Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Så skönt att höra. Jag tror det är en lättnad både för hästen och omgivningen att han har fått sluta sitt lidande.

Håller med alla ovanstående, skönt för både häst och människor.

Skönt att hästen äntligen fick somna in. Hoppas att ägaren klarar av att leva med att hon väntade så länge i onödan. Det är alltid svårt att veta när det är dags men här väntade ägaren allt för länge helt klart tyvärr och det lär nog bli ganska mycket skuldkänslor.

Fast man kan vända på det med och då fråga sig, gjorde jag verkligen allt?
Tänk om hästen hade blivet frisk igen. (vilket många fånghästar blir)

Tycker inte man skall döma någon som står med en sjuk häst som ev måste tagas bort. Det är mycket som vi ev. inte vet.
Jag tolkade då ägaren som mån om sin häst, innan jag fått alla fakta så dömer jag ingen. Det tycker jag fler borde ta efter.

Jag försvarar dock inte att hästen har legat så mycket, men som sagt var, innan man har all fakta så skall man inte döma.

Fast man kan vända på det med och då fråga sig, gjorde jag verkligen allt?
Tänk om hästen hade blivet frisk igen. (vilket många fånghästar blir)

Tycker inte man skall döma någon som står med en sjuk häst som ev måste tagas bort. Det är mycket som vi ev. inte vet.
Jag tolkade då ägaren som mån om sin häst, innan jag fått alla fakta så dömer jag ingen. Det tycker jag fler borde ta efter.

Jag försvarar dock inte att hästen har legat så mycket, men som sagt var, innan man har all fakta så skall man inte döma.

Jag dömer inte. Hästen skulle ju ändå avlivas, varför låta den lida så länge helt i onödan då?

Jag dömer inte. Hästen skulle ju ändå avlivas, varför låta den lida så länge helt i onödan då?

Fast du skrev ju

"Hoppas att ägaren klarar av att leva med att hon väntade så länge i onödan. Det är alltid svårt att veta när det är dags men här väntade ägaren allt för länge helt klart tyvärr och det lär nog bli ganska mycket skuldkänslor."

Enligt mig dömer du någon som skall både ha skuldkänslor och klara av att leva med det för att denne väntade så länge i onödan, det är väl att döma utan alla fakta?
Vad vet vi om ägaren ångrade sig, och nu helt plötsligt ville försöka få hästen frisk.

Fast du skrev ju

"Hoppas att ägaren klarar av att leva med att hon väntade så länge i onödan. Det är alltid svårt att veta när det är dags men här väntade ägaren allt för länge helt klart tyvärr och det lär nog bli ganska mycket skuldkänslor."

Enligt mig dömer du någon som skall både ha skuldkänslor och klara av att leva med det för att denne väntade så länge i onödan, det är väl att döma utan alla fakta?
Vad vet vi om ägaren ångrade sig, och nu helt plötsligt ville försöka få hästen frisk.

Hade inte ägaren kommit förbi det stadiet?

Kan vi som ägare verkligen avgöra hur pass ont vårt djur har och vet vi att dom har värdig livskvalitet??

För mig så har jag ett rättesnöre som jag försöker följa ganska hårt, jag fick tidigt lära mig av min familj att varje djur skall behandlas med respekt, kärlek, ödmjukhet, tolerans MEN det är på MITT ansvar att vid behov avsluta det liv jag förvaltar om jag ser att dess förutsättning för ett sunt liv längre ej föreligger....

Jag skulle bland annat aldrig utsätta ett djur för livslång medicinering, jag anser att ett djur som av en eller annan andledning blir allvarligt begränsade från att leva fullt ut som vanligt heller ska avlivas än begränsas... MEN, även jag har ett hjärta, jag är fullt medveten om att förutsättningarna ändras utifrån ålder, därför flyttas ju självklart min egen gränssättning och jag får en annan toleransnivå för diverse "krämpor"

Så NÄR Sätter man stopp... ?!? HUR avgör man att tiden är inne?!?

JA, jag gör det vid obotlig/kronisk sjukdom, vid ihållande hög smärta eller vid hastiga akuta sjukdomstillstånd där behandling/ingreppsresultat är ovissa...

Det är en väldigt svår fråga. Särskilt om en själv och vetrinären har olika åsikter....

Min tävlingshäst drabbades av fång en sommar, tillfrisknade men blev sjuk igen på vårvintern. Han hade fruktansvärt ont, buttan tog inte bort smärtan nog mkt. Vetrinär var ute dagligen men ansåg att hästen ändå vara rätt o.k. och att det fanns goda chanser till tillfrisknande och det var ju en sådan fantastiskt fin häst.

Jag ringde till slut ut en annan vetrinär som kom ut samma dag som den ordinarie vetrinären eftersom jag såg hur ont hästen hade och bad om en annan bedömning. Han blev borttagen p.g.a. djurskyddskäl på studs.

Jag kommer aldrig att sätta mig i den situationen igen att jag är beroende av en vetrinärs godkännande för att ta bort en häst som lider för att kunna få ut livbelopp på försäkringen.
På den efterföljande hästen har jag dubbel vetrinärvård men bara 5.000 i livvärde, hädanefter bestämmer jag själv när det är nog kämpat!

Du har kommit till den punkt där vi/jag är. När vi fick fångbesked på kliniken ringde jag därifrån och bokade slakttid. På morgonen var hästen borta. Jag vill inte ligga i händerna på någon annan när jag fattar det beslutet, vi tog bort utan att blanda in försäkringsbolaget, de hade krävt en lång rad åtgärder innan de beviljat utdömning.

Fast du skrev ju

Nej nu läser du in saker jag inte skriver. Jag skrev att jag hoppas att ägaren slipper känna skuldkänslor och då menar jag att jag hoppas att ägaren kan gå vidare med det här i bagaget utan att få ångest för gjort är gjort och kan inte ändras på. Jag tycker synd om ägaren som hamnade i en så hemsk situation och jag lider verkligen med henom. Jag dömmer inte och det hade du vetat om du kände mej. Nu känner du inte mej men du kan ju läsa vad jag skriver utan att tolka in det som något helt annat.

Det är en väldigt svår fråga. Särskilt om en själv och vetrinären har olika åsikter....

Min tävlingshäst drabbades av fång en sommar, tillfrisknade men blev sjuk igen på vårvintern. Han hade fruktansvärt ont, buttan tog inte bort smärtan nog mkt. Vetrinär var ute dagligen men ansåg att hästen ändå vara rätt o.k. och att det fanns goda chanser till tillfrisknande och det var ju en sådan fantastiskt fin häst.

Jag ringde till slut ut en annan vetrinär som kom ut samma dag som den ordinarie vetrinären eftersom jag såg hur ont hästen hade och bad om en annan bedömning. Han blev borttagen p.g.a. djurskyddskäl på studs.

Jag kommer aldrig att sätta mig i den situationen igen att jag är beroende av en vetrinärs godkännande för att ta bort en häst som lider för att kunna få ut livbelopp på försäkringen.
På den efterföljande hästen har jag dubbel vetrinärvård men bara 5.000 i livvärde, hädanefter bestämmer jag själv när det är nog kämpat!

Ja, du fick mig verkligen att fundera... hur är det möjligt att 2 st vettar gör så OLIKA bedömningar?!? Har dom ingen form av "mall".. eller är ALLT GODTYCKLIGT....:confused:

Jag förstår och håller med både dig och Lovisa... jag vill inte heller tvingas vänta och hänga i trådar på nån annan som ska fatta besluten... Jag vill kunna besluta om att avsluta ett onödigt lidande... Men hur, om inte vetten anser att djuret lider ska man då kunna få kraft att säga nej....

Man skaffar sig tillräckligt med kunskap för att fullfölja sina ansvar och åtaganden som djurägare. Det är det ends svaret som finns, oavsett djurslag

Jag förstår och håller med både dig och Lovisa... jag vill inte heller tvingas vänta och hänga i trådar på nån annan som ska fatta besluten... Jag vill kunna besluta om att avsluta ett onödigt lidande... Men hur, om inte vetten anser att djuret lider ska man då kunna få kraft att säga nej....

Jag tror att det är en mkt "lättare" situation att som ägare tycka att visst ska vi ge hästen en extra chans fast vetrinären är tveksam än tvärtom. Det känns helt bakvänt att behöva propagera och agera för att ens älskade häst SKA dömas ut och slaktas.

Men man gör det just för att man älskar sin häst och tar ansvar ända till slutet.

Jag har full förståelse för Lovisaleonora_ som ringde efter slakt redan på kliniken. Det skulle nog jag också ha gjort om jag redan från start hade förstått vilket lidande han skulle få gå igenom.

Jag vill kunna besluta om att avsluta ett onödigt lidande... Men hur, om inte vetten anser att djuret lider ska man då kunna få kraft att säga nej....

Självklart är det alltid du som tar det avgörande beslutet och en vet. kan inte neka att avliva en häst, MEN f-bolagen kan vara ev en annan mening = du riskerar att inte få ut livvärdet på hästen om den avlivas utan föregående behandling.

Bryr man sig inte om livvärdet så är det bara att avliva när du vill.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka