gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ja men den här hästen räknas nog inte som robust, här handlar det om andra saker.;)

Vad handlar det om då?:)

I mina ögon är hon en robust byggd häst!

Kvarnlycka-ja hon är e.Bjartur!

Vad handlar det om då?:)

I mina ögon är hon en robust byggd häst!

Kvarnlycka-ja hon är e.Bjartur!

Hon är lite tjock :angel:

Tittar man på benen ser hon ju rättså lättbyggd ut dock :)

Trevlig häst, men det finns en del att jobba med vad gäller formen. Är hon lite överbyggd? Får ni på en sadel som passar och som sätter dig i lite bättre sits så har ni bättre förutsättningar att börja jobba med en mer korrekt form med vinklade bakben och rumpan in under henne så framdelen kommer upp istället. Då kommer hon nog få ett jäkla tryck i gången! :)

Nej hästen är åt den mera lättbyggda hållet, just nu (ursäkta) fet.:D

Men det är helt möjligt att åtgärda, så tror jag att ridbarheten kommer att öka också genom det.

Min femåring efter Hraunar frá Efri-Raudalaek :)

39725_10150225004380387_812880386_13932310_4068889_n.jpg

36811_10150225004755387_812880386_13932339_4389500_n.jpg
40676_10150225004235387_812880386_13932308_5537451_n.jpg
36811_10150225004730387_812880386_13932334_6976071_n.jpg

vad kul att se bilder på han:) det ser ut som att sadeln är lite för stor för dig/inte bra anpassad för just dig, för det ser ut som att du har för långa stigläder och du får inget stöd alls av benstöden ju de är alldeles för långt fram för att du ska nå dem och kortar du lädren så kommer du ju nästan upp till lädret på sadel nej men det ser ut som att du hade passat bättre i en dressyrsadel med anpassade benstöd för dina bens längd för du är ganska kort eller? och detta är en islandssadel väl?

tycker alltid man hamnar mer i stolsits med islandssadlar.
är det en dressyrsadel(är inte helt säker) så är den inte bra för dig iaf ser det ut som kan inte se hur du sitter rikitgt i de andra gångarterna men i traven ser det ut som att du viker dig på mitten och lutar dig framåt du tappar balansen i den för stora sadel för du har benen för långt fram för sitsen och allt är för stort jag kan inte beskriva vad som är fel riktigt men jag kan känna känslan själv när jag ser dig för sådär har jag med känt i vissa sadlar jag tror det är att stiglädren är fästa fel för just dig/mig så de är fästa för långt fram så för att inte tappa balsen så måste man luta sig framåt annars blir balansen helt konstig om man försöker sträcka på sig för benen är för långt fram och överkroppen hamnar för långt bak så skulle man sträcka på sig så skulle man tappa balsen och studsa bakåt ner i sadeln för minsta lilla, förstår du känslan?
Nu blev det rörigt utan kommatecken eller punkt men ja hoppas du kan läsa.

det måste vara sadel det är fel på för har aldrig sett dig sitta så illa innan.
sen spänner du dej för att du inte sitter bekvämt och allt blir pannkaka(med din sits alltså) händer och framförallt axlar de har du verkligen rullat framåt och spänner dig i, exakt samma problem som jag med haft men sitter man inte bra i sadeln så har man ju ett helt arbete framför sig att ens sitta bekvämt först sen ska hästen ridas med.

det syns att din balanse är lite var som för på en av travilderna så far händerna upp som om du försöker att hålla dig framåt för att inte tappa balsen bakåt men samtidigt tappar balansen någon sekund, alltså det är skit om man inte sitter bra i sadeln det förstör ju allt...

men annars går hästen jättebra så han märker ju ingenting verkar det som...men fortsätter du såhär kanske han gör det i värsta fall. för det är nog inte så bra att behöva luta sig fram över framdeleln på hästen så mycket i traven i längden, nu har han ju swung i steget och orkar bära upp sig fram.
och han har inte blivit spänd eller så i tölten så allt ser avspänt och fint ut, vad kul att han börjat tölta vad tror du det var som gjorde att han helt plötsligt började/hade svårare ett tag?

var det efter en vila det släppte?

hur gammal är han nu?

Min femåring efter Hraunar frá Efri-Raudalaek :)
40676_10150225004235387_812880386_13932308_5537451_n.jpg
Jättefin! Ser väldigt positiv ut också, som någon annan skrev.

Länge sedan jag kommenterade ordentligt, men vill ge min bild av Muninns bilder apropå att det är väldigt svårt att verkligen ge tips utifrån stillbilder och att jag inte alls håller med Gullan den här gången. Tänk vad olika saker man kan se i samma bildserie:

det ser ut som att sadeln är lite för stor för dig/inte bra anpassad för just dig, för det ser ut som att du har för långa stigläder och du får inget stöd alls av benstöden ju de är alldeles för långt fram för att du ska nå dem och kortar du lädren så kommer du ju nästan upp till lädret på sadel nej men det ser ut som att du hade passat bättre i en dressyrsadel med anpassade benstöd för dina bens längd för du är ganska kort eller? och detta är en islandssadel väl?
Jag tror inte att problemet är att sadeln är för stor, utan att hon hasar sig bak och sätter sig lite för nära bakvalvet= ful ovana som jag också har ibland, jag tror att det är något jag gör när jag känner att sadeln hamnat för långt fram, särskilt när jag ska tölta.

...är det en dressyrsadel(är inte helt säker) så är den inte bra för dig iaf ser det ut som kan inte se hur du sitter rikitgt i de andra gångarterna men i traven ser det ut som att du viker dig på mitten och lutar dig framåt du tappar balansen i den för stora sadel för du har benen för långt fram för sitsen och allt är för stort...
Jag håller inte alls med, jag tycker att knästöden ser ut att hamna perfekt i traven och galoppen när hon inte längre sitter tillbakaskjuten i sadeln och tror att en mindre sits skulle bli väldigt tight. Du läser kanske in lite för mycket i en ögonblicksbild, hon ser ut att rida lätt på travbilderna, hon kan just ha satt sig, eller vara på väg att resa sig, lätt hänt att man lutar sig lite framåt. Jag tycker att sitsen överlag ser bra ut i trav och galopp. Balanserad och stabil.

sen spänner du dej för att du inte sitter bekvämt och allt blir pannkaka(med din sits alltså) händer och framförallt axlar de har du verkligen rullat framåt och spänner dig i,
...
det syns att din balanse är lite var som för på en av travilderna så far händerna upp som om du försöker att hålla dig framåt för att inte tappa balsen bakåt men samtidigt tappar balansen någon sekund, alltså det är skit om man inte sitter bra i sadeln det förstör ju allt...
Jag tycker inte att hon ser spänd ut, jag tror att ögat luras av västen som sitter ganska högt. "Far verkligen händerna upp?" Är det inte så att de är höga för att hon just stått upp och försöker att hålla konstant buren hand? Även om det kanske är lite väl högt, men det är ju på en bild av fem.

Muninn: Väldigt bra jobbat, han ser stadig och fin ut i traven och galoppen, och tölten börjar ju bli jättefin! Det där med att skjuta sig tillbaka i tölten är något som jag jobbat mycket med att få bort hos mig själv, det är värst när sadeln ligger för långt fram eller lite i framvikt, då blir det som att jag vill kompensera det genom att sätta mig för lite för långt bak. Jag försöker bli medveten om när det händer och antingen hasa fram igen, eller sadla om så att sadeln ligger där den ska. Kanske är det bara det att han är rund som gör att sadeln inte riktigt ligger där den ska?

Tack Moli! Kul att höra att du gillar honom.
Jag håller med både dig och Gullan, jag satt för jäkligt på de flesta bilderna och blev väldigt spänd, och när det blir så så trivs jag inte alls med min sadel, det känns som att skänklarna hamnar ås långt bak att jag inte får stöd alls från knästöden.

Idag sadlade jag unset längre bak och koncentrerade mig verkligen på sitsen, det blev mycket bättre och bilder kommer ikväll, då ska jag svara lite mer utförligt också!

Tack till både dig och Gullan för era långa och bra kommentarer!

Jag skulle inte korta stiglädrena till den ryttaren, hon ser ut att inte sitta ner pga att hon tar stöd i stigbyglarna. Korta dom och hon kommer högre "upp" i sadeln istället.

På travbilden stitter hon inte ens ner....

Jag tycker det ser fint ut, trots att ryttaren tar spjärn i stigbyglarna :D

Och här kommer käringen mot strömmen, läng stiglädren så kommer ryttaren att få svårare att ta spjärn i stigbyglarna det motverkar också att ryttaren skjuter sig bakåt i sadeln.

Yes, old-fashioned sitsträning!
Jag struntade i stigläder idag i tölten, och nästa gång länger jag dem så jag inte kan ta spjärn :)

Jag tar också spjärn i stigbyglarna..
Kopplar ihop det lite som med en bil, går det för fort så bromsar man.. Bromsen sitter i fötterna..
Fötterna sitter i stigbyglarna..

:rofl: :angel:

Undanflykter är den enda sanningen.. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix