Gammal häst som inte reser sig längre...

Sv: Gammal häst som inte reser sig längre...

Nu vet jag inte var du finns, men här i hästtäta Skåne finns flera med jourtjänst vad gäller trotjänaravlivning, nödslakt och kadavertransport. Det är inga problem att hitta någon som gör det, men det vill ju till att man har en stor plånbok att ösa ur, för det är inte billigt på storhelger.

I det här fallet - där hästen uppenbarligen har ont och lider - hade jag inte väntat till efter helgerna. Jag hade kontaktat antingen någon jourtjänst, någon nötbonde med bultpistol eller en erfaren jägare, för att avsluta ett lidande som kan bli värre om hästen blir liggande (lungor lär ju kunna kollapsa på hästar som blir liggande).

Senast ändrad:

KL

Är behandlande veterinär införstådd med hur dålig hästen faktiskt är?
Han eller hon kan säkert "tala förstånd" med ägaren och hjälpa till att hitta en lösning.

Tror inte att problemet ligger i att DV inte vill åka ut för att det är storhelg, utan att ägaren helt enkelt inte klarar av situationen utan hjälp och stöd.

Och, om hästen är så dålig som beskrivs och ingen kan/vill ta ansvar så kontakta länsstyrelsen, finns tillgängliga även jourtid har jag för mig, de kan besluta om ett akut omhändertagande och i detta fall avlivning av djurskyddskäl.

Nu är det ju så att en kraftig överdos NSAID inte ger ökad smärtlindring. Det fungerar inte på det viset att ju mer man ger desto bättre är det. Annan form av smärtlindring ger sedering som bieffekt och den kan inte anses humant.

Ny kväll. Hästen lever fortfarande och har stått upp litegrann idag. Så han har fått i sig mat och vatten. Det är tur att det är en rktigt tålmodig herre.

Blev dock problem när han skulle kissa. Han löste det så att han pressade hela huvudet hårt mot väggen och tog stöd mot det för att kunna ta bak benen så långt att det gick att kissa.
Det är en plåga att se honom nu. Avlivningstiden på torsdag står kvar.

Fy tusan vilken bedrövelse, det är trist att en del hästägare inte tänker med hjärtat före plånboken. Jag köper inte för en sekund att det skulle var omöjligt att kunna avliva pga helgdagar :(

Ny kväll. Hästen lever fortfarande och har stått upp litegrann idag. Så han har fått i sig mat och vatten. Det är tur att det är en rktigt tålmodig herre.

Blev dock problem när han skulle kissa. Han löste det så att han pressade hela huvudet hårt mot väggen och tog stöd mot det för att kunna ta bak benen så långt att det gick att kissa.
Det är en plåga att se honom nu. Avlivningstiden på torsdag står kvar.

Funderar på vad ditt syfte med denna tråd kan vara.:confused:

Betänk att vi som enligt Jordbruksverket är godkända har tystnadsplikt, men skyldighet att rapportera samtliga fall som vi finner stider mot gällande lagstiftning. I detta fall är det solklart att en opartisk utredning snarast ska ingås för att utreda sakfrågan. Detta kan leda till två lagbrott.

Senast ändrad av en moderator:

Syftet med tråden var att få veta om det finns en möjlighet att hästen kan bli bättre snabbt med medicinering och hur prognosen ser ut för en såpass sjuk häst.

, Ibland så kan man trycka i en häst bra mycket mer smärtlindring än vad den får, så att den kan gå några steg i alla fall.
QUOTE]

= överdosera, dvs ge mer än angiven dos. Jag säger bara att t ex 6 påsar butta mot normala 2 inte kommer att göra hästen smärtfri. Tyvärr. Annars hade det föstås varit ett bra alternativ.

Inte tänka klart skriver TS..
Jag förstår att det är skitjobbigt med en häst som är dålig, men inte kunna tänka klart?
Helt ärligt så ge människan en käftsmäll så ägaren vaknar till och fattar att hästen LIDER så otroligt!

Nu har jag inte fått ta bort en häst men en stor hund på 65kg och som var 9år.
Den morgonen kunde hunden knappt gå, han låg ner och kissade på sig..
Trots smärtan och chocken så var det bara och ringa vetten direkt och komma in likaså direkt, då var vi dessutom 3 stycken som bar in honom..
Och jag är då INGEN stark människa i psyket...

Så att ägaren är inne i någon slags dimma låter ju helt bizarrt..
Okej om man är i chock i några timmar, men gå i flera dagar och låta ett djur lida pga egoism?

Jag håller med om att den behöver bara få avlivas på plats och slippa plågas mer:crazy: Det kan inte vara något problem att få ut nödslakt och veterinär.....om man berättar hur det är - tror snarare ägaren hoppas på ett under och inte klarar att fatta beslutet. :crazy: Undrar om ägaren själv är där och ser hästen:confused:

Usch jag mår riktigt illa av den här tråden, jag minns en häst en gång som var så dålig att alla ansåg det gått över gränsen men den stod ändå upp, men hade svårt att öht flytta sej pga smärtan. Ägaren vägrade ge upp:crazy: Det var fruktansvärt för övriga i det stallet.

Men i det fallet så la sig hästen till slut också ner och då insåg ägaren till slut:( Det var inga problem att få ut veterinär som avlivade hästen i boxen och de som fanns i stallet släpade sen ut den med gemensamma krafter, i avvaktan hämtning. Så svårt är det inte rent fysiskt. De släpade den på en pressenning som de först välte upp den på då den var död.

Här dog en äldre hingst knall och fall i somras och en gammal häst med svår fång (den stod upp fortfarande men var mkt dålig, över gränsen för att det skulle vara försvarbart ur djurskyddssynpunkt) avlivades för något år sen, i båda fallen släpades hästen ut på pressening och det gick bra också. Det är inte roligt att släpa ut en död häst men bättre än att plåga hästen:crazy:

Jag fick avliva min gamling (23) pga fång också men han var aldrig så dålig. Däremot kom det tillbaka på grund av den underliggande cushingen. Det var ett fruktansvärt beslut att ta bort honom under ett riktigt kraftigt anfall, hade jag tänkt efter för mycket hade jag inte klarat det.......Därför sa jag ja trots känslan. Efteråt undrade jag om han hade kunnat leva vidare men veterinären försäkrade att det var helt rätt beslut under omständigheterna , men ändå fruktansvärt var det. Hade haft den hästen i 18 år....Men man måste ju, så är det när man har djur.

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du nu? Det har ju varit två veterinärer ute hos hästen den här veckan. Den första, som är en mycket duktig veterinär som jag själv anlitat i många år sa att hästen behövde tas bort och att han tyckte att man skulle ta ut distriktsveterinär för detta.
Distriktsveterinären kom och tog inte bort hästen utan ökade bara smärtlindring. Hon tyckte man kunde vänta till torsdag. Jag var dock inte där och hörde diskussionen utan har fått den återberättad.

Så där är vi nu. Distriktaren tyckte ju uppenbarligen att det var ok. Jag som lekman tycker det inte. Men om du genom jorbrukverket kan hjälpa på något sätt så är ju ingen mer tacksam än jag. Jag äger ju inte hästen och kan ju knappast avliva den själv.

Står just nu i vårat stall ett gammalt halvblod. Han tycks de senaste dagarna ha utvecklat fång och veterinären har gett Butta. Inget hjälper. Man har därför bokat tid för avlivning på torsdag. Sedan i förmiddags så ligger han bara utslagen på sidan.
Jag ringde och pratade med ägaren, hon hade fått beskrivet av vet. att hästar med fång kan bli liggandes i veckor innan de blir bra och att han ska ha det så bra som möjligt sista tiden. Hon säger att han rest sig en gång vid lunchtid men nu vid åtta så orkar han bara lyfta huvudet.

Hur troligt är det att han piggar på sig så mycket så han kan komma upp och äta och dricka igen?

Jag har aldrig haft någon fånghäst så jag är dåligt insatt. Men när man tittar på honom nu så känns ju inte det så troligt.
Är tydligen omöjligt att få ut nån som avlivar hästen tidigare i nuläget.
Jag tycker det är hemskt att stå och se på.

Det är aldrig normalt för en häst att ligga ner så mycket, kroppen är i behov av rörelse för att kunna fungera. En häst som ligger ner mycket och länge, kan få permanenta skador på andra organ.

Varför man ger smärtstillande är för att ge hästen en chans att komma på fötter, uppenbarligen lyckas ju inte detta så varför fortsätter man att hålla liv i stackaren?

Syftet med tråden var att få veta om det finns en möjlighet att hästen kan bli bättre snabbt med medicinering och hur prognosen ser ut för en såpass sjuk häst.

Prognosen för en häst som ligger är mycket dålig. Den ska isf till en klinik och hängas upp i matta så den håller sig på benen. Hästen tar enorm skada av att ligga ner. En liggande häst som måste ha enorma mängder smärtstillande SKA avlivas snarast!!

Jag är ganska säker att om en person som har en hund liggande inne som inte kan resa sig inte ger den mer smärtstillande och väntar en vecka på att den ska avlivas.. Utan kommer att avliva den snarast. Men en häst har man inte inne och kanske inte ser hela tiden.. Eller så förstår man inte helt enkelt bättre..

Något bättre idag. När jag var i stallet nyss så stod hästen upp och åt. Har frtf väldigt svårt att röra sig men jag tyckte att han var lite rakare i benen. Innan nästan halvsatt han när han skulle försöka stå.
Är kanske medicinen som hjälpt lite ändå. Så nu kommer han ju med all säkerhet absolut inte tas bort tidigare.

Är ju skönt för honom om han är lite bättre men det är ju ändå fruktansvärt att behöva vänta.

Det låter ju horribelt...:( DV har väl alltid jour?

Vi hade en häst i stallet som fastnade olyckligt i sin box.
Räddningstjänst ut och fick loss hästen. DV var med när hästen hjälptes loss. Bedömde att man skulle avvakta och se hur den återhämtade sig.

Någon dag senare mådde hästen så dåligt att man valde avlivning. DV avlivade och hästen fick ligga under en pressening i väntan på att lastbilen skulle kunna komma och hämta.

Vad jag vill ha sagt är att hästen slapp sitt lidande i väntan på att transport gick att ordna.
Och ja, DV har alltid jour.

Något bättre idag. När jag var i stallet nyss så stod hästen upp och åt. Har frtf väldigt svårt att röra sig men jag tyckte att han var lite rakare i benen. Innan nästan halvsatt han när han skulle försöka stå.
Är kanske medicinen som hjälpt lite ändå. Så nu kommer han ju med all säkerhet absolut inte tas bort tidigare.

Är ju skönt för honom om han är lite bättre men det är ju ändå fruktansvärt att behöva vänta.

Jag blir beklämd när jag läser att både hästägare och veterinärer avser sig uppfatta att hästen blir "bättre" när den sätts på smärtstillande och smärtlindring.

Allt annat vore väl konstigt eller oxå har man feldoserat.

Varför ljuga för sig själv i stället för att gå till botten med problemet och finna grundorsaken, se till hästens välbefinnande och avsluta onödigt lidande.

Lagen är väldigt tydlig för dagen i dessa fall, (både vad gäller hästägare,veterinärer samt övriga inblandade parters aggerande enligt Läns styrelsen)

Men hästen mår ju inte bättre för att symtomen lindras med mediciner??
Varför ska det väntas när den är såpass dålig?
Ta bort den nu och ge den ett värdigt slut istället för att den ska plågas flera dagar till och enbart klara sig hjälpligt med mediciner i kroppen.

frågar igen, är det bestämd att hästen ska tas bort eller har ägaren hopp om att rehabilitera den??

för visst kan en fånghäst bli bra. men ska han avlivas oavsett så är det vansinne att dra ut på det! :crazy:

*KL*

Usch, den här tråden ger mig en obehaglig känsla i kroppen:cry:. Så här får det ju bara inte gå till. Jag lider med den stackars hästen och hoppas att han snart får frid.

Det är klart att hästen ska tas bort så han ska inte rehabiliteras.
Jag har gjort mig osams med både hästägaren och stallägaren genom att tala om precis vad jag tycker om det här. Jag har erbjudit mig att låna ut min transport, köra hästen eller själv försöka hitta nån som kan avliva. De är bara förbannade på mig för de tycker att de gjort vad de har kunnat och att alla våndas men inget går att göra.
Jag gjorde jämförelsen med en häst som brutit benet, då skulle man inte ha vänat en vecka på avlivning, det är klart att det finns nån som kan göra det. Men de vill inte, de tycker att han är lite bättre nu och därför får han vara. Jag äger varken hästen eller stallet så jag kan inte göra så mycket mer än att säga att jag tycker det är oacceptabelt.
Distriktsvet har ju varit ute och sagt att han ska klara sig på smärtstillande så det är ju svårt att anmäla efter det också.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: axel
·
Hästvård Lite bekymrad och frågande angående min ponny. Han är russ/arab och har alltid haft lätt att lägga på sig men har under vintern och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30