"gammal" havre vs "ny" havre

carambawinnie

Trådstartare
Nu vill jag ha utrönt VARFÖR man inte skall ge "ny"/nyskördad havre utan man skall köpa "gammal"? Nån som vet varför? Hur snart kan man ge av den "nya"?

Frågat bönderna men dom har inget svar på det, men nån borde ju veta varför... Eller är det bara en myt att man inte skall ge ny havre till hästar?

Sv: "gammal" havre vs "ny" havre

Det jag har fått lära mig är att havre bör lagras i tre månader innan man ger den till häst och att det har något med e-vitamin att göra. Man kan ge ny havre men bör då ge extra e-vitamin. Hoppas någon kan ge ett utförligare svar

Sv: "gammal" havre vs "ny" havre

Att vänta så länge som 3 månader anser jag vara en förlegad tes. Däremot så bör ju spannmålen få torka ordentligt, alt. bli färdigensilerad, innan den används.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar