"gammal" havre vs "ny" havre

carambawinnie

Trådstartare
Nu vill jag ha utrönt VARFÖR man inte skall ge "ny"/nyskördad havre utan man skall köpa "gammal"? Nån som vet varför? Hur snart kan man ge av den "nya"?

Frågat bönderna men dom har inget svar på det, men nån borde ju veta varför... Eller är det bara en myt att man inte skall ge ny havre till hästar?

Sv: "gammal" havre vs "ny" havre

Det jag har fått lära mig är att havre bör lagras i tre månader innan man ger den till häst och att det har något med e-vitamin att göra. Man kan ge ny havre men bör då ge extra e-vitamin. Hoppas någon kan ge ett utförligare svar

Sv: "gammal" havre vs "ny" havre

Att vänta så länge som 3 månader anser jag vara en förlegad tes. Däremot så bör ju spannmålen få torka ordentligt, alt. bli färdigensilerad, innan den används.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
802
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 914
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna