Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Antar att flera av er har läst namninsamlingstråden men puffar lite här. Har idag startar en grupp på Facebook som heter "vi som vill ha Lena Furberg album" gruppen är öppen för alla, och sedan 8 idag har vi fått 1300!!!! Medlemmar. Vi önskar spränga 2000 gränsen ännu detta dygn, så vi behöver er hjälp. Kom med. Bjud in vänner som vet vad det handlar om ( ej bara grannens moster för att vi skall bli flera. Om bu inte mostern vill ha ett album)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag minns en serie om en lektionshäst som huvudpersonen betraktade som trög och tråkig, men av någon anledning fick hon rida hästen en kväll utanför lektionstid. Tror det var ridläraren som ville visa tjejen att hästen hade en annan sida än den sega lektionshästen. Minns hur fångad jag blev av bilderna på en skimmel (tror jag?) som dansade fram i månljuset. Den betydde extra mycket för mig eftersom jag älskade en lektionshäst över allt annat, självklart den som alla tyckte var trög och tråkig och elak :angel:
Jag köpte min älsklingshäst sen, vi dansade nog aldrig fram på det sättet som de gör i serien, men bilderna har ändå hängt med mig i livet, det finns mer än en sida av samma mynt, så att säga. :love:

Minns dock inte vad serien hette, eller vilket år den var med, någon annan med bättre minne?

Minns utöver ovanstående serie också Silvers saga, den fick mig att gråta hejdlöst! :love: Likaså ett par serier om enhörningar (hittade två som fick det att ringa lite klockor på sidan som länkas tidigare i tråden) som jag tyckte var outsägligt sorgliga och vackra.
Och förstås serierna om galopp/travhästar som kämpade så stort, det är också något som alltid har fått mig att böla. Den om Nevele Pride tycker jag extra mycket om, eftersom jag idag äger en valack med just Nevele Pride några led bak i stamtavlan. Och ja, han kallas "monstret" :angel: :D

Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp serier i en evighet, tror inte det är någon som INTE berört mig, egentligen. Skulle det ges ut samlingsalbum skulle jag garanterat köpa dem! :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Så hette den ju förstås!
Ja, den tyckte jag mycket om, väldigt tänkvärd också, för det är alltför lätt att klaga på sina "tråkiga" eller "dumma" ridskolehästar..

Förresten är jag imponerad av att du minns titlar etc. och hänger med direkt när vi beskriver dina serier, vilket minne du har! :bow: :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åh Isprinsessan, det var verkligen min favorit med. Minns att jag visade serien för min mamma och sa att en gång ska jag ha en sån häst! Och någon gång ska jag ha min egen Isprinsessa :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*Hugger en knapp*

Minns någon (Lena själv kanske?) en serie i Mulle stil om en häst (jag tror det var ett fuxsto) som hamnar i fel händer och blir sur och grinig, om jag inte minns fel så hamnade den bland annat på en ridskola.
Åh så svårt att förklara när jag inte riktigt minns exakt vad som hände.
Den hästen var så otroligt lik en av mina.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Nu har jag suttit hela kvällen och läst den här tråden, och bläddrat på samlingssidan över serierna och gråtit en hel del. Jag känner igen nästan alla serierna när jag ser förstasidan.

Nu grät jag en skvätt till när jag läste om fortsättningen om Katja. :cry::love:

De serier som jag spontan kommer ihåg är nog Gråben och Secretariat. Efter att ha läst tråden kommer jag ihåg många fler! Tjurar lite över att min mamma slängde alla mina Min Häst-tidningar.

Men det som gör mig mest rörd är faktiskt det faktum att här sitter massor med vuxna kvinnor, som ibland går hårt åt varandra på forumet, och minns samma historier som vi alla har gråtit åt när vi var yngre.

Inne i oss alla verkar det fortfarande bo en liten hästtokig tjej! :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kl

Mina favoriter är tuva, Freddie och Salam aleikum..
Finns det någon vänlig själ som kan upplysa mig om i vilka nr "sommaren med skräcken" finns med??? Jag har läst 1 eller 2 delar och lyckades aldrig hitta sista delen :(

Vill också säga TACK LENA för underbara bilder, historier, inspiration och både lycko och sorge tårar! Får människor har lyckats beröra så mycket och så ofta som du genom alla underbara serier!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Sommaren med Skräcken repriserades i MinHäst nr 22,23,24 år 2000 :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Lena, Lena.. När kommer det egentligen samlingsalbum med BARA dina serier? Jag tjingar första exet! (Och andra, så att jag har ett i reserv ifall jag nöter ut ett! :love:):bump:

Håller med.Hade inte tvekat en sekund att köpa alla serier i samlingsformat och även alla mulle i samlingsformat.

En av mina favoriter med mulle är ett gammalt album från 70-80-talet tror jag när Molly får sin Mulle på julafton och sitter med sitt hundkoppel förväntansfull och tror hon ska få en hund och så ät det mulle i paketet istället, som tur är så förlikar hon sig med det efter en stund ;):love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Poli´! :love: Jag skrev lite om den i ett inlägg tidigare. Den skrevs av en läsare, en pojke (väldigt ung tror jag) som skickade mig ett helt anteckningsblock med storyn nedskriven för hand, med blyerts!!

Ja visst tusan!! Så hette den. Älskade den!!!

Å lite ot men tänk om jag vetat för några år sedan att jag skulle sitta här och svara på ett inlägg av Lena, min stora stora idol!!! :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*Hugger en knapp*

Minns någon (Lena själv kanske?) en serie i Mulle stil om en häst (jag tror det var ett fuxsto) som hamnar i fel händer och blir sur och grinig, om jag inte minns fel så hamnade den bland annat på en ridskola.
Åh så svårt att förklara när jag inte riktigt minns exakt vad som hände.
Den hästen var så otroligt lik en av mina.

Det var antingen Solöga (jättegammal...) eller Vildkatta (ganska gammal) :)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Nu har jag suttit hela kvällen och läst den här tråden, och bläddrat på samlingssidan över serierna och gråtit en hel del. Jag känner igen nästan alla serierna när jag ser förstasidan.

Nu grät jag en skvätt till när jag läste om fortsättningen om Katja. :cry::love:

De serier som jag spontan kommer ihåg är nog Gråben och Secretariat. Efter att ha läst tråden kommer jag ihåg många fler! Tjurar lite över att min mamma slängde alla mina Min Häst-tidningar.

Men det som gör mig mest rörd är faktiskt det faktum att här sitter massor med vuxna kvinnor, som ibland går hårt åt varandra på forumet, och minns samma historier som vi alla har gråtit åt när vi var yngre.

Inne i oss alla verkar det fortfarande bo en liten hästtokig tjej! :love:

Jaa, visst gör det!! :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag minns särskilt en gång då hennes skötare, en liten tjej som var livrädd för alla hästar utom Katja och för att hoppa, anmälde sig till klubbmästerskapet på ridskolan och talade om för alla att de två minsann skulle vinna! Katja var ingen hoppare och hade tidigare inte gjort mer än kravlat sig över 50 cm:s hinder. Men när tävlingsdagen kom och alla fnissade åt den lilla fjordhästen som var utstyrd i benskydd och vitt schabrak och hennes lilla ryttare i vita byxor o ny kavaj som så gärna ville vinna, då visade hon upp en vilja och en energi som vi aldrig skådat vare sig förr eller senare! Hon sopade banan med de andra och vann klubbmästerskapet och ingen fattade vad som hänt mer än lilla Elin som red. Hon bara log och sa: "Hon visste ju att jag ville vinna!!"
Jaha, nu sitter jag här på jobbet och grinar! :mad: ;)

Nu när jag tittar på bilderna från serierna så får jag dock en lite blandad känsla av både glädje och sorg. Jag ska defenitivt ha alla samlingsalbumen (för det lär behövas flera för att rymma denna skatt), men jag ska nog förbereda mig med både näsdukar (att torka tårarna med) och ett par katter (att krama på) när minnena väl väller fram.


Lena - Du kan nog aldrig förstå vad du betytt för många av oss, men bara jag ser en av dina bilder så minns jag hur jag flydde in i Furbergvärlden när livet var som jobbigast. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

kl

Lena, vet inte om du är medlem i fb gruppen som handlar om Sara och medicott. Du är utsedd att teckna och skriva om den iaf !:D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Den jag spontant tänker på är serien om hästen Olle, fast det är en skimmelvalack :p Tecknad i Mulle-stil och från 2000-talet i alla fall.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Vilken nostalgitripp att läsa den här tråden!

Jag prenumererade på Min Häst på slutet av 70-talet, början av 80-talet och slukade alla serier i den. Lena var en idol och jag försökte teckna som hon... det gick sådär ;)

Första serien som dök upp i mitt huvud var "Min vän Gråben". Underbar serie. Men det fanns många! :laugh:

Mulle inte att förglömma. Jag har aldrig i hela mitt liv bläddrat förbi en Mulle-serie utan att läsa den. Det går bara inte.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Hi hi, det kan mycket väl vara så att jag har gjort o den i mitt huvud till ett fuxsto :D
Berätta med om den serien. Jag hittar ingenting när jag googlar.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Hi hi, det kan mycket väl vara så att jag har gjort o den i mitt huvud till ett fuxsto :D
Berätta med om den serien. Jag hittar ingenting när jag googlar.

Var det inte "Hur jag blev en lycklig ponny"? En ponnys liv från föl till gammal? Katarina Liljedahl skrev manuset!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
314
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Ström är legitimerad veterinär med ögon som specialitet och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon är dels verksam vid...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • hackamore eller sidepull
  • Vetrinär besiktning

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp