gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Har lagt ut en hel del bilder här, så mycket möjligt. Vi har utvecklats väldigt mycket, jag har lärt mig rida henne vilket gjort att hon utvecklats.
Och hon har utvecklats massor sedan dessa bilderna togs också, ska få tag i en fotograf snart och uppdatera med lite nya bilder! =)

Vad roligt hon ser verkligen superfin ut, stor skillnad.
och med tanke på hur hon ser ut på hulltråden(exteriört) så går hon superfint under ryttare verkligen, blir en helt annan häst.

hur har du lärt dig rida henne? har du gjort något speciellt?

tävlar du något?

*kl*

Det blev ingen tävling för mig och SG i början av aug. Jag blev sjuk (igen). Jag får fortf inte rida med nån ordning men jag har börjat lite smått. Ville ha bekräftelse på om han verkligen gick så bra som det kändes :p efter vilan...

Vi tramsar lite på långa tyglar. Måste åka till ovalbana och testa hur pass han orkar hålla tölten på långa tyglar där... Hemma går han som tåget :)

40921_460122201053_542586053_6396460_7343841_n.jpg

40921_460122191053_542586053_6396458_389740_n.jpg

Ja, han är ju lite tjock... :angel:
40921_460122206053_542586053_6396461_6269752_n.jpg

40921_460122216053_542586053_6396462_5344027_n.jpg

41244_460122341053_542586053_6396466_1434414_n.jpg

Känns som om ni började med töltträningen igår .. Vad fort tiden går.
Och vad fin han är :love:

Jag har en liten fråga om taktfel i tölt.

Jag har börjat träna lite mer tölt med min häst och börjar nu kunna känna vilken takt han har från ryggen, istället för att bara känna att det är fel.
Från marken ser jag taktfel om det är tydliga taktfel, vilket det iofs oftast är (fd. grisepassare, som fortfarande lägger in grisepass när han tappar balansen)

Min medryttare hade tagit lite kort när hon red (jag har inga ridkort själv) och jag blev lite fundersam över en bild.

Kan ni hjälpa mig med vad detta är för takt?
31641123.jpg

Min gissning är att det är travtakt, men så blev jag osäker när jag tittade på en annan bild med tydlig travtakt i ett annat skede. Men visst är det travtakt?

Är du säker på att det är tölt på bilden, ser utt som galopp. Eller så rollar hästen

Kan vara därför jag inte fick ihop det. :angel: Så måste det såklart vara!

Han är rätt bra på att rolla ja, och jag var inte med när bilden togs, så jag är inte säker. Hon som tog bilden hade skrivit tölt.
Försökte få ordning på hur hovförflyttningen skulle bli och det enda jag kom fram till var att höger bak (bortre på bilden) skulle varit i marken om det varit ren tölt.

Hans vanliga galopp ser definitivt inte ut så, men tjejen som rider är min nya medryttare och hästen latar sig lite när hon rider, så hans galopp blir extremt 4-taktig och platt. Mycket möjligt att det är det hon har tagit kort på! :idea:

Vilken underbar häst!!
ser ut som en Meitill-avkomma?
Första bilden skulle jag haft som avatar! :love:

Tack!
Och tack till er andra också. Hoppas att jag kan börja rida på allvar snart, är sugen på att harva dressyr på stubben, på riktigt :d
SG är efter Askur frá Hofsstaðaseli.

Min Hjalti (2002-2008) var ue: Meitill:
25577_388511806053_542586053_4815068_3527298_n.jpg

Vad roligt hon ser verkligen superfin ut, stor skillnad.
och med tanke på hur hon ser ut på hulltråden(exteriört) så går hon superfint under ryttare verkligen, blir en helt annan häst.

hur har du lärt dig rida henne? har du gjort något speciellt?

tävlar du något?

Tack! :D Så glad jag blir!

Går ju på Wången, har precis börjat andra året nu. Jag utvecklades väldigt mycket i min ridning under första året, så det är väl det som har gjort den största skillnaden. Jag har lärt mig rida bättre, helt enkelt.
Att rida för instruktör på många olika hästar flera dagar i veckan utvecklar en enormt!

Har tävlat en gång, ja. Förhållanden var inte optimala på något sätt, så poängen blev inte så bra, men hon var superduktig.
Planerna är att fortsätta tävla i V5 och T3, och sedan till våren ska jag ta fram passen om hon är redo för det.

Vad fin han är Ija! Han är riktigt läcker, du är duktig! :banana:

Här kommer bilder på SG's jämnårige, han är precis töltsatt på riktigt (provade förra sommaren men det blev mest skritt-ett steg tölt-trav), plötsligt bara lossnade det och nu töltar han på som sjutton! Han har vilat, ätit och vuxit hela sommaren och nu ser han äntligen färdig ut, och stor! :d

Snorri107.jpg

Snorri101.jpg

Snorri088.jpg

Snorri081.jpg

Snorri013.jpg

Flyttade bilderna till ett annat album, så om de inte syns för er så kommer det länkar här:

http://i1018.photobucket.com/albums/af306/iahedberg/Snorri/Snorri088.jpg

http://i1018.photobucket.com/albums/af306/iahedberg/Snorri/Snorri013.jpg

http://i1018.photobucket.com/albums/af306/iahedberg/Snorri/Snorri081.jpg

http://i1018.photobucket.com/albums/af306/iahedberg/Snorri/Snorri101.jpg

http://i1018.photobucket.com/albums/af306/iahedberg/Snorri/Snorri107.jpg

Men jag bara undrar, hur f-n sitter jag i tölten? Jag försöker komma ner i sadeln, men det blir ju stolsits och så så sätter jag mig nästan på bakvalvet, har ju flera meter fram till framvalvet känns det som?
Tips på hur jag hamnar där jag ska, kortare/längre läder? Lägga sadeln längre bak? Tänk om det är så att sadelskrället ligger i bakvikt, och att det är därför jag kasar bak? Eller i framvikt så att jag vill kompensera med att sätta mig längre bak? Suck.

Nåja, hästen är fin iaf :love:

Håller med dig själv om att du sitter sämre i tölten än i de andra gångarterna. Det är svårt att se på stillbild men det ser ut som om du är lite mer spänd i tölten, på ngn töltbild hade du onödigt låga händer vilket leder till raka armar och spända axlar. Jag kan ha fel men det är som sagt svårt att se ett mönster på ett fåtal bilder.

Tror inte det hjälper med kortare läder och sadeln ser ut att ligga OK men det är också svårt att se på bild, tycker att man känner rätt bra om den tex ligger i framvikt då brukar den putta ryttaren framåt hela tiden, även i traven.

Testa att höja handen liiiite det har i alla fall hjälpt mig med min sits.

Det är jättekul att se så fina töltbilder på lillen han börjar bli en riktigt fin ridhäst nu!

Tack! :love:

Ja, det känns som jag gräver ner händerna och drar upp axlarna, det får helt enkelt bli sitsträning! Tur vår underbara tränare kommer snart :) Annars får mamma komma ner och trimma till oss....

Här kommer bilder på mig och Lyfting från Kaggestorp 5 gångare.

31684945.jpg

31684946.jpg

31684948.jpg

31684949.jpg

31684950.jpg

31684951.jpg

Vet att jag har alldeles för höga händer och måste jobba på det.
Sadeln ligger för långt fram den passar henne inte, en gammal allroundsadel
med för lång sadelgjord för henne.
Hennes ägare har skaffat en ny sadel som jag ska få prova!
Vill ha hjälp med takt och vad vi ska jobba på osv.

Ja, du lyfter ju fram själv det här med händerna. Angående sadeln som du också påpekar så är det säkert det som gör att hon (i mina ögon) ser lite framtung ut.

I övrigt en jättefin häst! Har hon Bjartur i stammen? Jag gillar Bjartur avkommor. De är lite robusta tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 292
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix