Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag har fortfarande en serie som jag inte har fått läsa sista delen av. Jag hade en lapp ganska länge där jag hade skrivit upp vilket nummer den skulle finnas i och leta på typ loppisar och sånt. Men hittade den aldrig.
Nu minns jag inte längre vad den hette. Den handlade om en tjej som hade en skimmel och i slutet på den första delen så rider de ut och chansar på att de ska hinna hem innan det blir mörkt och tar inga reflexer. Självklart blir det mörkt och det slutar med att en bil kommer rakt emot dem... Nån som vet vilken det är? Jag vill läsa slutet!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ge aldrig aldrig upp! En av mina favoriter också, hästen är en skimmel som heter Frosty :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Och nu kom jag att tänka på en serie om en kille som rymmer med en galoppör för att han överhör (svenskt ord??) när tränaren/ägaren? bestämmer att de ska slå av ett ben för att hästen ändå är skit, då får de i alla fall försäkringspengarna.
Någons om minns vad den heter?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Och nu kom jag att tänka på en serie om en kille som rymmer med en galoppör för att han överhör (svenskt ord??) när tränaren/ägaren? bestämmer att de ska slå av ett ben för att hästen ändå är skit, då får de i alla fall försäkringspengarna.
Någons om minns vad den heter?

Rid för livet, Sebastian! :laugh:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Nu har jag bläddrat runt bland alla bilder på sidan som länkades tidigare.

Blir tårögd av bara första sida till den här, jag skumpade själv runt på shettis när jag läste denna första gången.
30.jpg


Och den här har också ätsat sig fast.
164.jpg


Det finns så många bra :laugh:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Herregud vad nostalgisk man blir av att läsa den här tråden! Finns ju sååå många bra serier så det går inte att välja! :)
Jag kommer definitivt köpa om det kommer ut ett (eller flera..) samlingsalbum!!!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

dagen då jack försvann har jag för mig var den med hästen som försvann ur sin hage och återfanns i ett kärr.

mina favoriter är
vem är han, hästen jag kallar King
östan om sol, västan om måne och någonstans under morgonstärnan
och den absoluta favoriten; allt du önskar.:love:

ALLA dina serier är otroliga, och kommer det samlingsalbum ( vilket jag har letat efter i butik, trodde att någon redan kommit på att det skulle bli en bästsäljare) kommer jag garanterat köpa fler än ett ex.
Dem kan läsas om och om igen....
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Nej, Dagen då Jack försvann är om ponnyn Jack som blev stulen ur sin hage och flera år senare hittade ägaren honom på en tävling, en liten tjej hade köpt hästen från den som stal den :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Bläddrade genom bilderna i länken och hittade den första Furberg-serien jag läste; "Så kan det gå!" Minns min slitna tidning, omslaget har varit borta läääänge på den...
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ge aldrig aldrig upp! En av mina favoriter också, hästen är en skimmel som heter Frosty :)

En av mina absoluta favoriter också! Döpte en av mina käpphästar till Frosty efter hästen i serien. :D

Sen minns jag en annan serie, en tjej som har ett sto som har/ska få föl tror jag, och så köper hon sin drömhäst, en fuxvalack. Något händer och hon måste välja mellan stoet och nya hästen. Åh alla dessa smärtsamma serier man läst om och om igen. :p (efter att jag letat lite mer noga på sidan som det länkades till tidigare hittade jag att serien hette "Det svåraste valet")


Blev helt vansinnigt sugen att leta upp några gamla nummer av MH nu. :D Anledningen till att jag prenumererade var ju helt klart Lenas serier.
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Mogulen var det väl :D ? läste den ganska nyligen hittade ett gäng minhäst tidningar hos farsan och tog hem dem.

KL

Secretariat var så häftigt att läsa om, sen som vuxen födde jag upp två barnbarn till honom . National Zenith xx som stod i avel i sverige var ju efter Secretariat. Så Secretariat har många ättlingar i Sverige :) Tänker ofta på det då serien betydde mycket för mig.

Och Karino som någon skrev om.. den var bra också.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Mogulen var det väl :D ? läste den ganska nyligen hittade ett gäng minhäst tidningar hos farsan och tog hem dem.

KL

Secretariat var så häftigt att läsa om, sen som vuxen födde jag upp två barnbarn till honom . National Zenith xx som stod i avel i sverige var ju efter Secretariat. Så Secretariat har många ättlingar i Sverige :) Tänker ofta på det då serien betydde mycket för mig.

Och Karino som någon skrev om.. den var bra också.

Vad intressant! Jag fick för mig att Secretariat var steril när han togs av banan? Men det kan ju ha varit tillfälligt, eller också att han inte var helt steril men kanske inte så fertil?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag hittar då 13 registrerade avkommor efter honom med lite googling direkt, så vissa har han nog haft! :) National Zenith xx är en av dem.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åh kollade igenom de gamla bilderna på länken nu. Måste berätta om för några år sedan när jag städa ut vinden hos mina föräldrar så hittade jag ett gammalt block där en hel sida var fylld sida upp och sida ner med med namnet Billy Boy och en massa hjärtan.

Jag satt där på vinden i säkert en halvtimme och klurade, åhh vad jag kände igen namnet och jag kom ihåg hur viktig Billy Boy varit men jag kunde för mitt liv inte komma ihåg vilken av ridskolehästarna det var. Jag mindes mina favoriter från ridskolan men ingen av dem hette Billy Boy. Nu såg jag det, det var en LF serie! Billy Boy var en fantasi häst jag drömde om var min :D Precis som den serien var ville jag att det skulle vara att ha häst. haha
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Måste bara säga att jag älskar då serierna har en större inledningsbild! De är oftast så otroligt fint tecknade och roligt med större format. Jag hade inledningsbilden på Nina Axtorp från serien "Nina" (1980-talets senare del?) på väggen under många år, och när jag under en praktik mötte en häst vars huvud påminde så mycket om henne så blev jag direkt påmind om serien. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Ström är legitimerad veterinär med ögon som specialitet och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon är dels verksam vid...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp