Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Ägaren hade funderingar att avliva redan i somras. Då var det inget större fel på honom mer än att han var stel och lite trög i starten. Jag hade mycket svårt att förstå det. En frisk häst har jag ju svårt att förstå att man avlivar.
Nu blev han ju väldigt sjuk, även om han nu med hjälp av smärtlindring står och faktiskt kunde gå två steg för att möta mig och bli kliad på om än med möda.
Det skulle kanske gå att bota fången. Men nu är det ju bestämt att han ska avlivas. Det är tydligen inte nån tvekan. Frågan var bara när och hur.
Om hästen hade varit ung och det fanns en god prognos hade jag också tyckt att man ska kämpa. Men för honom är det ju ändå slut.

När han nu redan gått igenom detta och kämpat sig upp igen (om än med hög dos smärtstillande) så känns det lite bisarrt att plågas i flera veckor och sen avlivas. Jag går ju helt och hållet på min magkänsla nu men jag tycker hela situationen är märklig.

Måste försvara ägaren så till vida att hon faktiskt bryr sig väldigt mycket om sin häst och han är före detta mycket välmående, fin och en av de mysigaste hästar jag träffat. Ibland gör man dock om hästar till det man skulle göra med en människa (som man inte avlivar). Där kommer den känslomässiga konflikten in.

Idag skulle han tas bort men nu har ägaren ändrat sig igen. Hon vill inte avliva med slaktmask. Det var det enda som kunde erbjudas idag så nu är det uppskjutet på obestämbar tid igen.

Alltså hur tänker man där?:confused:

I mitt fall var det tvärtom, jag har alltid föredragit bult, men när vi fick beskedet att min älskade gamling (som jag haft i 15 år, min första häst:cry:) hade en stor tumör på ena njuren så råkade vi befinna oss på Ultuna. Där avlivar man som bekant med spruta. Alternativet hade varit att ställa honom på transporten 6 h hem igen. Det skulle jag aldrig ha utsatt honom för. Den sista tjänsten jag kunde göra honom var att låta honom slippa lida så fort som möjligt då inget hopp om förbättring fanns och han mådde mycket dåligt. Han stod ju upp men hade ont och febertoppar i skov.:(

Hästen får adekvat behandling för sin fång. Så sett ha den samma chans att tillfriskna som någon annan fånghäst.

Jag tycker också att man måste vara bra rubbad om man låter hästen stå och plågas om man verkligen bestämt sig för att den ska dö. Sjuk. MEN - jag tror fortfarande att ägaren hoppas och velar för att h*n kanske hoppas att hästen ska bli så bra att den kan leva över sommaren eller liknande argument. Jag kan också läsa vad Rabalder säger, men det är trots allt en annan sak än att hästägaren ger sin syn på saken. Kanske säger hon att hästen prompt ska avlivas för att hon känner att Rabalder "kräver" det, vad vet jag!

Diskussionen om djurplågeri eller inte är intressant på ett annat sätt. Den här hästen lider inte mer än en riktigt dålig fånghäst som djurägare inte har en tanke på att avliva förrän det är helt kört. Lidandet är föstås, sett ur vår synvinkel, mer försvarbart om det kan leda till en frisk period, fortsatt liv. Men ur hästarnas synvinkel är smärtan densamma. Kanske är felet att man får utsätta en häst för mkt lidande för att man själv vill behålla den, kanske borde många hästar avlivas långt tidigare. Men så kan man ju väga smärta på 9 på en skala 1-10 under 3 veckor mot en artros, smärta 3 på samma skala, under 5 år. Vad är värst? Och vem avgör det?

I det här fallet tror jag att vi inte har alla fakta, hästägarens tankar, veterinärens prognos osv för att kunna döma. Spelar eg ingen roll heller, för vad som skivs här påverkar inte hästens situation öht. Om det ser riktigt illa ut tycker jag att ts ska anmäla för djurplågeri. Det är enda sättet att hjälpa hästen, om den behöver mer hjälp än den får.

Diskussionen om djurplågeri eller inte är intressant på ett annat sätt. Den här hästen lider inte mer än en riktigt dålig fånghäst som djurägare inte har en tanke på att avliva förrän det är helt kört. Lidandet är föstås, sett ur vår synvinkel, mer försvarbart om det kan leda till en frisk period, fortsatt liv. Men ur hästarnas synvinkel är smärtan densamma. Kanske är felet att man får utsätta en häst för mkt lidande för att man själv vill behålla den, kanske borde många hästar avlivas långt tidigare. Men så kan man ju väga smärta på 9 på en skala 1-10 under 3 veckor mot en artros, smärta 3 på samma skala, under 5 år. Vad är värst? Och vem avgör det?

Jag kan förstå ts situation även om jag kanske lite grand ifrågasätter tråden. varför är det denna gång OK att skriva en tråd om ngn annans häst när det inte är det i andra sammanhang.

Sedan håller jag med dig om att det många ggr säkert är jättesvårt att veta vad som är "rätt" och vad som är "fel". Hur ska vi kunna veta det? Vem har rätt att bestämma hur mkt en häst ska få lida? Jag tycker att detta kanske blir speciellt intressant/tydligt när det gäller fånghästar. Där handlar det ju ofta (ibland?) inte bara om två veckors intensiv smärta utan om flera veckors/månaders konvalescens för att sedan kanske aldrig riktigt komma tillbaka till ett riktigt hästliv.

Jag vill förtydliga att jag ej startat den här tråden för att ha nån hetsjakt på vare sig denna djurägare eller nån annan. Jag undrade över huruvida man kan få hästen att på ett drägligt vis överleva till avlivning och sen hur prognosen kan se ut. Också hur man kan göra för att lindra och vad som gäller vid avlivning.
Jag har inte heller pressat ägaren till avlivning. Jag har sagt vad jag tycker, vi tycker olika. Sen är vi där på olika tider.
Jag är emot avlivning av friska djur, jag är också emot djurplågeri. Ibland är skillnaden hårfin och innebär olika för oss.

Jag har förstått att du inte menade så heller. Men diskussionen blir ändå lite åt det hållet.

Blir bara förbannad när jag läser detta..Det måste finnas någon jägare som för en billig summa kan hjälpa er att avliva hästen.Kanske låter grymt men det är mer humant för hästen som jag anser lider väldigt nu.Som hästägare har man ett ansvar för sinna djur och att dom lever ett värdigt liv och inte plågas som denna häst i mina ögan gör nu.

Jag måste säga att jag förstår din frågeställning men precis som många andra blir man illamående av själva tanken på det till synes onödiga och inadekvat lidande som denna häst utsätts för...

Tunga beslut är aldrig lätta att ta, men man måste våga se sanningen... detta handlar om en gammal trotjänare som blivit akut och allvarligt sjuk, man förhalar ett avkortat lidande till förmån för ????? INGET... däri ligger vanvården och felet... Jag anser att hästägaren faller i sin skyldighet att värna djuret och sin plikt att skydda djuret från ONÖDIGT lidande... finns inget försvarsbart alls i hennes beteende och därav skulle jag aldrig tvekat utan ringt ut en inspektör...

Jag är fullt medveten att ett djur kan lida under pågående behandling men även där har man förhoppningsvis satt upp diverse riktlinjer... "Hit men inte längre" och då är det ju både behandlande vet och ägare som tillsammans slår sina kloka huvuden ihop och kommer fram till dessa utifrån både yrkes och ägande kunskaperna....

Här, i just detta fall verkar uppenbara brister finnas hos bägge parter... och i slutänden blir den en gammal vän som får lida de sista dagarna i livet:cry:

Beklagligt, sorgligt och totalt förkastligt...:devil:

Jag kan förstå ts situation även om jag kanske lite grand ifrågasätter tråden. varför är det denna gång OK att skriva en tråd om ngn annans häst när det inte är det i andra sammanhang.

Sedan håller jag med dig om att det många ggr säkert är jättesvårt att veta vad som är "rätt" och vad som är "fel". Hur ska vi kunna veta det? Vem har rätt att bestämma hur mkt en häst ska få lida? Jag tycker att detta kanske blir speciellt intressant/tydligt när det gäller fånghästar. Där handlar det ju ofta (ibland?) inte bara om två veckors intensiv smärta utan om flera veckors/månaders konvalescens för att sedan kanske aldrig riktigt komma tillbaka till ett riktigt hästliv.

Jag tycker när det handlar om fånghästar så är det åratal vi pratar om. :crazy:

Vad hemskt att bara kunna stå och se på utan att kunna göra något....:cry:

Här, i just detta fall verkar uppenbara brister finnas hos bägge parter

Jag håller med dig i allt utom just detta. Det är precis så här det ser ut för många fånghästar. De ligger ner ett par dagar och blir sedan stående, kraftigt smärtpåverkade, på boxvila. De blir successivt bättre (eller inte). De får NSAID som minskar inflammationen i hovbädden och verkar smärtlindrande. Hovvården är förstås av betydelse, men man måste avvakta tills dess hästen kan lyfta hovarna utan att nästan dö av ont. Diet är förstås också en del av behandlingen - där vet vi inte hur det ser ut för hästen i ts stall? Den här hästen skulle man ju snarast vilja ha röntgad för att se om det är kört eller ej, men i detta läge är transport inte en möjlighet - hade inte varit det om man velat "rädda" hästen heller. Hästen får samma behandling och mår lika dåligt som många andra fånghästar. Ska den avlivas pga det så är det många kusar där ute som inte heller borde behöva genomgå behandling.

Jag håller fö med dig, om det är så att hästägaren tänker avliva hästen oavsett ev förbättringar. Personligen tror jag att det var just pga förbättringarna som hästen är kvar i livet; "5 dagar till - fortsätter det att bli bättre så kanske" tror jag att hästägaren tänker. Men det är förstås bara spekulationer. OM hästägaren verkligen har den planen så är det ett fruktansvärt ONÖDIGT lidande för just den här hästen. Men lidandet är inte exceptionellt.

Borde man eg avliva fler fånghästar? De som får återfall och periodvis har fruktansvärt ont? Jag tror faktiskt att jag tycker det.

Borde man eg avliva fler fånghästar? De som får återfall och periodvis har fruktansvärt ont? Jag tror faktiskt att jag tycker det.

Jag tror att jag håller med dig.
Det tycks finnas många fånghästägare, i alla fall som jag har träffat, som verkar helt inställda på att en fånghäst får återfall med jämna mellanrum dvs minst en gång om året.
Jag är inte det.

I höstas fick min nyinköpta märr (äldre häst) fång, så snart vi fått titta på plåtarna så bokade vi tid hos slakteriet (morgonen därpå).

Jag ser ingen anledning att behålla en häst med fång, det är så smärtsamt för hästen och det innebär så stora inskränkningar i det jag personligen ser som ett bra hästliv (utevistelse på gräs, betande, naturligt ätbeteende etc).

Precis min åsikt. Jag skulle inte avliva nån av mina för ett enstaka, lindrigare anfall, men återkommande eller kraftiga anfall skulle nog föranleda ett samtal till nödslakten.

Sedan ska jag erkänna att det sannolikt beror på vilken häst som drabbas. 3 av 4 skulle jag slakta utan att blinka så värst många gånger, medan jag nog skulle kunna tänka mig att grusa 3 ha bete om det krävdes för att nummer 4 skulle kunna leva vidare. Led han skulle det förstås inte vara någon diskussion. Det är mycket känslor och etik i det där, utöver det rent medicinska.

Just fång tycker jag är så vidrigt, efter att sedan barnsben blivit itutad "no hoof, no horse". Det är liksom så grundläggande för hela hästens existens, att den kan gå, fly, ta sig dit maten finns (om det varit ett djur i naturen).

Numera har jag som standard att en häst som inte kunnat överleva i frihet (nåja) får vandra vidare. D v s behöver den medicin för att kunna leva utan vedervärdig smärta, ständigt återkommande anfall eller liknande - då får den möta sin skapare.

Det är svårare för mig att se dem lida (om det inte finns en rimlig prognos) än att möta min egen sorg och ta bort dem. Sedan är det ju solklart som du säger - den där sista procenten ÄR svår att göra av med, men samtidigt är det också svårt att se dem man älskar lida. En balansgång.

Men just fång har jag oerhörd respekt för, och svårt att se livskvalité hos hästar som drabbats.

Lite utanför tråden men en fråga till er som är duktiga på fång.

Den här hästen har iaf det senaste två åren då jag stått på samma ställe haft relativt lite utevistelse. Nu är ju jag en lösdriftmänniska men jag tycker ute 9-15 är lite. Finns säkert många som tycker annorlunda. Sen får han (innan sjukan) ca 4 kg havrekross, 2 kg lusern och 1 kg betfor om dagen. För mig är det även mycket men vi tänker säkert olika där med. Hästen är i fint hull och ser inte ut att vara så gammal som han är.
Så frågan är, hur mycket kan detta ha påverkat uppkomsten av fång?

Det är inte lätt att veta.

Men lite motion och mycket spannmål är nog de två som jag hade gissat på skulle kunna ge fång av det du skrivit upp. Jag tror mest på havren även om ajg inte vet egentligen om 4 kg är mkt. Det beror också på hur många ggr om dagen det delas upp på. Sedan kan den ha fått fång av ngn helt annan anledning - bara för att göra det lite mer spännande. :crazy:

Feta hästar är i en ganska allvarlig riskgrupp.

Möjligen att betforen skulle kunna bidra till det om hästen är insulinresistent, betforen ges tillsammans med blötläggningsvattnet och antagligen allt på en gång.

Lite utanför tråden men en fråga till er som är duktiga på fång.

Den här hästen har iaf det senaste två åren då jag stått på samma ställe haft relativt lite utevistelse. Nu är ju jag en lösdriftmänniska men jag tycker ute 9-15 är lite. Finns säkert många som tycker annorlunda. Sen får han (innan sjukan) ca 4 kg havrekross, 2 kg lusern och 1 kg betfor om dagen. För mig är det även mycket men vi tänker säkert olika där med. Hästen är i fint hull och ser inte ut att vara så gammal som han är.
Så frågan är, hur mycket kan detta ha påverkat uppkomsten av fång?

Maten kanske kan ha påverkat, men inte att vara ute 9-15.

Mina hästar går ute ca 8-15 under hela vintern, ingen har haft fång, då har jag gamlingar 27, 23 och 18 i år.

Den ena är "mörkrädd" och blir en fara för sig själv och andra om han tas in efter mörkret har fallit, så därför följer mina hästar ljuset i sin hagvistelse, förutom på betet.

kl
jag tycker helt klart det är värre att hästen ska avlivas. man måste ju se lidande utifrån ett större perspektiv än just nu.

om hästen får rätt vård och möjlighet till rehabilitering så att den kan bli frisk och få leva några fina år till så kanske det är värt att ha ont i benen i två veckor, om man blir bra sen. då finns det ju en mening med lidandet, det är en etapp på vägen till att läka.

men att låta ett djur lida i flera veckor när man från första början beslutat att avliva det är grymt och fruktansvärt oetisk. då har man medvetet utsatt det för onödigt lidande, eftersom lidandet inte har någon mening.

det är ju inte som att ha svårt att bestämma sig för vad man ska ha till middag, det finns inget utrymme för att vela fram och tillbaks och dra ut på det.
har man ett skadat eller sjukt djur så får man antigen ta bort det direkt eller göra allt för att få det friskt igen (om prognosen är sådan).

om hon absolut vill skicka hästen nånstans där skorna måste av ^^ så är det noll problem att ta av dom efter att hästen är död.

Håller med, helt sjukt :(

Ja, jag håller nog med dig.... Tror absolut på att många av dessa gamla, hårt och upprepande ansatta borde avlivas i större utsträckning än vad som görs...Som djurägare kan man inte förlita sig på ett "Kanske" alltför länge... man måste våga ta ansvar och säga till sig själv "Detta är inte försvarsbart" MEN, även jag är grymt medveten om den känslomässiga biten, vissa individer sätter sig i hjärtat och man vill verkligen inte släppa taget.... svårt dilemma och invecklad debatt....

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka