Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Var det inte "Hur jag blev en lycklig ponny"? En ponnys liv från föl till gammal? Katarina Liljedahl skrev manuset!

Jag tror det är denna jag menar, SkorpSmulan. Ponnyn Olle som blir utstött av sin flock när han är föl, sedan hamnar han på en massa olika ställen, bland annat på en ridskola, och han blir avtrubbad och sur. Till slut kommer han till någon som gillar honom för den han är och då blir han en lycklig ponny :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Antar att flera av er har läst namninsamlingstråden men puffar lite här. Har idag startar en grupp på Facebook som heter "vi som vill ha Lena Furberg album" gruppen är öppen för alla, och sedan 8 idag har vi fått 1300!!!! Medlemmar. Vi önskar spränga 2000 gränsen ännu detta dygn, så vi behöver er hjälp. Kom med. Bjud in vänner som vet vad det handlar om ( ej bara grannens moster för att vi skall bli flera. Om bu inte mostern vill ha ett album)

Hittar inte den gruppen :( Vill gå med.
Hittade den^^

Kl*

Älskade alla serie som Lena Furberg gjorde/gjort. Största skälet till varför jag köpte Min Häst.
:D
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Åh, så många minnen som väcks! Jag minns speciellt fjording-serierna, Svik aldrig Timotej, Svarta Björn, enhörnings-serierna, Lejonhjärta.... åh, så otroligt många! Jag som aldrig fick en egen häst kunde genom serierna drömma mig bort och fantisera om att någon gång...

Jag skulle älska att ha ett samlat Lena Furberg-album! :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Och jag minns att jag, i ett fåfängt försök att lära mig rita lika bra som Lena Furberg, kalkerade i princip alla serierna för att försöka få in känslan i handen. Jag har många lådor fulla av dessa försök. ;)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Jag kommer ihåg en gammal serie om en tjej som red in en vit (?) hingst som sedan såldes av någon anledning. Många år senare är hon på besök på en ridskola och en av hästarna känner igen henne och gnäggar lyckligt, det är den vita hingsten som nu är gammal och kastrerad. Vet inte om det är en Lena serie?

Även jag köper utan att tveka flera samlingsalbum, den perfekta julklappen!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Har många favoriter, men de två som jag minns bäst är Solöga och Vildkatta. Solöga kan faktiskt poppa upp i minnet då och då när jag minst anar det, särskilt andemeningen i slutfraserna om att denna arga, farliga häst en gång varit en liten oförstörd fölunge med tillförsikt inför omgivningen. Mycket tänkvärt kring hur elaka människor kan förstöra en häst.

Vildkatta (del 2 i varje fall), har också en speciell plats i minnet eftersom den fanns med i den första Min Häst-tidning jag fick, och därför lästs och begrundats många gånger. Trots att jag inte har tidningen framför mig ser jag slutbilden när Vildkatta ligger död i ridhuset.:cry:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Åååå vilken underbar tråd!! :love:

Jag är inte själv så gammal, men är uppväxt i ridskolans uppehållsrum med MinHäst-tidningar från alla tidsåldrar ;) Sitter fortfarande där ibland och läser, trots att jag läst alla tidningar minst hundra gånger om. Har även skänkt en del av mina gamla Min Häst-tidningar till ridskolan.

Jag har alltid gillat att teckna hästar och Lenaserierna har alltid varit en STOR inspiration. :bow: Hade som alla andra en period när jag var liten då jag försökte rita "precis" som Lena, men ja, det gick väl sådär ;). Men kul var det!

De serier jag minns bäst är:
Till minne av Sensation
Secretariat
Hyperion
Lejonhjärta
Min blå fågel
En alldeles egen häst
Freddie på Firefoot farm (:love:)
Allt du önskar
Isprinsessan
Silvers saga
Svarta Björn
Dagen då Jack försvann (grinar varje gång :cry:)
Abrakadabra (fanns en som hette så va?)
Jehun Viima
Och i pannan ett långt vitt horn

Sen även några jag inte mins titeln på: En som handlade om en flicka vars favvoponny fick avlivas. Vit var den tror jag. Hette den möjligtvis Tintin?

Sen även en nyare serie om en pojke som följde med sin far på affärsresa till ngt arabland. Han blev ivägsvept i en sandstorm, men blev räddad av en fantastisk guldgul arab. Ingen tror honom, men som vuxen får han en liten staty föreställande araben där det står "Jag tror dig" av en flicka som också var med på resan.

Och slutligen, en serie som jag inte minns om det var en Lenaserie eller ej... om en amerikank (tror jag) pojke som bodde på en ranch. Red vilse men blev räddad av ett stort fuxigt vildhäststo. Red nånting, Red Wing?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ååå glömde...

Det mest förbjudna
Kejsarens sista seger :love:
Och han blev kvar i mörkret... (Hemsk, men underbar :cry:)
Bella Donna - Hästen som försvann (Min absoluta favorit genom tiderna :love: Guud, vad jag har grinat till denna!)

Nu när jag sett listan tvivlar jag på om de två sista serierna jag nämner i mitt första inlägg verkligen är Lenaserier? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

kl

Är det någon som minns vad serien om hingsten Lobo hette? Den handlade om vildhästarna i USA -tror jag- och hur de levde, kämpade med gräsbränder och hur flocken sakta blev mindre och mindre. Jag tror den var skriven lite halvt ur hingstens perspektiv, och den är gammal (80-tal gissar jag på).
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ååå glömde...

Det mest förbjudna
Kejsarens sista seger :love:
Och han blev kvar i mörkret... (Hemsk, men underbar :cry:)
Bella Donna - Hästen som försvann (Min absoluta favorit genom tiderna :love: Guud, vad jag har grinat till denna!)

Nu när jag sett listan tvivlar jag på om de två sista serierna jag nämner i mitt första inlägg verkligen är Lenaserier? :confused:

Åh, Bella Donna är väl en ganska "ny" serie? Från - ifjol, typ? Jag tyckte också om den storyn! Ibland grinar jag själv åt mina historier!! :o

Och han blev kvar i mörkret, skrevs av Noomi Hebert, men det var mina teckningar.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

kl

Är det någon som minns vad serien om hingsten Lobo hette? Den handlade om vildhästarna i USA -tror jag- och hur de levde, kämpade med gräsbränder och hur flocken sakta blev mindre och mindre. Jag tror den var skriven lite halvt ur hingstens perspektiv, och den är gammal (80-tal gissar jag på).

Jag minns den, svagt........... Måste leta!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

KL

Åååå vilken underbar tråd!! :love:

Jag är inte själv så gammal, men är uppväxt i ridskolans uppehållsrum med MinHäst-tidningar från alla tidsåldrar ;) Sitter fortfarande där ibland och läser, trots att jag läst alla tidningar minst hundra gånger om. Har även skänkt en del av mina gamla Min Häst-tidningar till ridskolan.

Jag har alltid gillat att teckna hästar och Lenaserierna har alltid varit en STOR inspiration. :bow: Hade som alla andra en period när jag var liten då jag försökte rita "precis" som Lena, men ja, det gick väl sådär ;). Men kul var det!

De serier jag minns bäst är:
Till minne av Sensation
Secretariat
Hyperion
Lejonhjärta
Min blå fågel
En alldeles egen häst
Freddie på Firefoot farm (:love:)
Allt du önskar
Isprinsessan
Silvers saga
Svarta Björn
Dagen då Jack försvann (grinar varje gång :cry:)
Abrakadabra (fanns en som hette så va?)
Jehun Viima
Och i pannan ett långt vitt horn

Sen även några jag inte mins titeln på: En som handlade om en flicka vars favvoponny fick avlivas. Vit var den tror jag. Hette den möjligtvis Tintin?

Sen även en nyare serie om en pojke som följde med sin far på affärsresa till ngt arabland. Han blev ivägsvept i en sandstorm, men blev räddad av en fantastisk guldgul arab. Ingen tror honom, men som vuxen får han en liten staty föreställande araben där det står "Jag tror dig" av en flicka som också var med på resan.

Och slutligen, en serie som jag inte minns om det var en Lenaserie eller ej... om en amerikank (tror jag) pojke som bodde på en ranch. Red vilse men blev räddad av ett stort fuxigt vildhäststo. Red nånting, Red Wing?

De 2 sista tror jag är Marie Bolk (fd Bergströms) serier!

Serien om Tintin, den minns jag. Det var också en sorglig story, var det inte den hästen som väntade på henne i hagen ... fast den inte fanns mer...?

Sensation var skriven av Noomi Hebert, jag bara tecknade. Den serien handlade egentligen om en verklig häst, men namnet fick skrivas om så det inte skulle bli trubbel...!

Min Blå Fågel! Den är en av mina gamla favoriter!

:love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Har många favoriter, men de två som jag minns bäst är Solöga och Vildkatta. Solöga kan faktiskt poppa upp i minnet då och då när jag minst anar det, särskilt andemeningen i slutfraserna om att denna arga, farliga häst en gång varit en liten oförstörd fölunge med tillförsikt inför omgivningen. Mycket tänkvärt kring hur elaka människor kan förstöra en häst.

Vildkatta (del 2 i varje fall), har också en speciell plats i minnet eftersom den fanns med i den första Min Häst-tidning jag fick, och därför lästs och begrundats många gånger. Trots att jag inte har tidningen framför mig ser jag slutbilden när Vildkatta ligger död i ridhuset.:cry:

Solöga var den första serie jag skrev och tecknade, som var riktigt sorglig (Förutom "För alltid fri!") - jag minns hur jag satt på bussen och öppnade tidningen när den kommit ut, och insåg att jag skrivit för mycket text i bubblorna och textboxarna, och dom hade blivit tvungna att klippa bort en del! Bl.a. slutmeningen blev lite rumphuggen, tyckte jag då, men eftersom du minns den så väl måste den ha låtit ok ändå! :laugh:

Åh vad det var längesedan....... :love:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Jag kommer ihåg en gammal serie om en tjej som red in en vit (?) hingst som sedan såldes av någon anledning. Många år senare är hon på besök på en ridskola och en av hästarna känner igen henne och gnäggar lyckligt, det är den vita hingsten som nu är gammal och kastrerad. Vet inte om det är en Lena serie?

Även jag köper utan att tveka flera samlingsalbum, den perfekta julklappen!

Nix, det var inte min serie! Men vilken underbar historia! Den hade jag gärna tecknat! :laugh:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Så kul med respons i tråden från huvudpersonen!:D Du minns möjligen inte något av texten som försvann i slutmeningen? Det skulle vara intressant att läsa.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: iliedtoday
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
314
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 460
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lena Ström är legitimerad veterinär med ögon som specialitet och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon är dels verksam vid...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • hackamore eller sidepull
  • Vetrinär besiktning

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp