Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Borde man eg avliva fler fånghästar? De som får återfall och periodvis har fruktansvärt ont? Jag tror faktiskt att jag tycker det.

Ja, det tycker jag och många distriktsveterinärer som besöker dessa stackars hästar. Men efter besök på klinik så kommer de hem igen med mer smärtstillande på recept. De står inne ett par månader (eller rättare sagt ligger), hinner går ut ett par månader och sedan är det fång igen! :cry: Ny vända på klinik osv...

Jag tycker det verkar som om klinikveterinärerna accepterar mer smärta hos hästarna under längre tid än en veterinär på fältet? :confused:

Det är väl fältveterinärernas mening sedan många, många år tillbaka? Att klinikveterinärer ibland mått bra av att komma ut i verklighetens lidande, och inte bara mellalanda i en semiverklighet på kliniken.

Det är svårare för mig att se dem lida (om det inte finns en rimlig prognos) än att möta min egen sorg och ta bort dem.

Håller helt med dig.

Få hästar självdör, dvs vi tar beslut om avlivning förr eller senare. Har hästen ont så ska det hellre ske förr än senare.

Ytterligare en fråga med risk för att låta korkad.
Varför ska man ta av skorna innan man avlivar med bult men inte om man avlivar med spruta? Och varför ska man ta av dem över huvudtaget innan avlivning. Om hästen ska förbrännas så kan jag förstå det men varför ska de då av före avlivning??

Ja, det tycker jag och många distriktsveterinärer som besöker dessa stackars hästar. Men efter besök på klinik så kommer de hem igen med mer smärtstillande på recept. De står inne ett par månader (eller rättare sagt ligger), hinner går ut ett par månader och sedan är det fång igen! :cry: Ny vända på klinik osv...

Jag tycker det verkar som om klinikveterinärerna accepterar mer smärta hos hästarna under längre tid än en veterinär på fältet? :confused:

Det är möjligt att det är så i många fall. Men inte för de fånghästar som jag har träffat på som blir sjuka om och om igen. De kommer inte i närheten av en klinik.

Det har jag ingen uppfattning om, men kanske är det så. Jag tycker över lag att hästägarna själva är de som bromsar en avlivning och "vägar" förstå att det är dags. Det är förstås veterinärens uppgift att förklara, men ibland är det stört omöjligt. Kan tänka mig att det är ännu värre nu med all info på nätet om naturlig verkning och tillfrisknande utan hovkapslar. Ja fy fan.

Vad gäller lidande så finns det så mkt skit inom hästvälden. Onda ryggar, hältor, artroser ("han snubblar när jag rider men har inte ont"). Är det ok?

Vet du, jag måste få säga att detta kan bli en riktigt bra debatt om TS låter oss hållas... för de frågeställningar som du bland annat tagit upp är verkligen intressanta...

Hur är vi som djurägare egentligen? Hur avgör vi vad som är lämpligt/olämpligt och när SKA man sätta punkt? Hur länge kan man medicinera sitt djur och hur vet man att lidandet är en övergående fas... Hur långt ska man sträcka sig i behandlingar och hur bestämmer man vad som är godkänd livsstandard??

Ja, hur gör vi, ägarna våra val och vad grundar vi dom på?? Är det abstrakta saker som gnistan i ögat,energin, ren å skär vilja eller är det mer konkreta bevis i form av sutration, nutration,ork i ben??

Vad avgör egentligen ett djurs livskvalitet.. är det att orka det den gjorde när den var föl eller valp eller är det ok att ha synliga krämpor såsom stela höfter, sämre syn, ingen hörsel, stappligt rörelsemönster och diverse hältor, ömmor och ibland även smärtor...

Kan vi som ägare verkligen avgöra hur pass ont vårt djur har och vet vi att dom har värdig livskvalitet??

För mig så har jag ett rättesnöre som jag försöker följa ganska hårt, jag fick tidigt lära mig av min familj att varje djur skall behandlas med respekt, kärlek, ödmjukhet, tolerans MEN det är på MITT ansvar att vid behov avsluta det liv jag förvaltar om jag ser att dess förutsättning för ett sunt liv längre ej föreligger....

Jag skulle bland annat aldrig utsätta ett djur för livslång medicinering, jag anser att ett djur som av en eller annan andledning blir allvarligt begränsade från att leva fullt ut som vanligt heller ska avlivas än begränsas... MEN, även jag har ett hjärta, jag är fullt medveten om att förutsättningarna ändras utifrån ålder, därför flyttas ju självklart min egen gränssättning och jag får en annan toleransnivå för diverse "krämpor"

Så NÄR Sätter man stopp... ?!? HUR avgör man att tiden är inne?!?

JA, jag gör det vid obotlig/kronisk sjukdom, vid ihållande hög smärta eller vid hastiga akuta sjukdomstillstånd där behandling/ingreppsresultat är ovissa...

Jag har en viss "mall" exempelvis när det gäller hästarna så är hovarna en viktig hållpunkt... INGEN hov, INGEN häst, med andra ord, så länge eventuella problem GARANTERAT är ÖVERGÅENDE under ÖVERSKÅDLIG tid är behandling ok, annars tyvärr avlivning.. I min värld kan en häst inte leva fullvärdigt med kroniskt sjuka hovar och jag skulle aldrig vilja gå omkring med ångest varje sommar över kommande fångangrepp...

Senast ändrad:

Kroniskt sjuka hovar behöver inte enbart innebära fång. Hur ser du på andra sjukdomar och skador på hästens hovar?

Ja, är det något som avger besvär eller smärta under längre period utan chans till 100% tillfrisknande är jag nog ganska krass... men, som sagt var..jag är inte mer än människa, jag har ett hjärta och jag vet att även jag har/skulle kunna dra på ett jobbigt beslut.. frågan är bara hur länge??. För mig kanske det rör sig om 2 veckor, medans för nån annan är det 4 veckor och för den tredje är den 8 veckor...

Problemet är att bedömningen blir godtycklig... alla gör sin egen kalkylering utifrån egna referenser och då blir variabeln ganska stor... HUR gör man en KORREKT bedömning????:confused:

Jag har en viss "mall" exempelvis när det gäller hästarna så är hovarna en viktig hållpunkt... INGEN hov, INGEN häst, med andra ord, så länge eventuella problem GARANTERAT är ÖVERGÅENDE under ÖVERSKÅDLIG tid är behandling ok, annars tyvärr avlivning.. I min värld kan en häst inte leva fullvärdigt med kroniskt sjuka hovar och jag skulle aldrig vilja gå omkring med ångest varje sommar över kommande fångangrepp...

Vad är "överskådlig tid"? Mina hästar fick fång i feb förra året. Har börjat rida igång min stora nu på allvar och hon är hiskeligt pigg och levnadsglad :)! Hon hade rejäla rotationer och även sänkning på ena fram. Jag kommer med största säkerhet aldrig att släppa mina hästar på något bete igen, men förhoppningen är att de ska kunna äta gräs i alla fall några timmar här och där. Ärligt talat bör nog de flesta hästägare ha lite ångest över fånganfall, för fång kan drabba de flesta...

Jag har tänkt på detta med avlivning eller ej för fånghästar. Det är en intressant och viktig frågeställning.

Jag tycker att det beror en hel del på hästen om den klarar en lång boxvila, om den kan gå med munkorg, om den går att hantera under en lång boxvila osv.
Vår minsta lilla ponny hade aldrig klarat att hålla sig lugn i en box. Han hade blivit heltokig. Han hade säkert tagit av sig munkorgen på fem minuter för han kryper ur alla täcken och grimmor med flugviftor och liknande. Han rymmer mellan hagarna så fort han får tillfälle (ex strömavbrott eller annat). Dessutom är han 25 år. Så om han hade fått ett allvarligt fånganfall så hade jag nog övervägt att ta bort honom.
Vårt fullblod hade nog klarat det mesta av det jag har skrivit ovan men däremot så hade han laddat rätt bra när han väl kom ut ur boxen. Så det hade inte heller varit så lätt.
Jag insåg tidigt att min ponny är den av våra hästar som har haft bäst förutsättningar för att ta sig igenom alla dessa månader av rehabilitering. Och jag tänkte på det nu under vår långa söndagsridtur nyss. Om jag lyckas hålla henne frisk i fortsättningen och hon kan få gå och äta gräs under begränsade tider en stor del av året så tycker i alla fall jag att det har varit meningsfullt. Men om hon snart blir sjuk igen, aldrig kommer att kunna äta gräs igen så vet jag inte om det var värt det. Nu vet man ju aldrig vad hästen tycker förstås.

Sedan vet man ju inte heller i början hur allvarligt det blir vilket är nästa svårighet.

Varför ska man ta av skorna innan man avlivar med bult men inte om man avlivar med spruta? Och varför ska man ta av dem över huvudtaget innan avlivning. Om hästen ska förbrännas så kan jag förstå det men varför ska de då av före avlivning??

Som L_ skriver är det bara trams... Tog bort en häst med bult för några år sen och det var inget snack om skorna. De kunde tas bort om jag ville ha dem, men annars satt de kvar.
För 2 år sen avlivade vi akut med spruta, vet. kom inom en halvtimme, 2 timmar efter det kom djurambulansen och tog hästen med sig.

Så det hästägaren i ditt stall håller på med är också bara trams...

Och jag tänkte på det nu under vår långa söndagsridtur nyss.

Vilken attans tur vi haft ändå...:bow: Visst har jag alltid haft hoppet, men det är först under den senare delen av sjukdomen som jag verkligen trott att det kanske skulle gå. Och jag är fortfarande väldigt rädd för att gå för fort fram.

Ursäkta OT!

Knapplånar mig själv.

Önskar att hästägaren kunde bestämma sig för att antingen avliva eller att göra sitt yttersta för att rehabilitera hästen! Som fånghästägare har jag ju all förståelse för smärta, uppoffringar och långa konvalescenser men det är velandet (om nu det vi läser här stämmer med verkligheten) som stör mig. Antingen bestämmer man sig för att avsluta eller så gör man ALLT som går att göra för att försöka få hästen frisk!

Min lilla ponny fick fång i januari-2009. Lite stel och stapplig, annars pigg. Gjorde efter konstens alla regler med mat, utevistelse m.m. Trots detta fick hon återfall i april-2009. Tillbaks på ruta ett med boxvila och sjukhage. I augusti ligger hon i boxen och vill inte resa sig. Börjar med butta igen, svara inte alls på medicineringen. Får reda på att hästar kan komma in i en slags smärtchock och då funkar inte butta. Veterinären kommer ut och ger henne intravenöst och hon blir lite piggare men ligger fortfarande ner väldigt mycket. Veterinären vill röntga hovarna innan hon dömmer ut henne. Röntgen visade rotation och sänkning enligt veterinären. Bestämmer mig för att ta bort henne men vill att en annan veterinär som är jätte duktig på just fång kollar på bilderna först. Får en helt annan version av honom. Ingen sänkning, lite rotation men väldigt fina hovar för att ha haft fång. Däremot ser han att det verkar vara nåt främmande föremål i hoven. Tar ut hovslagaren som skär upp en hovböld. Idag är min ponny en pigg och sprallig tjej som springer i hagen med mina andra hästar. Det såg väldigt mörkt ut för henne i somras. Det jag vill ha sagt att hästar som ligger ner och har jätte ont kan få ett lyckligt slut.

De ska av innan destruktionen, och för att slippa 'hålla på' med det sen så ska de av innan hästen hamnar i containern. Men om de tas av före eller efter avlivning spelar ingen roll. Däremot vill den som hämtar kroppen (och i förekommande fall utför avlivningen) ofta att skorna är avtagna innan om det är möjligt.

Om det inte är möjligt, t ex för hästägaren inte kan ta av skorna, hästen är i för dåligt skick för man ska begära den ska stå på tre ben, eller för den delen det är ishalka överallt, så är det i SÄLLAN minsta lilla problem att lantbrukstjänst helt enkelt tar av skorna efteråt, när hästen är avlivad.

Så, skorna är inget problem även om hästägaren inte kan/vill ta av dem innan.

På en avlivning jag var med på (bult) så slog han från lantbrukstjänst av skorna på hästen medans hästen avblodades liggandes på marken...

Nu är hästen död. Avlivades i morse med spruta och skor kvar. Äntligen är plågan över och han har fått sin vila.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka