Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Jobbig sits du har hamnat i!
Jag kan inte fatta hur man kan resonera så som hästägare! Hur orkar man ta hand om en så svårt sjuk häst som har så ont? Och så bara för att den ska leva till torsdag? Om inte annat så hade jag inte utsatt mig själv för detta. Jag hade betalat de pengar det är frågan om för jag antar att det är det som det handlar om. Här kan vi ringa till.... någonstans som jag har glömt men som är ngn form av nödslakt där de kommer med en stor kranbil och tar djuret med sig.

herregud så jävla sjukt! :eek: :mad:

jag kunde förstått att man ville ge hästen en chans även om den är gammal (det gjorde jag när min gammla häst fick fång, och han blev bra igen!). men när stackarn ändå ska dö... :cry:

är det något absurt sätt att fira påsk?? viktigt att lida lite extra innan han får dö? nej fy fan... :mad:

printa ut den här tråden och dekorera boxdörren med.... och försök ringa din djurskyddsinspektör och förklara situationen, lagen är helt klar på att man inte får utsätta djur för onödigt lidande, och att dra ut på avlivningen av en svårt sjuk häst bara för att det är påsk är utan någon som helst tvekan onödigt lidande och djurplågeri

men hon får ju inte avliva någon annans häst.
Hmm jag förstår inte vad du menar! :crazy:
Ts har väl egentligen om jag förstått det rätt inget med detta att göra alls. H*n råkar bara vara i samma stall som hästägaren. Jag tänker på ägaren som väl ändå måste vara den som är ansvarig för hästen.

Jag har sett en häst vara sjuk i fång och ha ont. Det var inte roligt att komma ut i stallet och inte se henne stå upp i boxen. Inte en gång, eller tvä ggr utan flera dagar.

uppfattade det som att du tyckte att ts själv skulle ringa nödslakt.

Det är klart att hästen ska tas bort så han ska inte rehabiliteras.
Jag har gjort mig osams med både hästägaren och stallägaren genom att tala om precis vad jag tycker om det här. Jag har erbjudit mig att låna ut min transport, köra hästen eller själv försöka hitta nån som kan avliva. De är bara förbannade på mig för de tycker att de gjort vad de har kunnat och att alla våndas men inget går att göra.
Jag gjorde jämförelsen med en häst som brutit benet, då skulle man inte ha vänat en vecka på avlivning, det är klart att det finns nån som kan göra det. Men de vill inte, de tycker att han är lite bättre nu och därför får han vara. Jag äger varken hästen eller stallet så jag kan inte göra så mycket mer än att säga att jag tycker det är oacceptabelt.
Distriktsvet har ju varit ute och sagt att han ska klara sig på smärtstillande så det är ju svårt att anmäla efter det också.

Åh herre... :crazy: Det enda som finns att göra är ta bort den stackars hästen! Hur fan är dom funtade?! :mad:

Jag lider verkligen med dig som bara kan stå bredvid och titta på, och hästen vars ägare är världens spån.

Ta ut vet igen och ge smärtstillande tills Torsdag. Jag tycker det är grov djurplågeri att låta hästen ligga och ha svåra krämpor som den garanterat har eftersom den ogärna står upp!!!!
Hade det varit min häst hade jag genast ringt ut vet som fick ge den en spruta så den somna in!!!

KL

Har inte läst allt...

Nödslaktade min pålle på långfredagen för två år sedan. Det tog 2 timmar från det vi hittade honom i hagen tills han var borta. Naturligtvis kan man nödslakta en häst även under helger!

Hästen lever fortfarande. Samma status. Jag kan inte ta ut veterinären då det inte är min häst och han har redan allt smärtstillande han kan få. Så status Q alltså.

Stackars dig som måste se på medan eländet fortskrider och stackars hästkräk :cry:

vad ger ägaren som skäl till att vänta med avlivningen???? kan ju inte vara pengar för i dag är det vardag. men ändå skall det stackars djuret plågas i två dagar till...

Jag skulle tro att dom hoppas på att det vänder. Det brukar vara lättare att bestämma sig då, "vänder det inte tills på torsdag så tar vi bort honom/henne". Det är så folk fungerar, inte för att vara elaka utan för att stå ut. Sen är det lätt för en utomstående att se att det är åt helvete och jag tycker absolut inte att det är ok. Om hästen ligger ner och inte tar sig upp SKA den avlivas. Annars är det väl lite svårt för oss som bara läser ts beskrivningar att vara duktiga och fatta rätt beslut?

Jag skulle tro att dom hoppas på att det vänder. Det brukar vara lättare att bestämma sig då, "vänder det inte tills på torsdag så tar vi bort honom/henne". Det är så folk fungerar, inte för att vara elaka utan för att stå ut. Sen är det lätt för en utomstående att se att det är åt helvete och jag tycker absolut inte att det är ok. Om hästen ligger ner och inte tar sig upp SKA den avlivas. Annars är det väl lite svårt för oss som bara läser ts beskrivningar att vara duktiga och fatta rätt beslut?

Jag håller med, det är inte lätt för oss att veta EXAKT vad som sägs och görs med hästen. Ts bor inte i stallet och kan följa det minut för minut. Och eftersom hästägaren gör vad den kan med hjälp av veterinär så förstår jag inte varför ni andra vill "halshugga" ägaren.

Hur många gånger han ni inte själv gjort allt ni har kunnat för er häst tillsammans med veterinär utan att det har hjälpt? Hur många har låtit sin halta häst genomgå den ena behandlingen efter den andre för att tänk om den blir frisk. Hur många har gett upp när veterinären har sagt att det kan vända?

Nä det är lätt att sitta och vara duktig bakom datorn :cool:

om du läser hela tråden så har ägaren sagt att det är BESTÄMD att hästen ska avlivas på torsdag oavsett om den blir bättre eller ej.

så hästen kommer inte få en chans att bli frisk, den lider helt i onödan för den ska ändå dö. det är ju det som är helt vansinnigt, vore en helt annan sak om dom gjort allt för att få hästen frisk igen.

Som sagt, jag försvarar det inte. Ts undrar på flera ställen om det kan finnas en chans att hästen tillfrisknar, så huruvida avlivningen skulle ställas in om den nu gör det är väl en tolkningsfråga. Många fånghästar kan vara oerhört smärtpåverkade men mirakulöst repa sig. Om det däremot är en djurskyddsfall, vilket det definitivt är om hästen ligger ner och inte förmår resa sig, ska man antingen avliva pronto eller se till att få en adekvat smärtlindring.

Läst hela tråden har jag.

Usch.. Dessa egoistiska hästägare.. Fy fan rent ut sagt..
TS borde ta och skriva ut denna tråd och sätta upp på boxdörren!

Sånt där folk står verkligen inte högt i kurs hos mig iaf..
Synden staffar sig själv i framtiden och det tror jag stenhårt på...

läs inlägg #38 och #40 en gång till, ts svarar klart och tydligt på frågan.

jag vet mkt väl att fånghästar kan bli bättre och jag förespråkar definitivt inte avlivning om det finns en gnutta av hopp. men såvida ts inte ljuger för oss så ska hästen avlivas på torsdag OAVSETT.

Vad du tar i!
Detta är väl ändock en allmän diskussion, även om den handlar om en för oss okänd häst? Jag förstod ts fråga som att hon undrade om det kunde finnas en gnutta hopp och din fråga tolkade jag som att du ville förstå hur folk tänker? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag missförstått inlägg 7, 10 eller 14, och därmed förstört din kväll. Som du ser i mina tidiga svar så anser även jag att hästen ska avlivas direkt, helst i stallet.

Hästen ska avlivas oavsett på torsdag. Anledningen till att jag frågade om han hade en chans till att bli bättre innan dess var mer för att jag hoppades att få se honom inte så plågad de sista dagarna av hans liv.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30