gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Och det gör jag med när pålle börjar springa fort. :D Det är anledningen varför jag kommer få rida utan stigbyglar hela hösten här på Strömsholm :angel:

Dock har jag redan märkt resultat efter att vi har longerat varandra utan stigbyglar ett par gånger. Man kommer verkligen ner i sadeln!

Jag tänkte på er båda när jag såg bilderna :D och sedan såg jag mig själv också... mina fötter brukar hamna långt bak när jag skänklar *visslar*

Tycker det ser riktigt trevligt ut och att ni är på de flesta av bilderna på väg med en väldigt trevlig form (enl mig). Det är inte säkert att stiglädren är så jättekorta till dig. Man luras lite av din sits iom att du rider lätt. På galoppbilderna så är benen ibland bättre placerade. För du sitter väl ner där?

För en vecka sedan
RodiErikatrav.jpg

Idag
RodiIskritt-1.jpg

Bara för att jag inte varit inne här på gud vet när så ska jag lägga in några bilder på en av träningshästarna jag hade iår.

Fífill frá Uxahrygg
11 år
e. Tígull frá Skammbeinsstöðum
4-gångare

Jag vet vad han går för och det kan andra också intyga men där kmr några bilder iaf ;)

31751303.jpg

31751305.jpg

31751306.jpg

31751307.jpg

/Jenny

Ser ut att vara en fin häst! Svårt att se så mycket pga vinkeln och gräset på bilderna dock.

Traven ser lite lång och fyrtaktig ut.
Tölten ngt på framdelen.
Stor, stark skritt med fin form!

Finns inte så mycket att säga annorlunda än tidigare tycker jag...
Bär sig ok, men vill se mer form och aktivitet.

Fina ni är!

Ser ngt ostabil ut i formen, men ser ut att ha en jättetrevlig rund form på många av bilderna. Ser ut att ta i mycket och ha lätt för sig!
Töltbilden ser styv och framtung ut.

Skulle inte vilja länga lädrena, utan du måste hitta en bättre balans i sadeln. Det ser ut som att den sadeln du har drar fram din skänkel lite, och du blir lite "baktung" och faller fram med överkroppen istället. Lyft upp benet, vrid om ända från höften, och försök stabilisera skänkeln med ett lätt drag bakåt.

Han har en väldig utstrålning, mycket vacker!!

*kl*

Har gjort en liten film med bilder om min och Filipus utveckling. :)

LÄNK

Vad tycker ni? Någonting som vi måste träna mer på? Någonting jag som ryttare ska förbättra?

Blicken är jag väl medveten om, men det finns mycket som man inte tänker på alls när man rider. Jag vill ju utvecklas som ryttare så bring it on, vad behöver förbättras? :laugh:

*KL*

Det var länge sedan jag lade in bilder här men här kommer det några!

Hästarna är definitivt inte i topptrim, men det kan ju vara kul att visa bilder i alla fall.

Börjar med Kopar, hade inga större krav på honom mer än att han skulle vara avslappnad. Kopar har inte utvecklas så mycket gångartsmässigt men i huvudet är det stor skillnad. Han tar det mesta med ro och klarar av mycket mer innan han bli rädd eller spänd.

31745958.jpg

31745953.jpg

31745957.jpg

Stina är fortfarande mest jobbad från marken men även hon gör framsteg, vi har börjat nosa lite mot tölten och den ligger inte långt bort. Hon blir lätt lite kort i halsen så jag ser hellre att hon går i en fri form, men bitvis hittar hon en bra form.

31745886.jpg

31745889.jpg

31745893.jpg

31745896.jpg

Töltförsök från galopp

31745894.jpg

Så, kommentera gärna!

Ser ut att vara en fin häst! Svårt att se så mycket pga vinkeln och gräset på bilderna dock.

Traven ser lite lång och fyrtaktig ut.
Tölten ngt på framdelen.
Stor, stark skritt med fin form!

Traven kanske är lite lång på bilden, men absolut inte fyrtaktig. Tölten är lite på framdelen, men det blev bättre. UNDERBAR skritt! ;)
Men som sagt, jag vet vad han går för. Bara kul att se vad andra ser på bilderna :)

/Jenny

Blir nyfiken - vad har din häst för stam?
Jag har exakt samma problem med en av mina hästar. Han har jättefina gångarter men viljan finns inte där. Det är SÅ frustrerande.

Blir nyfiken - vad har din häst för stam?
Jag har exakt samma problem med en av mina hästar. Han har jättefina gångarter men viljan finns inte där. Det är SÅ frustrerande.

Alltid kul att se bilder på dig Brandybus, det ser så harmoniskt och fint ut nær du rider:)

Min "gamla" (18 år) ælskling ær lite smått igångsatt igen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31797335.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31797348.html

Men just nær jag skulle ladda upp lite nya bilder slutade pixbox att fungera. Typiskt! Kommer mer en annan dag.

Vill ha massa kritik før min ridning! Har i princip inte ridit på två år pga flytt och graviditet, men nu ær vi igång igen jag och Lifsan <3 och vi behøver en hel del hjælp :)

Ser ut att vara en fin häst med mycket gång!

Skulle dock gärna se en något rundare form, nu ser hästen lite spänd ut, kort i nacken och oaktiv i ryggen!

Din sits såg fin och välbalanserad ut. Även du ser dock lite spänd ut, och som att du sjunker ihop lite. Sträck på dig och slappna av i armen!

Annars som sagt, fin häst! stam? :)

Tack før svar! Hon har ingen stam att tala om direkt.. Mamman okænd, vet bara att hon heter Skjona fra Skammbeinsstødum. Finns inga uppgifter på henne alls :( Pappan ær Asathor fra Stora-Hofi.

Angående ridningen.. ja, både hon och jag blir spænda i tølten. Nær jag førsøker slappna av blir hon travtaktig. Skitsvårt! Och så sjunker jag ihop i ryggen, så himla fult. Visste inte att det såg SÅ illa ut førræn jag såg bilderna! ska træna på att ræta ut axlarna :)

Lyckades lite bættre med pixbox nu, lænk till hela albumet:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1207269_page0.html

Galopp ær helt klart våran sæmsta gångart, någon som sitter på bra tips før att førbættra den?

Tycker inte att det ser SÅ illa ut, men det blir en mycket bättre fördelning av energin och balansen i din sits, om du använder hela ryggen rätt!

Travtakten kommer nog av att hon saknar styrka i ryggen att bära upp sig med, då faller hon "isär" istället för att bära upp sig välvd åt rätt håll. Träna på lägre form och eftergivt. Start stopp start stopp, flytta undan för skänkeln osv, sådana småknep brukar vara effektiva för att få hästen att säka sig nedåt.

Ang galoppen brukar den också tränas upp bäst genom fattningar snarare än att bara galoppera runt! Så samma sak här, start och stopp! Eller om du har möjlighet att vara på inhägnad volt är en trevlig övning att släppa hästen helt för tygeln och sedan bara öva på att hålla galoppen. Det vill säga, gör en galoppfattning och så fort du känner att hästen är påväg att sakta ner (vilket de flesta gör så småningom) så gör du bara en tydlig galoppfattning igen så hästen "hoppar igång" och fortsätter. Håll på så några minuter, om hästen har kondition för det...

Denna övning brukar inte bara vara positiv för att hitta en lugn och balanserad galopp, utan för att ryttaren skall få använda sitsen ordentligt utan att ha tyglarna att trixa med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix