gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Álfadís f.2007 (Sölvholtare)

31925959.jpg

31925961.jpg

31925926.jpg

31925964.jpg

Vad fina dina två damer är! :)
Hur hög är Àlfadís? Hon såg väldigt liten och nätt ut, lite unghäst-opropotionerlig.
Stássa föll jag lite för, hon såg stark och läcker ut! Och vilket nätt litet arabhuvud hon hade!

Kritikmässigt var det lite otakt på båda, men inte konstigt när de showar i snön!

:)Àlfadís är bara 130 cm hög född.2007 men väldigt undernärd när hon kom , mer som en åring i kroppen.
Men hon har redan tagit sig mkt i hullet!

Stássa är född 2006 och redan 139,5 cm i mkh.

Ja då hade det ju sin orsak till varför hon såg så tanig ut! :)

Fina är dem iafll!

Får jag fråga vad det var som gjode att du föll för just dem?
Var du över till Island och tittade ut dem, eller var det från bilder? Bara nyfiken.

/Jonaz

KL

Nu tar jag modet till mig och lägger ut en liten bild i denna tråden också. Hoppas på att få bra träningstips eftersom jag känner att vi kört fast lite i galoppen. Visst, den har blivit mycket bättre senaste året, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att den ska fortsätta att utvecklas.

Lite kort fakta som kanske kan hjälpa till lite:
Han är 21, rids på hobbynivå 5-6 dagar i veckan. Han är överbyggd och hamnar gärna i framvikt. Har mycket passtakt i sig och är flack i gångarterna.
Så det är det vi jobbat på mest i galoppen, försöka få bort passtakten och få honom att sätta under sig bättre så han inte ramlar fram på bogarna.

31932390.jpg

Några tips?
Jag har jättesvårt för att sitta ordentligt i galoppen. Har fastnat i en ond cirkel och måste konsentrera mig för att inte krama om honom med benen. Speciellt när vi rider i ridhuset eller som i detta fallet, i hagen. Han har inte alls samma framåtbjudning där och jag får jobba extra för att få honom uppåt framåt.
Så har ni några bra tips till mig så tar jag gärna emot dem också.
Vi har precis börjat lägga in galopp på träningarna, så vi har liksom inte kommit igång och börjat jobba med den ordentligt än.

Och jag kan ta kritik, så var ärliga!

fattningar fattningar fattningar! Det får upp dem ordentligt och aktiverar bak! Är han så pass stabil att han klarar att galoppera någorlunda på volt, så är en bra övning om du kan rida i en rundkorall eller möjligtsvis med någon som longerar dig på stor volt om hästen är följsam. Då kan du släppa tyglarna helt och hästen får arbeta fritt och får bara koncentrera sig på galoppen och sin egen balans. Gör en fattning och låt hästen galoppera tills du precis känner hur den börja tänka att bryta av eller tappa takten, då gör du ytterligare en tydlig fattning och fortsätter så i några varv åt vardera håll.

Övningen går ut på att du måste känna efter precis innan hästen tappar galoppen, satt du hinner göra fattningen så hästen tar i med bakbenet på nytt innan den hinner falla ur. En bra övning för balansen, lydigheten, och din egen timing :)

Ang sitsen är det också väldigt viktigt att du som ryttare har hittat din balans. Studera din sits och hästens form, visst är ni lika i kroppsspråket? Lutar du dig fram stoppar du upp hästen och bjuder den till att hamna på bogarna. Släng upp stigbyglarna och försök sitta ordentligt på rumpan! Känn efter varje rörelse med dina sittben och hitta balansen i bålen istället för att sitta och knipa åt och trilla fram. Tänk att du driver hästen genom att öppna ditt bäcken framtill, dvs du tippar bäckenet bakåt genom att vrida om innerlåret och ljumskarna något frammåt/uppåt. Gör du tvärt om, dvs stänger ditt bäcken genom att vrida in och neråt med låret/ljumskarna igen så bromsar du upp hästens energi.

Sist men inte minst är det skänkelns läge som behöver komma i fas. Sitt på en stillastående häst och lyft upp ditt ena lår med händerna några centimeter över sadeln. Vrid om hela benet ända från ljumsken så knät ligger an mot sadeln. Med benet i fas kommer tårna också peka åt rätt håll. DÄR skall skänkeln ligga under hela passet!

En rolig tanke som jag lärt mig för att komma ihåg att hålla kvar benet så är att du skall tänka som att du står med vatten upp på benen. Tänk dig att vattnet har lite lite drag i sig, så du känner precis hur ditt ben dras lite bakåt av vattnets kraft och att skänkeln ligger kvar där med det motståndet.

Och en sak till, det ser ut som att du kniper lite med handen? ;) Vinkla om den och slappna av i axeln och armbågen.

Senast ändrad:

Tack för hjälpen!

Vi jobbar massor med fattningar, vår ridterräng tillåter väldigt sällan långa galopper, så det blir massa korta galopper.
Volt går numera rätt ok. I våras gick det inte alls. Det här med att fatta när han är på väg att tappa takten, det är så jag jobbar nu med. Oftast trillar han fram redan efter några språng, så det blir oftast 3-5 fattningar i galoppen, sen bryter vi av och tar sen ny galopp.

Jag har efter att ha sett bilderna :o insett att mitt sitsproblem är något större än jag trott. Jag vet ju att mina höfter är kassa och mina muskler alldeles för korta. Detta har jag under åren lärt mig att kompensera genom att sitta fel och vrida ut knäna. Jag har också väldigt lätt för att knipa med knäna, eftersom problemet i min ena höft gör att hela högerskänkeln (den som syns i bild) ligger fel och jag kompenserar balansfelet som blir med att knipa med knäna.

Jag har mycket lättare för att rida barbacka, men jag kan inte rida barbacka för ofta, för då får jag mer problem med höften.

Idag testade jag att länga stigbyglarna ett hål och även om de var lite för långa i lättridningen så hjälpte det i galoppen. Ska rida utan stigbyglar ett tag, jag tror det funkar bättre för höften än barbacka, annars gillar jag att rida barbacka för att träna balansen.
Har även börjat strecha regelbundet för att försöka få ordning på höften, för jag tror att det är där allt sitter. Eftersom jag inte kommer ner i sadeln riktigt (han är så jäkla bred och jag har väldigt smalt bäcken, ingen bra kombination!) så vrider jag om höften och får framåtlut istället.
Framåtlutet har blivit värre sen jag köpte honom och slutade rida andra hästar. Han har varit väldigt obalanserad och då har jag suttit som förstenad för att inte störa honom, vilket inte hjälpt ett skit. Försöker träna bort det.
Men det är ju så förbenat svårt att lära om. :devil:

Edit: Såg att det kommit lite till. Tackar! Detta med att vrida om benet brukar jag få göra ungefär 300 gånger varje ridtur :p Tycker ändå att tårna pekar liiiite utåt, men det kanske de ska?
Tyvärr åker benen tillbaka väldigt snabbt, som sagt. Trångt bäcken och för korta muskler i höftböjaren eller vad det heter.
Någon som är bra på muskler som vet vilka muskler förutom framsida lår som kan vara bra att stretcha?

Och japp, jag knäcker av handleden. Min tränare är på mig som attan om att slappna av i axlarna. Jag brukar rida med spöt i högerhanden för då kan jag inte göra så. Vänsterhanden är mycket bättre. Höger sida är min svaga sida.

Senast ändrad:

KL
Jätte länge sedan jag la upp bilder här, men nu är det väl kanske dags igen då ;)
Skulle vara roligt att höra vad ni tycker, bilderna är från ett vanligt pass på banan utan några större krav.

31939211.jpg

31939212.jpg

31939213.jpg

Stretcha igenom fram/baksida lår, höftböjaren och rumpa till att börja med. Det kan få dina ben att slappna av och hamna i rätt läge utan att glida tillbaka igen.

Jag har också problem med höften, jag har superbreda höfter och "tappar" dem gärna och får ont. Får även lätt ont i knäna då jag har många överrörliga leder...Men stretching, träning och upmärksam sits i ridningen hjälper mycket :)

Mycket av din obalans i sitsen har säkert att göra med att du inte är helt ok med ditt bäcken/höfter, det kan förstöra allting ändå ut i tårna! Så ta tag i din egen kropp med stretching osv och sedan kan du säkert få hjälp genom att rida utan stigbyglar och liknande övningar.

Några tips på hur man ska stretcha? Är urkass på sånt :angel:

Framsida lår brukar jag stretcha innan jag hoppar upp, och när jag skrittar fram, då känner jag att benet ligger bättre.

Försökte att vrida om benet från höften igår när jag red men det gick bara inte. Jag får spänna musklerna av bara attan för att hålla kvar benet så och då blir det ännu stelare. Jag kan inte böja knäna och får noll svikt i fotleden (ankeln?) Och jag tippar fram i sadeln så att jag inte känner sittbenen. :crazy: Och balansen blir ännu mer kass.

Typiskt nog ska min tränare ha ledigt nu i vinter (vilket jag verkligen unnar henne). Får försöka ta hjälp av någon träningsnarkoman och träna med någon annan. Även fast jag inte gärna är "otrogen" så känns det som att det kommer behövas. Måste definitivt träna innan feb. :angel:

Tackar!

Ska se om jag kan få någon ordning på detta. :)

Idag när jag red så tyckte jag faktiskt att det gick lite lättare.

Men framförallt så gjorde jag en intressant upptäkt: I tölten sitter jag rätt! Då får jag till det mycket bättre med benet av någon anledning. Tränade på galoppen, och i högergaloppen går det bra att sitta ner, men i vänstergaloppen (den svaga) är det svårt att släppa taget helt med benen, får verkligen koncentrera mig för att hålla benen där de ska vara. :p

Vad roligt att höra, för jag hoppas du menar positivt, att det gått lite framåt;)

Hon har mer aktion nu men takten är inte mycket bättre. Ni få ser bort från aktionen och fokusera mer på överlinjen specielt om hon ska visas. Passtakt dra ner betydligt mer en än flott aktion.

Hon är för högt i formen och sänker ryggen, det ser stuntals utt som hon vill sänka halsen men inte få möjligheten, hon hamnar på framdelen, lite mer ridning bak i från.

Har du något tips hur man kan förbättra detta?
Hinni sa att jag skulle jobba mycket med övergångar och "skrölt" rida precis mittemellan skritt och tölt för att sedan släppa fram henne i medeltempo och sedan ta ner henne igen långsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama