Gammalt varmblod

Sv: Gammalt varmblod

Gammal och gammal, men av dem är 18 år.
Vi har ett såkallat riktigt "stuteri" hösilage som han äter fritt på, sen får han ca 1,5 kg fibergi bas och enklare tillskott såsom b-vitamin, glucosamin etc

Den tanden som fattas min mammas gubbe är just en kindtand, som hemme vetten kände på & fann sprucken mittitu och vi fick remiss in till klinik.
Åkte dit & veterinär där gick igenom munnen, munstege på, kände igenom & raspade bara. Vi såg ut som frågetecken - men den spruckna tanden då? "Nej men det har han ingen fick vi till svar, känns hur fin som helst. Kom tillbaka om 6 månader för kontroll."
Vi åkte hem & han åt bra "vecka till vecka", och han fick lucern som i princip flöt, Fibergi mm men inget svårtuggat.
Hösten kom & åter till klinik o samma visa igen.

Men i December samma år tog mamma ut den vanliga hemma vetten igen då han hade mkt svårt att tugga. Sa som det var & hon blev "arg", gick till sina anteckningar & sen in i munnen på hästen - och plockade ut den delade tanden med fingrarna!!

Han åt & höll hullet under detta år men hade besvär att äta. Nu äter han normalt & kan tugga som vanligt.

jag tror du kan googla för att se närmsta återförsäljare där du bor, det importeras från England (används även på Redwings som är gamla hästars fristad i England) det är åxå en mussliblandning. kostar 200-220kr/ 20 kg
http://www.spillers-feeds.com/en-gb...ockists/senior-feeds/senior-conditioning-mix/. står förvisso på engelska men man får bra info om deras sortiment av foder. lycka till! kram frida

Tackar för tipset :)

Låt dig inte luras av att hon äter upp fodret fort och är i bra hull,hästen lider bergsäkert av en sprucken tand ändå.
Om veterinären råder dig att åka till tandläkare så gör det.
Att hon är svår att lasta går väl fixa,be veterinären skriva ut nåt lugnande.:idea:
En sprucken tand gör självklart ont även om du inte uppfattar hästens obehag,och problemet lär ju bli värre med tiden om tanden är sprucken.
Hur länge ska du vänta? Tills ev tandröta går ned till käkbenet?
Självklart är en duktig tandläkare inte billigt,men vad har man för val liksom?
Själv hade jag en katt för ett par år sedan som fick tandproblem ,en sjukdom som förstörde tändernas emalj och veterinäen var tvungen att dra ut en massa tänder.
Det gick på många pengar,mitt bankontot blev tomt kan jag säga..
Mkt pengar, men billigt om man tänker på att en underbar liten kompis slipper ha ont i onödan och katten fick ett par år till med full livskvalitet.

Hästar "gnäller" inte i onödan,och tyvärr har jag sett hästar med stora problem i munnen gå alldeles för länge med sina problem.
Hade jag inte haft möjlighet att behandla ett djur pga ekonomi så skulle jag hellre ta bort djuret än att låta det gå obehandlat tills livet blir ovärdigt.

Jag förstår vad du försäker säga. Och jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag tror inte det kommer funka att lasta henne även med lugnande. Hon är så rädd som en häst bara kan bli. Svårt o förklara med ord.
Jag ska ta ut veterinären här nästa månad och se vad de säger om tanden. Har det blivit värre eller att hon har problem, får hon nog somna in. Jag har inte råd att betala mellan 10.000-20.000 som tandläkarräkningen troligen skulle sluta på med allt. Har nyss tagit bort en häst pga röta i hoven mm. Så detta känns inge roligt att behövas tampas med igen så nära inpå det förra borttaget :(. Men jag vill absolut inte att hästen ska lida....

vad tråkigt med din häst med lastningen o så, tyvärr är man inte gjord av pengar och tycker det låter som ett klokt beslut om tandläkarräkningen. får försöka väga hästens möjligheter till ett bra o gott liv efter avslutad behandling. och att man själv inte sitter på pottkanten av alla räkningar. hoppas att allt löser sig till det bästa för er! kramar frida

vad tråkigt med din häst med lastningen o så, tyvärr är man inte gjord av pengar och tycker det låter som ett klokt beslut om tandläkarräkningen. får försöka väga hästens möjligheter till ett bra o gott liv efter avslutad behandling. och att man själv inte sitter på pottkanten av alla räkningar. hoppas att allt löser sig till det bästa för er! kramar frida

Tackar för det svaret. Verkar som många är "gjorda av pengar". Men jag är tyvärr inte det och absolut inte efter att min sambo blivit av med jobbet. Som du skriver så måste man överväga hästens bästa och det kommer jag göra, jag kommer ta ut en veterinär som får titta på hennes mun i nästa månad och så får vi hoppas på det bästa. Tusen tack! Kramar Fia

Finns en karl som är "hästtandläkare" eller nåt liknande som brukar behandla många av hästarna vid örebrotravet, kommer inte ihåg vad han heter nu men han ska vara duktig och billig och kommer ut till stallet så då behöver du inte krångla med lastningen.

Sen vet inte jag vilken vet du anlitar men är det hallsbergs distriktare så skulle jag nog vilja ha ett utlåtande från nån annan (läs duktigare:crazy:)

Min gamla foderhäst var ett varmblod, fd travare, som jag hade när han var mellan 24-25 år ungefär om jag inte minns fel. Riktigt pigg var han, men ibland märktes det att han var en gammal gubbe. Motionerades han inte på ett par dagar blev han hemsk stel, så motion är bra, inte bara ridning utan även promenader. Min häst älskade att bli körd, antar att gamla minnen från travet väcktes och han glömde sina krämpor och vart yster som en unghäst :laugh: faktiskt var det en gubbe som frågade om jag var ute med en ettåring (hästen var liten och rätt smäcker), men nää han är 25 sa jag :D

Tyvär vart tänderna rätt dåliga, så håll koll på det! Ibland tog det hemskt lång tid för honom att få i sig höet, så då kan ju ensilage vara ett alternativ som är mjukare. Han var även stel i sin rygg, men det hjälpte lite med massage och att han hade täcke kalla dagar.

Han togs bort när han var 26, då var han ganska skröplig... hade han levt nu skulle han ha blivit 30 i år :) Guuud vad jag sakanar honom, min lilla älskling :love:

Finns en karl som är "hästtandläkare" eller nåt liknande som brukar behandla många av hästarna vid örebrotravet, kommer inte ihåg vad han heter nu men han ska vara duktig och billig och kommer ut till stallet så då behöver du inte krångla med lastningen.

Sen vet inte jag vilken vet du anlitar men är det hallsbergs distriktare så skulle jag nog vilja ha ett utlåtande från nån annan (läs duktigare:crazy:)

Hmm undra vem det kan vara. Vore hemskt intressant och veta vem det. Vet du hur man kan få reda på det?. Jag är inte insatt i travet överhuvudtaget så har ingen ingen "travmänniska" att fråga.
Har anlitat hallsbergs vet förrut, men på senare tid tycker jag att de är lite "oseriösa" eller hur man ska säga...

Min gamla foderhäst var ett varmblod, fd travare, som jag hade när han var mellan 24-25 år ungefär om jag inte minns fel. Riktigt pigg var han, men ibland märktes det att han var en gammal gubbe. Motionerades han inte på ett par dagar blev han hemsk stel, så motion är bra, inte bara ridning utan även promenader. Min häst älskade att bli körd, antar att gamla minnen från travet väcktes och han glömde sina krämpor och vart yster som en unghäst :laugh: faktiskt var det en gubbe som frågade om jag var ute med en ettåring (hästen var liten och rätt smäcker), men nää han är 25 sa jag :D

Tyvär vart tänderna rätt dåliga, så håll koll på det! Ibland tog det hemskt lång tid för honom att få i sig höet, så då kan ju ensilage vara ett alternativ som är mjukare. Han var även stel i sin rygg, men det hjälpte lite med massage och att han hade täcke kalla dagar.

Han togs bort när han var 26, då var han ganska skröplig... hade han levt nu skulle han ha blivit 30 i år :) Guuud vad jag sakanar honom, min lilla älskling :love:

Tyvärr har jag ingen vagn och sele, för annars hade jag nog testat och kört min dam. För jag tror att vissa gamla fd travare tycker att det är kul o bli körd. Rider henne iaf, oftast i bara skritt. Hon tycker det är skönt o komma ut, blir riktigt pigg och glad. Vill oftast bara springa så man får sitta o hålla igen henne och tala om att hon är gammal och ska ta det lugnt :D.

Jag har henne täckad de flesta kalla dagar även fast hon hatar täcke, men för hennes ryggs skull tänker jag. Det är hennes tänder som börjar spöka, men ska ta ut någon som kan titta på hennes tänder i nästa månad så får vi hoppas på det bästa efter det. Sist ngn kollade hade hon en sprucken kindtand, men finns tydligen en chans att hon kan tappa den och aldrig mera ha besvär av det så det hoppas jag på.

Förstår att du saknar din häst. Tog bort ena min travare i oktober, hon blev dock " bara" 21år, men hennes hovar, ögon och rygg började krångla väldigt mycket så för hennes bästa fick hon somna in, men saknar henne varje dag :love:

Jag fick ta bort min älskade Ivrig för 3 år sedan då var han 25 år...:cry:
Gud vad jag saknar honom, gråter länge och mycket fortfarande...

Han fick problem med två av sina framtänder, han rötter på dem syntes en bit ovanför på tandköttet :eek:
Jätte äckligt såg det ut, tog ut vet flera ggr under två års tid och alla sa att det inte var någon fara utan så länge han åt och får behålla fint hull men sen så började det att samlas matrester i "groparna" och det luktade verkligen inte gott.....
Men han åt och drack precis som vanligt och var jätte fin i sitt hull och jag red honom 5 ggr/veckan men bara skritt men ändå.
Men jag ringde ut vet som kom och kollade och hon hade aldrig sett på maken, gud vad är detta......Hon tog kort på det och vi tvättade rent det och lika glad var han för det...han åt som en tok ändå...Sen ringde vetten tillbaks när hon hade visat hennes kollegor och sa att det troligtvis var cancer han hade fått så jag hade två alternativ:
1. åka till Ultuna och dra ut dem två tänderna med allt var det innerbar...
operationen skulle kosta 20.000 kr och sen sövas och så när han var så
gammal, Nja....
2. Att han fick åka till dem eviga gröna ängarna i stället..

Jag valde nr 2 dels för att jag var orolig för att han kanske inte skulle vakna ngt mera och sen om det hade lyckats så kanske cancern skulle vara tillbaks igen efter en månad eller så.....
Men fy vad det var jobbigt att ta bort honom, han var ju såååå pigg och glad...:cry:

Finns två bilder på honom här under, men jag var tvungen att ta kort på en tavla på honom för jag hade ingen digitalkamera när han levde tyvärr...
På kortet så är det taget 2 mån innan han togs bort..

http://www.pixbox.se/alb_show_id994150_page0.html

I MISS YOU SOO MUTCH....:cry:

Jag fick ta bort min älskade Ivrig för 3 år sedan då var han 25 år...:cry:
Gud vad jag saknar honom, gråter länge och mycket fortfarande...

Han fick problem med två av sina framtänder, han rötter på dem syntes en bit ovanför på tandköttet :eek:
Jätte äckligt såg det ut, tog ut vet flera ggr under två års tid och alla sa att det inte var någon fara utan så länge han åt och får behålla fint hull men sen så började det att samlas matrester i "groparna" och det luktade verkligen inte gott.....
Men han åt och drack precis som vanligt och var jätte fin i sitt hull och jag red honom 5 ggr/veckan men bara skritt men ändå.
Men jag ringde ut vet som kom och kollade och hon hade aldrig sett på maken, gud vad är detta......Hon tog kort på det och vi tvättade rent det och lika glad var han för det...han åt som en tok ändå...Sen ringde vetten tillbaks när hon hade visat hennes kollegor och sa att det troligtvis var cancer han hade fått så jag hade två alternativ:
1. åka till Ultuna och dra ut dem två tänderna med allt var det innerbar...
operationen skulle kosta 20.000 kr och sen sövas och så när han var så
gammal, Nja....
2. Att han fick åka till dem eviga gröna ängarna i stället..

Jag valde nr 2 dels för att jag var orolig för att han kanske inte skulle vakna ngt mera och sen om det hade lyckats så kanske cancern skulle vara tillbaks igen efter en månad eller så.....
Men fy vad det var jobbigt att ta bort honom, han var ju såååå pigg och glad...:cry:

Finns två bilder på honom här under, men jag var tvungen att ta kort på en tavla på honom för jag hade ingen digitalkamera när han levde tyvärr...
På kortet så är det taget 2 mån innan han togs bort..

http://www.pixbox.se/alb_show_id994150_page0.html

I MISS YOU SOO MUTCH....:cry:

Jag lider med dig :cry:. Jag tog som sagt själv bort min ena häst, hon var min allra första egna häst hade henne i 4 underbara år. men fy vad jag led när jag tvingades ta bort henne.
Hon fick hovröta som utvecklade massa bölder. Skulle ha kunnat skärt rent och allt man gör, men de trodde att hon skulle behöva konvalescent på ca 6-8mån och hon hade redan problem med ögonen så rida gick det inte att göra så jag valde att låta henne springa vidare istället för att se henne ha ont och så vidare. Känns ibland fel eftersom det gick att göra henne bra, men vem vet hur länge hon hade fått levt, nästan helt blind på ena ögat och halvt på det andra. Ibland får man nog glömma sig själv och tänka på hur hästen har det egentligen. Jag vet nu att jag gjorde rätt, men har tvivlat många många gånger!!
Du däremot gjorde väldigt rätt, jag hade aldrig valt att ens försöka operera en sådan gammal häst, för som du skrev, han kanske aldrig hade vaknat.
Inget roligt att göra sådant, men man gör det för sin bästa kompis skull!!.
Mycket fin häst du har haft iaf. :)

Jag lider med dig :cry:. Jag tog som sagt själv bort min ena häst, hon var min allra första egna häst hade henne i 4 underbara år. men fy vad jag led när jag tvingades ta bort henne.
Hon fick hovröta som utvecklade massa bölder. Skulle ha kunnat skärt rent och allt man gör, men de trodde att hon skulle behöva konvalescent på ca 6-8mån och hon hade redan problem med ögonen så rida gick det inte att göra så jag valde att låta henne springa vidare istället för att se henne ha ont och så vidare. Känns ibland fel eftersom det gick att göra henne bra, men vem vet hur länge hon hade fått levt, nästan helt blind på ena ögat och halvt på det andra. Ibland får man nog glömma sig själv och tänka på hur hästen har det egentligen. Jag vet nu att jag gjorde rätt, men har tvivlat många många gånger!!
Du däremot gjorde väldigt rätt, jag hade aldrig valt att ens försöka operera en sådan gammal häst, för som du skrev, han kanske aldrig hade vaknat.
Inget roligt att göra sådant, men man gör det för sin bästa kompis skull!!.
Mycket fin häst du har haft iaf. :)

Tack så mycket....

Jo givetvis så var det det bästa för honom, jag hade kunnat haft honom kvar ett tag till men då kanske han hade lidit sen i stället och det hade jag inte kunnat förlåta mig själv för...

Ivrig var världens bästa för mig, kommer ALDRIG att få en sådan häst igen även om jag försöker....
Åååå vad ledsen jag blir, men jag brukar prata med honom varje kväll och säga hur mycket jag saknar honom och sen säger jag god natt..Det känns bra och det känns inombords att han ligger på dem eviga ängarna och känner det när han mumsar allt det goda.

Liknande trådar

Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 672
Senast: honung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd