Gamsits (guppar med huvudet) - hur förhindra?

S

speedy

Hur ska man instruera/hjälpa en ryttare med sk "gamsits" dvs att ryttaren i viss mån tar upp hästens rörelser med övre delen av ryggen/nacken och därmed guppar mkt med huvudet? Lite info: ryttaren skumpar inte med sätet. Hästen är mkt rörlig och svänger med ryggen - dvs är "mkt" att sitta på. Hästen är ngt för stor för sin ryttare (vilket hon vet om;-))Ryttaren har en tendens att dra bak underskänklarna något. Har provat m mga saker (rulla bakåt m axlarna, rida utan stigbyglar, fokusera på kroppens mellandel osv)Ryttaren har i övrigt en mkt god känsla, inverkan och stör ej hästen samt är en dröm att undervisa (ödmjuk och intelligent). Det är mest det att "guppandet" stör helhetsintrycket. Tips tas tacksamt emot! (guppandet förekom även på föregående hästar med "mindre gång"...)

Sv: Gamsits (guppar med huvudet) - hur förhindra?

säg till henne varje gång hon gör så :) tillslut slutar man *jag håller på och vänjer mig av med mitt "tårna pekar rakt ut, nästan bakåt" - problem*

Vill gärna kunna säga "gör så här" i stället för att säga "gör inte så", om du förstår vad jag menar:-)

Om jag ska spekulera lite så skulle jag prova med två saker:
- Dels att försöka få dubbelhaka, om man håller in hakan mot bröstet så går det nog inte att guppa med huvudet? Problemet kan bli att man spänner sig istället.
- Försöka tänka sig en tråd i nacken som drar uppåt, som drar hela ryggraden uppåt.

hahha hon får äta upp sig lite eller göra motsattsen till fettsugning under hackan (fettsprutning :smirk: )

en teri kan ju vara att du ber henne att kolla på en speciell punkt hela tiden ex. hästens högra öra eller något och värkligen fokusera.
eller longera med ryttaren på någon snäll häst barbacka med voltige gjord då hon får hålla i voltige gjorden sedan ska du som lärare vara på som satan och säga åt henne att vara stilla med huvudet, när hon måste balansera upp sig själv för att hon inte har några stigbyglar kanske hon slutar?

ursäkta alla stavfel.

Det är mycket möjligt att jag har fel nu, men har inte sally swift, hon som skrev ett med hästen, en teori om att man guppar med huvudet när man inte är tillräckligt ledig i de leder där hästens rörelser egentligen ska tas upp?

Om det är så borde ryttaren med det guppande huvudet rimligtvis försöka slappna av mer i höftleder och knäleder? Också möjligt att hon sitter fel med ryggraden så den inte tar emot rörelserna från hästen optimalt. Svankar eller krummar hon? Jag tror att man symtombehandlar om man bara försöker stoppa huvudrörelsen. Problemet måste analyseras djupare.

Japps. Gam-gupp beror oftast på att ryttaren låser sig i höften. Det gör att rörelsen fortplantar sig genom ryggraden och huvudet guppar på det där otroligt fula sättet :crazy:

Hallonsoda + bubbel - jag tror det är mkt som ni säger. Hur kan man öka rörligheten i höftleden (övningar?)? Hon svankar inte direkt, men är inte heller krum hela vägen. Ganska rak. Kniper nog lite m knäna...Har S Swift några tips att ge? Tror inte heller på symptombehandling - en genomgående förändring ska nog till...
Tack för tipsen "so far" - vill gärna ha fler:-)

Jag känner igen det som Hallonsoda skriver, så S. Swift har nog skrivit just det :)

Speedy, är det du som instruerar ryttaren?
Jag skulle nog titta på steg, för steg ifrån grunden: sitter ryttaren korrekt? Är hon i "mellanläget" i lederna så hon har full rörelse å är mjuk åt alla håll i lederna egenom kroppen? Är hon följsam och kan följa hästen i varje steg? För antagligen är hon inte det, eftersom hon är spänd/inte rör sig någonstans i sitsen och ju får det guppande huvudet...

jag kan kanske bidra med något eftersom att jag själv är en "gamnacke". det som nu förtiden verkar bäst på mig är
1, att använda speglar när jag rider och titta på mig själv i dem:smirk:, ...
2. titta uppåt, så mycket så att man kan tänkas titta på stjärnorna emmellanåt. tänka på det där att de är en tråd på hjälmknoppen som dra dig uppåt lite bakåt!!
3 .för att inte bli stel så ska man dessutom titta sig runt om kring när man rider, stora vida svängar med blicken och hela huvudet ska följa med , liksom finåka..vad fint väder och vad gör de där borta då!?:angel:.Absolut inte titta ner.
4,fram med magen ,stor mage "gravidmage", så att bäckenet kommer rätt och axlarna faller bak.
Och till sist: det är enormt svårt att få bort det där, jag vill inget hellre. och de värsta är att de kommer mest fram när jag tävlar, är lite nervös och känner att jag måste "slappna av" då liksom sjunker hela jag ihop. Har svårt för att slappna av med axlarna fallna bakåt, utan kurar ihop mig ..
Detta fula drag kommer främst när jag rider väldigt pigga och känsliga hästar, vill liksom göra mig konstigt liten och lätt och faller ihop. Hästar med mer driv faller det sig mer "naturligt" att sitta lite mer "bakåt" och rida med kroppen...av nån anledning:o Jag äger dessutom en sån där häst så jag jobbar dagligen och visst , de har blivit bättre men kommer nog att måste KÄMPA hela livet , har ingen naturlig ryttarhållning.
//Helena

Jag håller med Hallonsoda, bra skrivet.

När jag hanterar en elev med "gamnacke" brukar jag fokusera på att hitta en kroppsdel som är låst och som jag kan be ryttaren koncentrera sig på att få upp rörligheten i. När man rider skapas det ju energi i kroppen av att hästen rör sig och den energin måste få komma ut någonstans, "gamnacken" har valt huvudet, andra väljer handen eller "juckar" febrilt tex. Jag försöker få upp rörligheten i skänkeln på dessa elever, oftast handlar det om ett låst bäcken eller ett låst knä/överskänkel. Genom att gå fram till eleven och handgripligen visa skänkelns tänkta rörlighet (upp/ner, inte in/ut) brukar det faktiskt lösa sig. Sätt en hand under ryttarens fot och tryck mjukt upp och ned för att visa fjädringen i skänkelns leder.

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
21 406
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?