Gammal sele?

F

Frehley

Har fått tag på en sele som de senaste åren legat lite för sig själv. Lädret är med andra ord ganska hårt. Kvaliteten verkar bra och remmarna visar ingen tendens till sprickbildning. Frågan är om det finns ngt tips att få den mjukare, bortsätt från att sitta och olja in varje del för sig.
MVH / Frehley

Jag vet ju inte riktigt hur det är med selen du har köpt, men jag köpte en 70 år gammal svensk armésele förra året. :eek: Efter att ha oljat in den några gånger var den nästan som ny! Lädret hade hållt sig väldigt bra, och det låter som om din sele är i samma fina skick som min är. Så jag tycker att du ska olja, för den blir väldigt bra efter några få gånger! :)

Om en gammal sele skall användas till körning, gäller det att vara oerhört noga med att kolla den. Lädret brukar ofta ha murknat och blir därvid mycket svagt. En sådan sele är alltså mycket farlig att använda!
Det går inte att, från utsidan, se hur skicket är på gammalt läder! Man måste vrida och bryta på det, för att få en uppfattning om skicket.

A och o är hur selen skötts genom åren. Hur och var den förvarats, om den smorts regelbundet osv.
Faktum är, att många gamla selar gör sig bäst som prydnad på väggen.

LIA

Jo, det är jag mycket väl medveten om. Men den jag köpte var otroligt välskött, och lädret är som om det bara är några år gammalt. Vi har kollat igenom hela selen och det är i fruktansvärt gott skick. Den har förvarats på ett bra ställe antagligen, där varken mögel eller fukt gjort den någon skada. Den är regelbundet skött, väldigt noggrannt, och han som ägde den före oss använde den ofta till att dra tunga kärror och lass med sina ardennrar. Han sålde den för 500 kr till oss! :eek:

Jag köpte en (hur gammal?) sele som jag använt jättemycket i flera år!
Den har antagligen hängt bra och var "smörjd" med ett lager av någonting (?). Men väldigt fin i lädret under.
Jag plockade isär den helt och smörjde och oljade in, lämnade in till selmakaren för "översyn".
Det är nog bara att putsa på...
700:- och då fick jag med orginal huvudlag och bett, tömmar och någon slags kedjor att hänga upp tömmarna på huvudlaget (tror jag?).
Så det går att göra fynd!?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 770
Senast: Enya
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Som rubriken lyder, tips på bra selar som hunden inte kan krypa ur. Nu just har vi en basic från Zero dc som är lätt, mjuk men fast hur...
2
Svar
24
· Visningar
4 462
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar