Gammal mamma??

E

ecila

Vad tycker ni. Hur gammal kan man som äldst kan vara som tjej och skaffa barn?
 
Sv: Gammal mamma??

Vad tycker ni. Hur gammal kan man som äldst kan vara som tjej och skaffa barn?

Det är inget jag "tycker" kring. Så länge en kvinna är fertil; vilket varierar för olika individer så kan hon ju få barn. Så gammal kan hon alltså vara. En del kan alltså vara 38-40, andra 45 eller kanske till och med uppåt 50 år.

Däremot kan det väl diskuteras om man på konstgjord väg ska hjälpa kvinnor att få barn som egentligen redan genomgått övergångsåldern. Som någon kvinna kring 60 som fick hjälp att bli gravid nere i Italien (tror jag det var) för några år sen. Jag har ingen klar åsikt i den frågan. För å ena sidan: hon är ju äldre än vad "naturen avsett" för föräldrar att vara. Och kommer kanske inte ens leva tills barnet är vuxen. Å andra sidan: män som är 50-70 år och blir pappor är det "ingen" som opponerar sig emot... Och samtidigt: ingen kan lämna någon livsgaranti inför sina barn så att säga. Och ska man göra det så är frågan om personer med tex HIV bör "få" skaffa barn. Till exempel
 
Sv: Gammal mamma??

Beror ju helt på vart man är i livet och vad man prioriterar, tycker varken att det är bättre/sämre med en gammal/ung mamma.

Själv har jag bestämt att inga fler barn efter 30, men det är bara jag! :)
 
Sv: Gammal mamma??

Jag vill inte vara över 40, men det är för min egen del.
Om andra vill skaffa barn senare, är det upp till dem.

Dock kan jag väl tycka att 50-60 börjar bli i senaste laget.
För både man och kvinna.
 
Sv: Gammal mamma??

Men låt oss säga att man får barn vid 45, då kanske det känns OK, men när barnet är 20 då är man färdig för pension:eek:
 
Sv: Gammal mamma??

Men låt oss säga att man får barn vid 45, då kanske det känns OK, men när barnet är 20 då är man färdig för pension:eek:

Jaa.... och? Den som väljer det är ju medveten om den saken. Och egentligen: vari ligger problemet med att gå i pension och vara förälder till en 20-åring?

Och det är nog heller inte så att alla "väljer". De kommer helt enkelt på "försent" i livet att de kanske vill ha barn. Och... även om man DÅ kan önska att man börjat som yngre så kan man ju inte vrida tillbaka tiden och börja tidigare. Det alternativet finns liksom inte längre. Jag är inte den som kan döma någon; vare sig det handlar om en 17-åring som blir morsa eller en 45-åring. Det hänger på person, omständigheter och deras helt egna val.

Däremot sätter ju naturen in bromsen för de flesta; i och med att man helt enkelt inte blir gravid.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag vill inte vara över 40, men det är för min egen del.
Om andra vill skaffa barn senare, är det upp till dem.

Dock kan jag väl tycka att 50-60 börjar bli i senaste laget.
För både man och kvinna.
Jag tänker mest på att man ska hinna ta hand om sina barn också innan man blir FÖR gammal, men som någon skrev någon livsgaranti har ju ingen.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag tänker mest på att man ska hinna ta hand om sina barn också innan man blir FÖR gammal, men som någon skrev någon livsgaranti har ju ingen.

Nej, och de flesta dör ju inte vid 65... om man fått barnet vid 45 så är ju småbarnsåren avklarade när man är 50. En 20-åring behöver inte särskilt mycket "omhändertagande" ... om man inte misslyckats rätt kapitalt som förälder...;)
 
Sv: Gammal mamma??

Jag hör ju till dem som har gamla föräldrar. Mamma var 40 när hon fick mig och pappa några år äldre.
För mig var det aldrig något konstigt när jag växte upp även om jag ganska ofta fick frågan om hur det var att ha så gamla föräldrar. Jag tyckte att det var skönt för de hade ett lugn som många av kompisarnas föräldrar saknade(jag har äldre syskon).

MEN, nu när jag själv är vuxen och har egna barn så är det faktiskt lite jobbigt. Min pappa dog innan min son föddes och det finns inget som säger att min mamma lever (visst, man har aldrig några garantier men efter en viss ålder är risken större) tills mitt nästa barn är fött (november).
Jag har själv aldrig haft några mor eller farföräldrar och JISSES vad jag har saknat det. Nu kommer inte mina barn heller att ha det och det är lite sorgligt tycker jag.

Så att skaffa barn sent handlar ju inte bara om det barnet utan även om kommande generationer, kanske inte något som så många tänker på........
 
Sv: Gammal mamma??

MEN, nu när jag själv är vuxen och har egna barn så är det faktiskt lite jobbigt. Min pappa dog innan min son föddes och det finns inget som säger att min mamma lever (visst, man har aldrig några garantier men efter en viss ålder är risken större) tills mitt nästa barn är fött (november).

Det där har jag tänkt på en del. Eftersom jag blir 38 när bebis föds och mina föräldrar är kring 63-64 år. En fördel är att de har trappat ner i arbetstid och har dessutom längtat efter barnbarn (märktes när de fick besked!) och verkligen kommer ägna tid och engagemang till vårt barn. De har ingen egen yrkeskarriär att ägna sig åt (som farfar) eller hemmaboende barn (som farmor har fortfarande). En nackdel är dock att det långtifrån är säkert att båda lever när vårt barn blivit över 20 år....

Och för min del så är det ju så att om vårt barn väljer samma väg som mig och väntar rätt länge med egna barn så kommer jag kanske vara uppåt 80 år innan jag blir mormor/farmor. Om jag ens lever...
 
Sv: Gammal mamma??

Men dina föräldrar var nog relativt unga när de fick dig ! Så det är väl ganska "normal" ålder på mormor och morfar. Och inte minst som du själv skriver - de är på väg att trappa ner och har alltså möjlighet att faktikst umgås med sina barnbarn.
 
Sv: Gammal mamma??

Men dina föräldrar var nog relativt unga när de fick dig ! Så det är väl ganska "normal" ålder på mormor och morfar. Och inte minst som du själv skriver - de är på väg att trappa ner och har alltså möjlighet att faktikst umgås med sina barnbarn.
Nja, normalgamla för den tiden. 24 och 25 år.

Om jag fått barn vid samma tid hade mina föräldrar blivit morföräldrar vid 50-55 ungefär. Det som kan vara "problemet" för mina föräldrar är att de kanske inte orkar/kan hitta på aktiva saker med barnbarnet/n när det fyllt 10-12 år.
 
Sv: Gammal mamma??

Det är väl upp till vara och en.
Så länge man tänker på barnet man sätter till världen. Att han/hon får det bästa tänkbara och att det inte är av rena egoistiska anledningar.
Själv har jag alltid sagt att jag ville ha första barnet innan 30. Sen om det kommer nån eftersläntare efter 30-strecket spelar inte så stor roll. Men första innan 30 var ett "krav" från min sida.
Fick Jason i februari i år och fyller 25 iår. Så, så långt har jag lyckats..:)
 
Sv: Gammal mamma??


Men det är ju inte säkert att naturen vill samma sak, eller hur? barn kommer väl när de kommer... Känner par som började försöka redan vid 23 års ålder, och fick sitt första vid 31 efter diverse behandlingar.
 
Sv: Gammal mamma??

Nej, och de flesta dör ju inte vid 65... om man fått barnet vid 45 så är ju småbarnsåren avklarade när man är 50. En 20-åring behöver inte särskilt mycket "omhändertagande" ... om man inte misslyckats rätt kapitalt som förälder...;)

Nej, jag håller med du. Ibland undrar jag när jag läser trådar här om det över huvud taget GÅR att uppfylla alla krav som ställs på föräldrar och föräldraskap. Allt finns det moral och pekpinnar omkring.
 
Sv: Gammal mamma??

Hur gammal man kan vara avgör inte jag men jag vill inte ha några barn efter trettio.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp