Gammaldags blommor

NiNi

Trådstartare
Jag har tänkt att göra en rabatt med "mormorsblommor" d.v.s gamla sorter som fanns förr. Har ni några förslag på sådana? Akleja, Digitalis och Riddarsporre ska jag ha men jag funderar även på Rudbeckia, om jag kan få tag i någon. Förslag någon?

Sv: Gammaldags blommor

Tänkte också på borstnejlika, det fanns alltid i min farfars välfyllda tädgård. Andra jag kommer ihåg är akleja, brudslöja, luktärter, gladiolus och Montbretia http://www.floralimages.co.uk/pcrocoxca.htm

Snödroppar, vårlök och scilla på våren. Höstaster blommade naturligtvis senare.

Åh vad jag saknar farfars trädgård. Men mest saknar jag allt man kunde äta - ärter och morötter, hallon, krusbär, vinbär, rabarber, jordgubbar och smultron.

Och så saknar jag farfar alltid, en bister herre som visade mer i handling än ord, som när han kom hem med två vitkålshuvuden till mig, han visste att kag älskade att knapra i mig vitkål. Tror jag var 12...

Ursäkta för avvikningen, blev bara sentimental;)

Sv: Gammaldags blommor

Min farmor hade tusenskönor (det måste varit tusenskönor) med väldigt liten gul knapp, med vitt runt knappen och kraftigt lilarosa närmast kanten. Mellanting mellan
Tusensk%C3%B6na.JPG
och
tusenskona.jpg
som jag älskade när jag var liten... Har någon sett något liknande någonstans, jag skulle hemskt gärna vilja ha...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 138
Senast: Maria D
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar