Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Måste bara säga att jag älskar då serierna har en större inledningsbild! De är oftast så otroligt fint tecknade och roligt med större format. Jag hade inledningsbilden på Nina Axtorp från serien "Nina" (1980-talets senare del?) på väggen under många år, och när jag under en praktik mötte en häst vars huvud påminde så mycket om henne så blev jag direkt påmind om serien. :p

:laugh:
Jaa, Nina hette serien ju! Som skrevs av samma tjej som skrev seriemanuset till National Air! Bägge hästarna var hennes! Tack! :laugh:

Jag gillar också stora inledningsbilder.....!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag vill också ha ett samlingsalbum!
Det borde finnas med Jojjo och gänget och Mulle också!

En Jojjo-serie jag älskar är när en elak kille kommer med sin "farliga arga" schäfer och ska skrämma Jojjo, som i sin tur rusar fram till hunden och gullar med den så den blir alldeles överrumplad och blir sittandes med små hjärtan farandes runt huvudet :D:D

Och långserier med Mulle, när han hamnar bland en massa dressyrhästar, och på en ridskola, och när han träffar sin mamma och sina syskon, och.. :love::love:

Älskar hur fantastiska alla serier är, och tårarna som alltid utan undantag rinner längst kinderna i slutklämmen! :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Jag är en vuxen samlare av Min häst, till stor del på grund av Lenas fantastiska serier, blev till och med lite starstruck när jag såg henne på GBG Horse Show. Ångrar än idag att jag inte köpte en orginalteckning.

Jag älskar de mer fantasyinspirerade serierna som "Och i pannan ett lång vitt horn", just den fick mig att knalla runt som liten i skogen och hoppas på att få se en enhörning :D. Tuva-serien också, speciellt eftersom det kändes så nära, i ett avsnitt stod det till och med att de skulle åka till Umeå, då kändes det nästan som om jag också var med i serien :rofl:

Nej oj, vilka minnen... Lena, du är fantastisk och har bidragit så mycket till min uppväxt och egna fantasi!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kl

Hur många böcker är Tuvaserien? Har sett att man kan köpa dem på GBG horseshow men aldrig kommit till skott. Måste köpa dem nu när jag fått en dotter som gillar godnattsaga, får liksom skylla på henne :p Någon som vet vart man kan köpa dem annars?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Tio böcker är det, och man kan köpa dom på t.ex. cdon om man inte orkar vänta på horseshowen :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Nej, orkar nog inte vänta :p Blev så sugen på hennes serier nu iom allt prat här inne. Tack snälla!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Så roligt att så många tyckt om serien om "Mina Fjordingar"! Har inte varit här inne och läst på ett par dagar och j-ar vad många som skrivit sedan sist!
En kort resumé om vad som hände sedan med mina hästar eftersom några av er undrade:
Katanja såldes ett par gånger. Hamnade slutligen hos en jättebra ägare i Härnösand där hon stannade livet ut. Avlivades vid 22 års ålder (tror jag) då hon fick benet avsparkat i hagen. Innan dess hann hon få en son (Kruse) som nu förgyller tillvaron för samma ägare.
Katinka stannade livet ut hos mig, reds, tävlades, fick ytterligare en dotter -93 (Karisma) som så småningom fick axla sin mammas mantel och bli min rid- och körhäst. Tyvärr drabbades Karisma av fång och avlivades -06. Katinka blev 27 år och reds och kördes in i det sista av både mig och en medryttare.
Den som, trots många olyckskorpars kraxande, överlevde dem alla var lilla Katja. Hon blev en fantastisk liten häst! Ingen skönhet, inte så stor, men oj, så många barn som älskat henne! Hon jobbade på ridskola, hade små skötare som älskade henne över allt annat och red henne hemma hos mig, min dotter började sin ryttarbana på hennes rygg, hon har varit med på barnkalas, körkurser, hubertusjakter, knattelektioner... Hon var en pärla som precis vem som helst kunde hantera och rida, alltid lika snäll och ställde alltid upp. Jag minns särskilt en gång då hennes skötare, en liten tjej som var livrädd för alla hästar utom Katja och för att hoppa, anmälde sig till klubbmästerskapet på ridskolan och talade om för alla att de två minsann skulle vinna! Katja var ingen hoppare och hade tidigare inte gjort mer än kravlat sig över 50 cm:s hinder. Men när tävlingsdagen kom och alla fnissade åt den lilla fjordhästen som var utstyrd i benskydd och vitt schabrak och hennes lilla ryttare i vita byxor o ny kavaj som så gärna ville vinna, då visade hon upp en vilja och en energi som vi aldrig skådat vare sig förr eller senare! Hon sopade banan med de andra och vann klubbmästerskapet och ingen fattade vad som hänt mer än lilla Elin som red. Hon bara log och sa: "Hon visste ju att jag ville vinna!!"
Kanske jag skulle skicka in en fortsättning på serien om Katja "Mina fjordingar del 3"... Katja blev 24 år, avlivades 2010 och ligger begravd här utanför mitt fönster.
Oj, det här blev långt! Hoppas att någon orkade läsa...
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åh, jag vet inte var jag ska börja!! Älskar ju alla serierna.
Men de absoluta favoriterna är nog;
Tre önskningar
Så kan det gå
Vid vägens ände
Det mest förbjudna
Dagen då Jack försvann
Grattis, pappa Bertil
Vitsippa
Isprinsessan
Min modiga ponny Lejonhjärta
Silvers saga (åh vad jag grät när jag läste den:cry:)
Spöknatten

Och givetvis Mulle och Jojje:love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Så roligt att så många tyckt om serien om "Mina Fjordingar"! Har inte varit här inne och läst på ett par dagar och j-ar vad många som skrivit sedan sist!
En kort resumé om vad som hände sedan med mina hästar eftersom några av er undrade:
Katanja såldes ett par gånger. Hamnade slutligen hos en jättebra ägare i Härnösand där hon stannade livet ut. Avlivades vid 22 års ålder (tror jag) då hon fick benet avsparkat i hagen. Innan dess hann hon få en son (Kruse) som nu förgyller tillvaron för samma ägare.
Katinka stannade livet ut hos mig, reds, tävlades, fick ytterligare en dotter -93 (Karisma) som så småningom fick axla sin mammas mantel och bli min rid- och körhäst. Tyvärr drabbades Karisma av fång och avlivades -06. Katinka blev 27 år och reds och kördes in i det sista av både mig och en medryttare.
Den som, trots många olyckskorpars kraxande, överlevde dem alla var lilla Katja. Hon blev en fantastisk liten häst! Ingen skönhet, inte så stor, men oj, så många barn som älskat henne! Hon jobbade på ridskola, hade små skötare som älskade henne över allt annat och red henne hemma hos mig, min dotter började sin ryttarbana på hennes rygg, hon har varit med på barnkalas, körkurser, hubertusjakter, knattelektioner... Hon var en pärla som precis vem som helst kunde hantera och rida, alltid lika snäll och ställde alltid upp. Jag minns särskilt en gång då hennes skötare, en liten tjej som var livrädd för alla hästar utom Katja och för att hoppa, anmälde sig till klubbmästerskapet på ridskolan och talade om för alla att de två minsann skulle vinna! Katja var ingen hoppare och hade tidigare inte gjort mer än kravlat sig över 50 cm:s hinder. Men när tävlingsdagen kom och alla fnissade åt den lilla fjordhästen som var utstyrd i benskydd och vitt schabrak och hennes lilla ryttare i vita byxor o ny kavaj som så gärna ville vinna, då visade hon upp en vilja och en energi som vi aldrig skådat vare sig förr eller senare! Hon sopade banan med de andra och vann klubbmästerskapet och ingen fattade vad som hänt mer än lilla Elin som red. Hon bara log och sa: "Hon visste ju att jag ville vinna!!"
Kanske jag skulle skicka in en fortsättning på serien om Katja "Mina fjordingar del 3"... Katja blev 24 år, avlivades 2010 och ligger begravd här utanför mitt fönster.
Oj, det här blev långt! Hoppas att någon orkade läsa...

Men, nu blir jag ju alldeles tårögd, vilken underbar häst:love:
Röstar för fortsättning!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*KL*

Har hur många favoriter som helst, det var ju Lenas serier som gjorde att man bara älskade tidningen!!!
Serien om Skräcken är en stor favorit!!

Blev fundersam när jag kollade genom länken också, vet att det fanns en serie om en gruvponny, hade fått för mig att Lena ritad den men det var kanske någon annan... kan inte komma ihåg vad ponnyn hette dock, en liten vit sak...
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*KL*

Har hur många favoriter som helst, det var ju Lenas serier som gjorde att man bara älskade tidningen!!!
Serien om Skräcken är en stor favorit!!

Blev fundersam när jag kollade genom länken också, vet att det fanns en serie om en gruvponny, hade fått för mig att Lena ritad den men det var kanske någon annan... kan inte komma ihåg vad ponnyn hette dock, en liten vit sak...

Poli´! :love: Jag skrev lite om den i ett inlägg tidigare. Den skrevs av en läsare, en pojke (väldigt ung tror jag) som skickade mig ett helt anteckningsblock med storyn nedskriven för hand, med blyerts!!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ja, jag tror "Mina Fjordingar" är en av de serier jag än idag får flest kommentarer kring! En fortsättning vore ju inte alls fel ;) om man kunde lägga in den i samband med en repris av de första avsnitten? Men jag vågar inte lova något.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ja, jag tror "Mina Fjordingar" är en av de serier jag än idag får flest kommentarer kring! En fortsättning vore ju inte alls fel ;) om man kunde lägga in den i samband med en repris av de första avsnitten? Men jag vågar inte lova något.

Vilken jättebra idé! Då blir det helt naturligt med en fortsättning på serien. :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kl

Vilken nostalgi :love:
Nu vet jag inte om de redan är nämnda men Svarta Björn, som jag tror var en serie på 3 delar, är nog min absoluta favorit om jag tvunget måste välja en.
Pärla, Hyperion, Vi möts igen Silver King, Säg farväl och Hans riktiga namn, Misty - Hästen från bergen och Silvers saga är också sådana som etsat sig fast i hjärtat och som jag fortfarande tänker på ibland. (Framför allt just nu när det är dags att ta en rejäl rensning bland gamla tidningar som bara ligger och skräpar i källaren. Det svider i hjärtat att behöva göra sig av med de.)

Tuva och Freddie på Firefoot Farm är också solklara favoriter.

Tänk en vackert inbunden samling med bara Lena-serier...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Ström är legitimerad veterinär med ögon som specialitet och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon är dels verksam vid...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp