Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Ligger han fortfarande lika mycket?

Min låg också mycket i början. Det var dock inte så mycket att han inte kunde resa på sig när han skulle kissa. Däremot kissade han inte så ofta, eftersom han inte drak så mycket. Aptiten däremot var det inget fel på. Minns dock inte hur länge han låg. Men minns att det märktes tydligt när han fick butta att det blev bättre och bättre för varje dag. Så om man ska ha något hopp, tycker jag nog att man ska kunna se förbättringar ganska fort efter att buttan har sats in.

Har man ändå bestämd sig för att hästen ska avlivas, låter det otäckt att avvakta.

min kväll blir inte förstörd av något du skriver, däremot blir den förstörd av tanken på en stackars häst som har jätteont och har fått lida i många dagar. bara för att dö i morgon. även om den lyckats bli bättre. :(

det är fullkomligt meningslöst och rent djurplågeri.

Det är klart att hästen ska tas bort så han ska inte rehabiliteras.
Jag har gjort mig osams med både hästägaren och stallägaren genom att tala om precis vad jag tycker om det här. Jag har erbjudit mig att låna ut min transport, köra hästen eller själv försöka hitta nån som kan avliva. De är bara förbannade på mig för de tycker att de gjort vad de har kunnat och att alla våndas men inget går att göra.
Jag gjorde jämförelsen med en häst som brutit benet, då skulle man inte ha vänat en vecka på avlivning, det är klart att det finns nån som kan göra det. Men de vill inte, de tycker att han är lite bättre nu och därför får han vara. Jag äger varken hästen eller stallet så jag kan inte göra så mycket mer än att säga att jag tycker det är oacceptabelt.
Distriktsvet har ju varit ute och sagt att han ska klara sig på smärtstillande så det är ju svårt att anmäla efter det också.

Köra hästen vart?? Och hur? Kan den inte ens stå på benen i boxen, hur i hela friden ska den då kunna transporteras någonstans?!

All heder åt dig för att du bryr dig, ts - MEN....ska jag vara ärlig så tror jag att du gör mer skada än nytta för tillfället. Ägaren har det förmodligen tillräckligt jobbigt som det är just nu, och att tjata/anklaga/lägga sig i för mycket kan nog få motsatt effekt.
Nu är det ju iaf torsdag så vi får väl hoppas att hästen slipper lida mer :(

Tack!
Ja ägaren är definitivt ingen som skiter i sin häst och jag tror inte det handlar om pengar heller. Hon har ringt djurambulansen idag sa hon men inget resultat.
Ja, det var ju jag som skrev att man inte skulle lämna en häst med benfrakturer utan åtgärd. Jag vet inte varför man väntar nu.
Jag är där imorgon bitti igen så vi får se vad som händer då. Hästen är nu lugn, liggande och tungandad.

Vår gamla häst som inte var bra la sig ner (utomhus), påskafton för 2 år sedan. Det tog 45 min så hade vi vet, som hade jour, på plats och den gamle "mannen" fick ett snabbt avslut på sitt liv utan lidande!
Hur har det gått?

KL

Hur har det gått för den stackars hästen, är lidandet slut?

Har en med fång och trots att hon är helt bra nu så var det hjärtskärande att se henne ha så ont...och då var hon inte i närheten av att vara så dålig som denna häst verkar vara...:crazy:

Mvh Domino_s

Ja ni....
Trodde jag skulle skriva att hästen var borta och fick ett fint slut idag. Men det här tar aldrig slut. Hästen har varit något bättre de senaste dagarna och stått upp mer. Kändes ju skönt för oss som stod bredvid och tittade på att han inte hade fullt lika ont.
Idag skulle han tas bort men nu har ägaren ändrat sig igen. Hon vill inte avliva med slaktmask. Det var det enda som kunde erbjudas idag så nu är det uppskjutet på obestämbar tid igen. Tydligen så var han tvungen att få av alla skor innan avlivning också och det kan inte hovslagaren göra för det går inte att lyfta hästens fötter. Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det här längre.

Jag erbjöd mig att låna ut transport eller köra hästen när han började bli dålig. Jag förstår ju också att man inte kan köra en häst som inte kan gå. Eftersom hästen nu är något bättre och avlivningen bara flyttas fram av olika anledningar så hoppas jag nu verkligen att han inte faller tillbaka igen.

. Tydligen så var han tvungen att få av alla skor innan avlivning också och det kan inte hovslagaren göra för det går inte att lyfta hästens fötter. Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det här längre.

När vi tog bort vårt älskade sto,så togs skorna av efteråt...

Men fy helvete! Hur tänker människan? Klart han "mår bättre" när han är fullproppad med smärtstillande?!
Åååh vad arg jag blir! Hästen struntar väl i hur den dör, hon kan ju inte låta bli för att hon tycker det är jobbigt?

Att det får gå till så här övergår mitt förstånd faktiskt.
Dags att slå en pling till djurskyddet kanske?
De kan visst döma ut en häst utan ägarens medgivande och få den avlivad inom kort efter fattat beslut.

Ring komunen/polisen och anmäl. Skorna kan vem som helst dra av Efter slakten. Varför måste skorna av innan? Min häst bultades med skorna på... Jisses. Låt hästen slippa lida mer... Varför kan hästen inte tas bort med spruta? Om det nu är krångel med skorna.

Fick nu reda på att ny avlivningstid är bokad på tisdag. Nu med spruta istället för bult. Hoppas han håller sig på smärtstillande tills dess.

Och varför inte redan imorgon? Varför skjuts det upp så länge för? Vad är anledningen till att hästen måste plågas? För det är djurplågeri, anmälningsbart djurplågeri.

men va fan.

hästen är redan full med butta och kan inte gå till slakt. ring vet istället!

...eller slutar kämpa och ger upp så han får ett slut någon gång :crazy:
Det är ju en EVIGHET tills på tisdag! :crazy::cry:

KL
Hela situationen verkar i det närmaste irrationell.. Hoppas på det bästa för häststackarn och lämnar ett litet bokmärke här så jag hittar tillbaka för att se hur det går.

delvis kl

Hm, alltså. Jag håller med dig om att det är illa skött och att djurskyddet borde ta sig en titt. MEN - behandlingen för fång är boxvila och smärtstillande - det senare är ju också antiinflammatoriskt. Så ja, att den mår bättre av medicinen kan alltså vara detsamma som att den blir bättre. Så här eländigt har många fånghästar det och tyvärr får många av dem avlivas efter veckor av lidande. Är det mer djurplågeri för att hästägaren säger att h*n tänker avliva hästen? Jag tror fortfarande att de hoppas på att det vänder och köper mer tid åt hästen på detta märkliga sätt.

Är det mer djurplågeri för att de har en avlivning inbokad? Om hästen inte stod på behandling alls skulle det ju vara fruktansvärt, men den står liksom på samma behandling som andra fångpatienter? Jag föstår inte riktigt skillnaden?

Däremot anser jag också att det är ett jäkla sätt att skjuta upp avlivningen om de faktiskt har bestämt sig och kanhända är det ett jäkla sätt att ge riktigt dåliga fånghästar chansen också. Men det är en mer komplex fråga än det som diskuteras här.

Också KL

Efter att haft två hästar med fästingburna sjukdomar - och för dem som inte vet så slår de till snabbt - är jag inte lika snabb att döma vare sig den ene eller andre.

Båda dessa hästarna låg ner 23 timmar av dygnets 24 i början av sjukdomen. En låg under så långa perioder långt efter det att det både behandlats och att urspungssymptomen var borta. Den andre var "frisk" efter två veckor. Sen kom olika skov under lång tid för båda - vilket vad jag förstått är vanligt vid fästingburna sjukdomar under konvalecensen.

Jag trodde också att sista stunden var kommen för dem båda när de låg så mycket och i ena fallet dessutom på sidan. Inte ens liggsår fick de (tack o lov). Däremot var det mer än en som ringde om den första hästen och påtalade att den låg "död" i hagen.

De går fortfarande runt i hagen hemma och mår väl - trots att de i dag är över 20 år båda två.

Efter ert sätt att resonera led dessa och borde tagits bort. Ärligt tror jag att jag led mer av att se dem ligga än vad de gjorde när de fick kontinuerlig vård och kontinuerlig veterinärkontakt. Smärtstillande, antiinflamatoriskt - allt utom antibiotika för det ville inte veterinären.

Så det vi vet om den här hästen är att den får butta, ägaren har veterinärkontakt samt beredskap för att ta bort hästen. Vi vet egentligen inte vad veterinären gett för prognos - så var inte så tvärsäkra när ni uttalar er. Trots att hästen ligger är den kanske bra smärtlindrad och vad jag förstår äter och dricker den hyfsat. Det hade den knappast gjort om den mått så dåligt som det beskrivs. Att den ligger - ja, det gör den sannolikt för att den är trött dels av sjukdomen och dels av medicineringen.

Sen kan det finnas andra aspekter - att om den ska tas bort ändå så plågar man sig själv när man ständigt skjuter upp etc men det är ju egenligen en helt annan historia.

Ja ni....
Trodde jag skulle skriva att hästen var borta och fick ett fint slut idag. Men det här tar aldrig slut. Hästen har varit något bättre de senaste dagarna och stått upp mer. Kändes ju skönt för oss som stod bredvid och tittade på att han inte hade fullt lika ont.
Idag skulle han tas bort men nu har ägaren ändrat sig igen. Hon vill inte avliva med slaktmask. Det var det enda som kunde erbjudas idag så nu är det uppskjutet på obestämbar tid igen. Tydligen så var han tvungen att få av alla skor innan avlivning också och det kan inte hovslagaren göra för det går inte att lyfta hästens fötter. Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det här längre.

Det där med skorna är skitsnack helt enkelt de behöver inte alls ta av dem för att avliva hästen. Det vore ju inte klokt om en svårt lidande fånghäst inte skulle kunna avlivas för att det inte går att lyfta fötterna på:eek:

Däremot blir jag inte förvånad över att ägaren ändrat sej och håller på, en ägare som inte klarar att ta beslutet, och hoppas slippa, det har lyst igenom i tråden tycker jag, att det är där problemet ligger (ja utifrån det du har berättat här då)

kl
jag tycker helt klart det är värre att hästen ska avlivas. man måste ju se lidande utifrån ett större perspektiv än just nu.

om hästen får rätt vård och möjlighet till rehabilitering så att den kan bli frisk och få leva några fina år till så kanske det är värt att ha ont i benen i två veckor, om man blir bra sen. då finns det ju en mening med lidandet, det är en etapp på vägen till att läka.

men att låta ett djur lida i flera veckor när man från första början beslutat att avliva det är grymt och fruktansvärt oetisk. då har man medvetet utsatt det för onödigt lidande, eftersom lidandet inte har någon mening.

det är ju inte som att ha svårt att bestämma sig för vad man ska ha till middag, det finns inget utrymme för att vela fram och tillbaks och dra ut på det.
har man ett skadat eller sjukt djur så får man antigen ta bort det direkt eller göra allt för att få det friskt igen (om prognosen är sådan).

om hon absolut vill skicka hästen nånstans där skorna måste av ^^ så är det noll problem att ta av dom efter att hästen är död.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 022
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 105
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 263
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka