Gammalt varmblod

Limelight

Trådstartare
Har ett 23-årigt varmblod hemma som är riktigt fin i hull och humör. Man kan inte tro att hon är 23 utan snarare kanske 12 :).
Tänkte iaf höra med er om det är något speciellt man ska tänka på när de blir gamla. Som foder eller skötsel?. Jag ger henne ensilage, hö, pellets, betfor, b-vitamin och morötter som läget är nu. Rider henne ca 3-4ggr i veckan.
Ska man fortsätta sköta henne såhär så länge hon är fräsch eller ska man tänka på något speciellt?. Dumma frågor kanske men det bjuder jag på då ;)

Sv: Gammalt varmblod

vad jag vet så är det tänderna som det kan bli problem med, att de kan få svårare att tugga fodret, att de behöver längre tid på sig att äta, sen vet jag att äldre hästar fryser lättare, då deras underhudsfett minskar med åldern, hovvården bör man hålla extra koll på också.
Du verkar ha en fräch och välmående häst iallafall, var rädd om henne:)

Mamma har en 26 årig travargubbe, pigg en del dagar men en del dagar är han en gammal man. Man får anpassa sig då.

Han får : Hösilage ( ej för fint, då tuggar han "bussar" direkt) , lucern morgon & kväll, betfor kväll & Krafft Grund 1 kg morgon & 1 kg kväll. Han är även en tand fattigare men klarar sig gott, men han munkollas minst var 6e månad.

Natt täcke & täcke ute. Han rids inte lika "tufft" som förr, utan han bestämmer tempo själv. Vissa dagar vill han galoppera andra dagar bara skritta. Han är 167 i mkh & vikt på 612 kg, 4'or i skostorlek. Stor & grov snubbe av den äldre travmodellen :)

Hej har själv ett varmblod på 24 år som år fräsch o fin, jag gillar gamla hästar och försöker observera olika ålderstecken på dom så man kan förebygga ev problem, instämmer med det rosita skrev, man märker när hästen börjar bli "gammal" men annars tror jag det bara är bra att fortsätta motionera dom, hade en new forest korsning som jag hade haft i 15 år som bara 3månader innan vi tog bort honom kastade av mig pga han var pigg!! (han var då 30 år) mitt tips är att prova ge Spillers senior condition mix, i minst 6 månader enligt mig gör det underverk för en gammal häst, inneh bla glucosamin och är lätt tuggat. gärna fri tillgång på hö så dom kan välja det goaste o mest lätt tuggade. kram frida

Hej har själv ett varmblod på 24 år som år fräsch o fin, jag gillar gamla hästar och försöker observera olika ålderstecken på dom så man kan förebygga ev problem, instämmer med det rosita skrev, man märker när hästen börjar bli "gammal" men annars tror jag det bara är bra att fortsätta motionera dom, hade en new forest korsning som jag hade haft i 15 år som bara 3månader innan vi tog bort honom kastade av mig pga han var pigg!! (han var då 30 år) mitt tips är att prova ge Spillers senior condition mix, i minst 6 månader enligt mig gör det underverk för en gammal häst, inneh bla glucosamin och är lätt tuggat. gärna fri tillgång på hö så dom kan välja det goaste o mest lätt tuggade. kram frida

Hej, Min travare är som sagt pigg och fräsch, tycker du ändå att jag ska testa och ge henne "Spillers", eller ska man bara ge det när hästen börjar se gammal ut, för det gör verkligen inte min. Inte ett enda vitt hårstrå på sin svara kropp och inga svankig mot vad hon brukar vara osv..
Hon får ca 12kg grovfoder hö blandat med hösilage varje dag...

vad jag vet så är det tänderna som det kan bli problem med, att de kan få svårare att tugga fodret, att de behöver längre tid på sig att äta, sen vet jag att äldre hästar fryser lättare, då deras underhudsfett minskar med åldern, hovvården bör man hålla extra koll på också.
Du verkar ha en fräch och välmående häst iallafall, var rädd om henne:)

Jag kollade faktiskt tänderna på henne i höstas och då visade det sig att hon har en sprucken kindtand där det fastnar mat i, veterinären gjorde vad han kunde genom att slipa ner motsatta tanden osv. Men han vill helst att jag åker iväg till en tandläkare som tittar vidare på tanden. Saken är den att för det första går hon inte att lasta ( ngt har hänt innan jag ägde henne ) och för det andra är hon inte försäkrad för när jag fick henne var hon inte försäkrad och jag fick inte försäkra henne heller pga hennes ålder. Så vet e tusan hur jag ska göra, hon äter bra. Äter upp fodret snabbt och har inte gåt ner i vikt. Så jag tänker att hon mår nog inte så dåligt utav det. Undra om jag tänker fel då??...
Hovvård får hon bra, hon har precis blivit bra ifrån röta i 2 hovar :). Så nu är hon piggare än någonsin :).

Mamma har en 26 årig travargubbe, pigg en del dagar men en del dagar är han en gammal man. Man får anpassa sig då.

Han får : Hösilage ( ej för fint, då tuggar han "bussar" direkt) , lucern morgon & kväll, betfor kväll & Krafft Grund 1 kg morgon & 1 kg kväll. Han är även en tand fattigare men klarar sig gott, men han munkollas minst var 6e månad.

Natt täcke & täcke ute. Han rids inte lika "tufft" som förr, utan han bestämmer tempo själv. Vissa dagar vill han galoppera andra dagar bara skritta. Han är 167 i mkh & vikt på 612 kg, 4'or i skostorlek. Stor & grov snubbe av den äldre travmodellen :)

Oj, trodde de flesta travarna blev runt 24år, kul o höra att han är pigg de flesta dagarna och att han rids fortfarande för det har jag fått för mig att det förlänger livet om man håller igång dem i deras tempo :).

Min dam får varje dag 12kg hö och ensilage. Ett halvt kg kraft grund 3dl betfor och massa morötter varje dag. Min har hittills blivit kollad i munnen iggr per år, men sist var det inte så bra ( läs inlägget som va till rosita) så nu ska hon kollas var 4-6:e mån.
Riktigt grov sak ni har som har 4or i skor! :)

det är upp till var och en med hur man gör med sin häst, men min erfarenhet är att när det väl börjar att gå "utför" för gammla hästar är chansen minimal att man lyckas få den bra igen. och som sagt det tar väl iaf 6 månader innan man ser den fulla effekten av fodret. speciellt när tänderna börjar krångla så spinner det ofta på med att det får svårare att tillgodose sig maten - hästen magrar och man får ge upp ridningen och sen är det bara en tidsfråga..... men det är jättebra att hon kan sätta i sig så mkt grovfoder! kram frida

Senast ändrad av en moderator:

IMG_4238.jpg

Här är en bild på min gamla travare. Vad tycker ni?.
Sant som du skriver Frida att när det väl går utför går det snabbt, men vill ändå inte hålla på att byta foder. Hmm ska verkligen fundera över det du sagt iaf och jag tackar för tipset! :)

När min mammas vbl blev "gammal" i våras så fick han Krafft Rehab, dyrt men effektivt. Nu klarar han sig som sagt bra på lucern & grund.

Var ut idag med mamma, jag körde min tävlingshäst , och han fick flashback haha trodde nog att han var ung på nytt! Så idag hade han en bra dag!

Har en gammal gubbe på 34 år. Förmodligen korsning varmblod (travare) och nordsvensk. Om jag vore du hade jag inte ändrat något alls förrän jag ser att det behövs. Star är i god kondition, äter bra och hänger fortfarande med de andra i hagen. Han rids inte längre för jag vill inte fresta på hans ben. Enda förändringen matmässigt jag har gjort är att jag tillsatt Krafft Groov. Han får två Krafftmätt ordentligt fulla av det numera.

Din ser jättefin ut. Grattis.

Har en gammal gubbe på 34 år. Förmodligen korsning varmblod (travare) och nordsvensk. Om jag vore du hade jag inte ändrat något alls förrän jag ser att det behövs. Star är i god kondition, äter bra och hänger fortfarande med de andra i hagen. Han rids inte längre för jag vill inte fresta på hans ben. Enda förändringen matmässigt jag har gjort är att jag tillsatt Krafft Groov. Han får två Krafftmätt ordentligt fulla av det numera.

Din ser jättefin ut. Grattis.

Jädrans vad gammal din är, har du någon bild på honom? :). Måste vara ganska ovanligt att de lever så länge va?. Men riktigt kul att höra!. Jag kommer nog göra så som du skriver att fortsätta som jag gör idag, möjligen att jag kommer öka på kraftfodergivan något med tiden, men det märker man.
Tackar tackar, tycker också min ser riktigt fin ut för att vara 23 :)

När min mammas vbl blev "gammal" i våras så fick han Krafft Rehab, dyrt men effektivt. Nu klarar han sig som sagt bra på lucern & grund.

Var ut idag med mamma, jag körde min tävlingshäst , och han fick flashback haha trodde nog att han var ung på nytt! Så idag hade han en bra dag!

Om det är bra och effektivt så får man nog blunda för priset för sina ögonstenar :). Tack för tipset!.
Haha, kul att han hade en bra dag, kanske har lite vårkänslor i solen ;)

jag har själv ett vbl sto hemma som fyller 24 i år. hon e fräshare nu än när jag köpte henne för 9 år sedan. hon får samma mat nu som då fast mindre =) hon e lättare att hålla i hull av någon anledning =) Super fint musklad å pigg som vanligt. Jag tänker fortsätta så här så länge det går. vill inte byta något i onödan. hon rids vanligtvis 5 dagar/vecka både träning och skogsritter.

Så här såg hon ut i somras =)
22388589.jpg

här e hon för nått år sedan =)
16349918.jpg

jag har själv ett vbl sto hemma som fyller 24 i år. hon e fräshare nu än när jag köpte henne för 9 år sedan. hon får samma mat nu som då fast mindre =) hon e lättare att hålla i hull av någon anledning =) Super fint musklad å pigg som vanligt. Jag tänker fortsätta så här så länge det går. vill inte byta något i onödan. hon rids vanligtvis 5 dagar/vecka både träning och skogsritter.

Så här såg hon ut i somras =)
22388589.jpg

här e hon för nått år sedan =)
16349918.jpg

WOW!! Vad fräsch hon är.. Du har lyckats riktigt bra, gud vad fin hon var för sin ålder. Går inte att se att hon är 24år inte!. Bra jobbat :)

jag bara menade att när det börjar synas att hästen blir gammal så hjälper nog inte ens världens bästa foder eftersom det tar tid innan kroppen borjar tillgodose sig olika ämnen (som bla biotin, glocusamin mfl) jag var åxå jätte emot och byta foder och dessutom till ett "färdigfoder" är lite av den gamla skolan där alla klarar sig på havre. men när veterinären påpekade att hans åldern började ta ut sin rätt på tänderna så tog jag mig en rejäl funderare och hittade just spillers (hästen var 25 år när han började äta det) och de fem åren jag sen fick med honom var de absolut bästa! pigg, fräsch, levnadsglad! jag ville bara berätta min historia och inte komma med pekpinnar på något vis! kramar frida

Jag tog det absolut inte som några pekpinnar eller negativt utan snarare är jag tacksam för alla tips och idéer jag kan få :).
Vart köper du spillers?.Och vad kostar det? Har aldrig hört talas om det fodret. Jag ger min Kraft grund i dagsläget, hon har även ätit mussli blandat med pelletsen.

Min tjej får detta/dag
½ kg krossad havre
1 näve fibergi Bas
mineraler
glucosamin

Sen har hon fri tillgång på hösilage.

Som ni ser ovan så håller hon sej super på de.
Hon fick kraft groov innan men jag kännde att man fick
ge så mkt för att få samma effekt som jag få med den
havren hon får i dag. Fibergin får hon bara för hon ska tugga
maten å inte slänga i sej de. (hon fick lätt foderstrups förstoppning innan)

Jag kollade faktiskt tänderna på henne i höstas och då visade det sig att hon har en sprucken kindtand där det fastnar mat i, veterinären gjorde vad han kunde genom att slipa ner motsatta tanden osv. Men han vill helst att jag åker iväg till en tandläkare som tittar vidare på tanden. Saken är den att för det första går hon inte att lasta ( ngt har hänt innan jag ägde henne ) och för det andra är hon inte försäkrad för när jag fick henne var hon inte försäkrad och jag fick inte försäkra henne heller pga hennes ålder. Så vet e tusan hur jag ska göra, hon äter bra. Äter upp fodret snabbt och har inte gåt ner i vikt. Så jag tänker att hon mår nog inte så dåligt utav det. Undra om jag tänker fel då??...
Hovvård får hon bra, hon har precis blivit bra ifrån röta i 2 hovar :). Så nu är hon piggare än någonsin :).
Låt dig inte luras av att hon äter upp fodret fort och är i bra hull,hästen lider bergsäkert av en sprucken tand ändå.
Om veterinären råder dig att åka till tandläkare så gör det.
Att hon är svår att lasta går väl fixa,be veterinären skriva ut nåt lugnande.:idea:
En sprucken tand gör självklart ont även om du inte uppfattar hästens obehag,och problemet lär ju bli värre med tiden om tanden är sprucken.
Hur länge ska du vänta? Tills ev tandröta går ned till käkbenet?
Självklart är en duktig tandläkare inte billigt,men vad har man för val liksom?
Själv hade jag en katt för ett par år sedan som fick tandproblem ,en sjukdom som förstörde tändernas emalj och veterinäen var tvungen att dra ut en massa tänder.
Det gick på många pengar,mitt bankontot blev tomt kan jag säga..
Mkt pengar, men billigt om man tänker på att en underbar liten kompis slipper ha ont i onödan och katten fick ett par år till med full livskvalitet.

Hästar "gnäller" inte i onödan,och tyvärr har jag sett hästar med stora problem i munnen gå alldeles för länge med sina problem.
Hade jag inte haft möjlighet att behandla ett djur pga ekonomi så skulle jag hellre ta bort djuret än att låta det gå obehandlat tills livet blir ovärdigt.

Liknande trådar

Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 672
Senast: honung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar