Min tränare är på mig som attan om att slappna av i axlarna. Jag brukar rida med spöt i högerhanden för då kan jag inte göra så. Vänsterhanden är mycket bättre. Höger sida är min svaga sida.